کد خبر: 491647
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۴:۰۴:۰۹
| |

توقف صادرات واکسن کرونا هند؛ گرایش جنوب آسیا به چین

پس از توقف صادرات واکسن کرونا از هند به دلیل کمبود آن در داخل، چین یک گام مهم را برای تامین واکسن کشورهای جنوب آسیا با صادرات 1.1 میلیون دوز واکسن شرکت سینوفارم به سریلانکا،500 هزار دوز به سریلانکا و وعده ارسال یک میلیون دوز واکسن  دیگر به نپال برداشت.

توقف صادرات واکسن کرونا هند؛ گرایش جنوب آسیا به چین
کد خبر: 491647
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۴:۰۴:۰۹

اعتمادآنلاین| پس از توقف صادرات واکسن کرونا از هند به دلیل کمبود آن در داخل، کشورهای جنوب آسیا مانند بنگلادش و سریلانکا برای تامین واکسن مورد نیاز خود به واکسن به چین روی آورده‌اند.

به گزارش ایرنا، چین یک گام مهم را برای تامین واکسن کشورهای جنوب آسیا با صادرات 1.1 میلیون دوز واکسن شرکت سینوفارم به سریلانکا،500 هزار دوز به سریلانکا و وعده ارسال یک میلیون دوز واکسن دیگر به نپال برداشت .

"هندوستان تایمز" در این خصوص نوشت: واکسن‌های دریافت شده از چین به این کشورها کمک می‌کند تا در یک زمان حیاتی، طرح واکسیناسیون خود را دوباره احیا کنند. بسیاری از کشورهای جنوب آسیا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های دریافتی از هند تمام شده و آن‌ها به واکسن‌های بیشتری نیاز دارند.


افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشورهای جنوب آسیا، نگرانی از شیوع ویروس جهش یافته و مواجهه با شرایطی مانند هند را در این کشورها افزایش داده است.


مایکل کوگلمن، معاون برنامه آسیا و کارشناس ارشد در امور جنوب آسیا در مرکز ویلسون گفت: چین بدون شک از این فرصت برای گسترش دیپلماسی واکسن خود استفاده خواهد کرد.


سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته استفاده اضطراری از واکسن سینوفارم چین را تایید کرد و به این ترتیب کشورهای بیشتری متقاضی این واکسن شده‌اند.


کشورهای جنوب آسیا ابتدا برای تامین واکسن مورد نیاز خود به هند روی آوردند. دهلی نو در اوایل سال جاری واکسن آسترازنکا را به چندین کشور از جمله سریلانکا، بنگلادش و نپال اهدا کرد. این کشورها همچنین برای خرید واکسن‌های بیشتر با شرکت "سروم هند" قرارداد بسته بودند اما به دلیل نیاز روز افزون هند به واکسن این سفارش‌ها تامین نشده‌اند.


شرکت سروم هند بزرگ‌ترین شرکت تولید واکسن در جهان است.


وزیر امور خارجه چین ماه گذشته در یک ویدئو کنفرانس با سران کشورهای جنوب آسیا، پیشنهاد ایجاد یک مرکز ذخیره اضطراری از واکسن کرونا در منطقه را مطرح کرد.


خبرگزاری "ای ان آی" نوشت: تحلیلگران معتقدند که گسترش دیپلماسی واکسن پکن می‌تواند برای افزایش نفوذ در منطقه جنوب آسیا به این کشور کمک کند. چین سالها است که سعی می‌کند طرح یک جاده یک کمربند خود را در منطقه گسترش دهد.


کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه‌ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه‌های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می‌نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.


در سریلانکا، پکن قبلاً چندین پروژه زیربنایی استراتژیک از جمله بندر، جاده و راه آهن را ساخته است. این کشور اکنون در حال ساخت یک شهر بندری مدرن در سواحل کلمبو پایتخت سریلانکا است.


اسانگا ابیگون یک تحلیلگر سریلانکایی گفت: بدون شک با ورود واکسن‌های ساخت چین به سریلانکا، دایره نفوذ چین در این کشور افزایش خواهد یافت. سریلانکا از کمک‌های انسان دوستانه چین در زمان بحران استقبال می‌کند.


سفیر چین در بنگلادش اخیرا اعلام کرد که هرگونه اقدام داکا برای پیوستن به گروه "چهار" به روابط با پکن صدمه خواهد زد. گروه "چهار" یک اتحاد غیر رسمی میان هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن است که پکن آن را یک "اقدام ضد چین" می‌داند.
در همین حال، بنگلادش از کشورهای غربی برای دریافت واکسن "آسترا زنکا" تقاضای کمک کرده است. بیش از یک میلیون نفر در این کشور واکسن دوم کرونا را دریافت نکرده‌اند.


ای کی عبدالمومن وزیر امور خارجه بنگلادش اخیراً گفت که وضعیت واکسن در این کشور "بحرانی" است و بنگلادش "ناامیدانه" برای دریافت واکسن از کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، روسیه، چین و انگلیس تلاش می‌کند.


آمریکا به بنگلادش وعده داده است که 80 میلیون واکسن به این کشور اعطا خواهد کرد اما تاکنون به این وعده خود عمل نکرده است.


تارنمای تحلیلی "او آر اف" هند نوشت: هارش پانت مدیر مطالعات و سرپرست برنامه‌های راهبردی در بنیاد تحقیقات نظارتی در دهلی نو گفت: این واقعیت که چین می‌تواند در این مرحله به کشورها کمک کند، در شکل گیری خاطرات و ذهنیت در یک مرحله بسیار حساس در تاریخ جهانی کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین اگر آمریکا می‌خواهد چهره خوبی از خود در این مرحله از تاریخ برجای بگذارد، باید هرچه زودتر به کمک کشورها در مناطق مختلف جهان بشتابد.


هند که پیش از این 65 میلیون واکسن به کشورهای مختلف صادر کرده بود، امیدوار است با افزایش ظرفیت و تولید صادرات واکسن به سایر کشورها را از سر بگیرد ولی این اقدام تا پایان سال جاری امکان پذیر نخواهد بود.


پانت افزود: دهلی نو می‌تواند تولید واکسن خود را افزایش دهد زیرا این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده واکسن در جهان است. هند می‌تواند در این زمینه با چین رقابت کند.


با استفاده بسیاری از کشورها در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از واکسن‌های ساخت چین، این کشور به بزرگ‌ترین صادر کننده واکسن در جهان تبدیل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها