کد خبر: 501963
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۰۹:۰۴:۲۵
| |

سفر وزیر خارجه قطر به بیروت/ بن بست سیاسی در لبنان و 3 سناریوی احتمالی

وزیر خارجه قطر در سفری یک روزه برای بررسی اوضاع سیاسی لبنان و چند پرونده دیگر امروز به این کشور سفر می‌کند.

سفر وزیر خارجه قطر به بیروت/ بن بست سیاسی در لبنان و 3 سناریوی احتمالی
کد خبر: 501963
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۰۹:۰۴:۲۵

اعتمادآنلاین| منابع قطری اعلام کردند که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر امروز به لبنان سفر می‌کند و قرار است با چند تن از مقامات این کشور نشست‌هایی داشته باشد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، وزیر خارجه قطر در سفر خود به لبنان با «ژورف عون» فرمانده ارتش این کشور درباره ارائه کمک‌های قطر به موسسه نظامی لبنان بحث خواهد کرد.

سفارت قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر امور خارجه قطر ساعت 5 بعد از ظهر امروز به وقت محلی برای یک سفر یک روزه وارد بیروت می‌شود و با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف نیز دیدار خواهد کرد.

منابع آگاه از سفر وزیر خارجه قطر به لبنان اعلام کردند که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی قرار است در این دیدار آمادگی کشورش برای ارائه کمک‌های انسانی به لبنانی‌ها در چند زمینه را اعلام کند.

همچنین تشکیل دولت و بحث درباره بحران سیاسی لبنان در کنار ارائه پیشنهاداتی در خصوص کمک به ارتش این کشور از جمله موضوعات مورد بررسی در نشست وزیر خارجه قطر و مقامات لبنانی خواهد بود.

دیدار احتمالی حریری با عون و اعلام استعفا

در زمینه پرونده تشکیل دولت لبنان منابع این کشور به نقل از محافل ارشد گزارش دادند که سعد حریری به رئیس پارلمان اعلام کرده که به دلیل ناتوانی در تشکیل دولت به گزینه استعفا نزدیک شده است.

همین منابع اعلام کردند که نبیه بری همچنان متعهد به نخست وزیری سعد حریری است، اما اگر تصمیم حریری برای استعفاء قطعی باشد باید قبل از انجام هر کاری فردی از جامعه اهل سنت را به جای خود برای به عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت معرفی کند و صحنه را خالی نگذارد.

منابع آگاه اظهار داشتند که سعد حریری، نبیه بری را در جریان فضای سفرهای خارجی خود و جلساتی که با مقامات کشورهای مختلف داشت قرار داد و بدون اعلام تصمیم نهایی خود ساختمان پارلمان را ترک کرد اما به زودی جلسه دیگری میان این دو طرف برگزار خواهد شد تا وضعیت مشخص گردد.

منابع اعلام کردند که حریری تشکیل دولتی با 24 وزیر را اعلام نخواهد کرد و ساعت‌ها و روزهای آینده لبنانی‌ها شاهد نشست‌های متعددی میان مسئولان مربوطه برای رسیدن به نتیجه نهایی در خصوص استعفا یا عدم استعفای حریری خواهند بود.

در همین راستا منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که تماس های متعدد در روند تشکیل دولت بعد از بازگشت حریری از سفرهای خارجی آغاز شده است و آخرین جلسه روز گذشته میان حریری و نبیه بری بود که به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد.

این منابع اعلام کردند، ادامه بن‌بست سیاسی پیامدهای عمده‌ای در سطح داخلی و خارجی برای لبنان خواهد داشت و 3 احتمال طی روزهای آینده وجود دارد: نخست، تشکیل دولت که البته این کار آسان نخواهد بود و بعید به نظر می‌رسد. دوم، ادامه بن‌بست فعلی و سوم استعفا یا ادامه ماموریت سعد حریری که این امر نیاز به اجماع داخلی دارد و بنابراین ساعات آینده برای لبنان سرنوشت ساز خواهد بود.

از طرف دیگر روزنامه الاخبار گزارش داد که احتمالا سعد حریری جمعه آینده راهی کاخ ریاست‌جمهوری می‌شود تا شرایطی را برای تشکیل دولت به میشل عون ارائه دهد که مورد قبول او نباشد و بنابراین حریری بتواند با کمترین هزینه استعفا کند.

هشدار درباره پیامدهای اختلافات عربستان و امارات برای لبنان

اما در یک زمینه دیگر محافل دیپلماتیک عرب نسبت به درگیر شدن لبنان در اختلاف و بحران جدید میان عربستان سعودی و امارات هشدار داده و اعلام کردند که سعد حریری نباید برای جلب رضایت عربستان به امارات تکیه کند؛ به ویژه پس از تنش‌های اخیر میان دو کشور درباره تولید نفت در اوپک پلاس که اختلاف بین آنها را بعد از اقدام عربستان در آشتی سریع با قطر بیشتر کرده است.

منابع مذکور معتقدند که حریری نباید لبنان را درگیر این پرونده کند؛ چرا که پیامدهای آن برای لبنانی‌ها بسیار پر هزینه خواهد بود.

این منابع همچنین درباره توطئه های جدید آمریکا علیه لبنان هشدار داده و اعلام کردند که محاصره شدید اقتصادی ایالات متحده در لبنان که سید«حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله درباره آن صحبت کرد در چارچوب استراتژی آمریکا برای جبران خسارت اسرائیل در مذاکرات وین است. پس از آن که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده خواسته هیچ یک از هیئت‌های اسرائیلی که به آمریکا سفر کرده بودند برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را نپذیرفت، سعی دارد با تنگ‌تر کردن عرصه لبنان برای مقاومت در برابر پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله که کابوس اسرائیل هستند بایستد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها