کد خبر: 499752
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۰:۱۵:۴۲
| |

واکنش مسکو به انتشار اسناد در باره تعرض به حریم دریایی روسیه

مقامات روسیه کشف اسناد محرمانه وزارت دفاع انگلیس در یک ایستگاه اتوبوس که بخشی از آن مربوط به ماموریت ناو دیفندر برای تعرض به حریم دریایی روسیه است را به سخره گرفتند و از طرفی این اقدام را افشای عمدی اطلاعات برای تخریب دولت لندن و تخریب روابط با مسکو می دانند.

واکنش مسکو به انتشار اسناد در باره تعرض به حریم دریایی روسیه
کد خبر: 499752
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۰:۱۵:۴۲

اعتمادآنلاین| رسانه های روسیه به نقل از بی بی سی گزارش دادند که اسناد محرمانه وزارت دفاع انگلیس که بخشی از آن حاوی اطلاعات دقیقی در مورد تحریکات ناو دیفندر در سواحل کریمه است، در یک ایستگاه اتوبوس کشف شد.

به گزارش ایرنا، این اسناد 50 صفحه ای در پشت یک ایستگاه اتوبوس توسط یک شهروند که مایل بود ناشناس بماند پیدا شد و به بی بی سی تحویل داده شد.

بخشی از این اسناد حاوی تجزیه و تحلیل واکنش احتمالی روسیه به عبور کشتی از آبهای سرزمینی آن در سواحل کریمه است که لندن آن را قلمرو اوکراین می داند.

بر اساس اطلاعات فاش شده، ماموریت دیفندر این بود که به قصد سنجش واکنش روسیه و با بهانه «عبور صلح آمیز از آبهای سرزمینی اوکراین» به آبهای سرزمینی فدراسیون روسیه نفوذ کند.

به طور کلی، به گفته روزنامه نگاران انگلیسی، اسنادی که در ایستگاه اتوبوس یافت شده است تأیید می کند که این اقدام تحریک امیز دیفندر تصمیم عمدی دولت انگلیس برای حمایت از اوکراین به رغم خطرات احتمالی بوده است.

رسانه های روسیه دوم تیر از شلیک هشدار یک فروند رزمناو و یک فروند هواپیمای شکاری جنگنده روسیه به سوی ناو انگلیسی در دریای سیاه خبر دادند که به ادعای طرف روسی، وارد آبهای سرزمینی روسیه شده بود.

بر اساس گزارش رسانه ها، حادثه در نزدیکی دماغه فیولنت در دریای سیاه رخ داد و رزمناو ناوگان روسیه در دریای سیاه با همکاری جنگنده سوخو-24 ام مانع از نقض حریم دریایی روسیه شدند.

به دنبال اقدام ناوشکن «دیفندر» و تجاوز به حریم دریایی روسیه، «دبورا برونرت» سفیر انگلیس در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که در حال تحقیق درباره ـ«رویداد پیدا شدن اسناد محرمانه انگلیس توسط یکی از شهروندان این کشور است که بخشی از آن به تجاوز به حریم دریایی روسیه بر می گردد.

«الکسی پوشکوف»، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعات شورای فدراسیون اظهار داشت که این اسناد به لطف نیروهای سیاسی انگلیس که مخالف تحریک در دریای سیاه بودند، علنی شد.

وی معتقد است که این نشت عمدی اطلاعات کار مخالفان دولت انگلیس و دسیسه احتمالی علیه بوریس جانسون و همینطور وزارت دفاع انگلیس است.

اما «کنستانتین کاساچوف» معاون شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعتقاد دارد هدف انگلیس از نقض حریم دریایی روسیه در دریای سیاه ضربه زدن به توافق های به دست آمده در اجلاس اخیر سران روسیه و آمریکا بود.

کاساچوف در صفحه اجتماعی خود نوشت: حادثه دوم تیر نقض حریم دریایی روسیه توسط ناو انگلیسی دفندر و ورود به عمق سه کیلومتری آبهای سرزمینی روسیه را فقط به یک دلیل می دانم و آن اینکه از اجرای توافق های بدست آمده و نتایج در اجلاس سران روسیه و آمریکا در ژنو جلوگیری کند.

معاون شورای فدراسیون اقدام ناو انگلیسی را اقدام تحریک آمیز خواند و این عمل لندن را به انداختن گربه مرده تشبیه کرده و به کنایه گفت: انگلیس گربه مرده ای را پرتاب کرد که از بوی آن شغال ها به جنب و جوش در آمده اند.

وی افزود: این اقدام انگلیس، تلاش علنی برای مسموم کردن فضای سیاسی بین المللی است که اندکی پاک شده است.

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه در مورد ورود غیرقانونی ناو انگلیسی به آبهای روسیه در دریای سیاه گفت: این حادثه برای انگلیس ننگ آور بود.

به گزارش ایرنا، والودین در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: پیامدهای حادثه ناو انگلیسی ممکن بود بسیار هولناک باشد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در کانال تلگرامی خود نشت اطلاعات محرمانه وزارت دفاع انگلیس در باره تعرض به حریم دریایی روسیه را به سخره گرفت و نوشت: طرف انگلیسی با دروغ برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات تحریک آمیز خود علیه روسیه استفاده می کند.

وی همچنین اتهامات مداوم غرب علیه مسکو را به اتهام حملات سایبری به سازمان های دولتی برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده مختلف مورد تمسخر قرار داد.

زاخارووا با تمسخر دولت لندن گفت: «اکنون که این اتهام علیه روسیه برای پارلمان انگلیس یک رمز و راز است: چرا وقتی ایستگاه های اتوبوس انگلیس وجود داشته باشد، به «هکرهای روسی» نیاز داشته باشیم؟»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها