کد خبر: 535482
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۰۷:۵۲:۲۱
| |

امارات در گردباد انتقام:

سفر هرتزوگ به ابوظبی تحت‌الشعاع ناامنی ناشی از حملات یمن

نخستین سفر اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل به امارات از یکشنبه آغاز شده است و روز گذشته با بازدید او از اکسپوی 2020 در دوبی ادامه یافت.

سفر هرتزوگ به ابوظبی تحت‌الشعاع ناامنی ناشی از حملات یمن
کد خبر: 535482
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۰۷:۵۲:۲۱

بامداد دوشنبه برای سومین‌بار در یک ماه گذشته خاک امارات متحده عربی هدف حملات تلافی‌جویانه یمن قرار گرفت که از سوی انصارالله عملیات اعصار به معنای گردباد نام گرفته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، درحالی که جنگ یمن وارد هشتمین سال خود می‌شود، امارات که در هفت سال گذشته به‌‌رغم حضور فعالش در جنگ علیه یمن، وضعیتی امن داشت، حالا گوشه‌هایی از آسیب‌های جنگ را از نزدیک احساس می‌کند. در حالی که مقام‌های یمنی مدعی شده‌اند که حمله بامداد دوشنبه با چندین موشک و پهپاد انجام شده است، وزارت دفاع امارات فقط رسیدن یک موشک به خاک خود را تایید کرده و مدعی شد که این موشک را در آسمان رهگیری و منهدم کرده است.

براساس گزارش وزارت دفاع امارات متحده عربی، موشک یمنی ساعت 20 دقیقه بامداد روز دوشنبه در آسمان امارات منهدم شده است و درست 30 دقیقه بعد در ساعت 50 دقیقه بامداد، جنگنده‌های اماراتی سکوی پرتاب این موشک را در استان جوف یمن، در 1350 کیلومتری خاک امارات هدف قرار داده‌اند. درحالی که یمنی‌ها مدعی هستند مناطقی حساس در خاک امارات را هدف گرفته‌اند، این بیانیه می‌افزاید که لاشه‌های موشک منهدم شده در یک منطقه غیرمسکونی فرود آمده و آسیبی وارد نکرده است. امارات هفته گذشته انتشار ویدیو و تصاویر از حملات به خاک این کشور را ممنوع اعلام و تهدید کرد که در صورت انتشار تصویر، عاملان محاکمه خواهند شد.

حمله به خاک امارات همزمان با سفر رییس رژیم اسراییل به امارات متحده عربی انجام می‌شود. نخستین سفر اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل به امارات از یکشنبه آغاز شده است و روز گذشته با بازدید او از اکسپوی 2020 در دوبی ادامه یافت. انصارالله یمن علاوه بر جنگ با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از مخالفان جدی اشغال سرزمین فلسطین نیز هستند. روزنامه جروزالم پست اسراییل با اشاره به همزمانی این حمله با سفر رییس این رژیم به امارات می‌نویسد: «غیرعادی است اگر زمانبندی این حمله هدفمند نباشد. ظواهر یک حمله توسط حوثی‌ها همزمان با این دیدار رده‌بالا نشان می‌دهد که آنها قصد دارند در پروپاگاندای منطقه‌ای امتیازی برای خود کسب کنند.»

دفتر اسحاق هرتزوگ رییس رژیم اسراییل با انتشار بیانیه‌ای درخصوص حملات روز دوشنبه تاکید کرد: «رییس‌جمهور در جریان جزییات حادثه قرار گرفته است. هیچ تهدیدی رییس‌جمهور و هیات همراهش را تهدید نکرد و نمی‌کند.» هرتزوگ روز دوشنبه در سخنرانی خود در محل اکسپوی دوبی از رسیدن حجم مبادلات تجاری اسراییل و امارات به سطح یک میلیارد دلار خبر داد و از امضای بیش از 100 توافقنامه همکاری در 16 ماهی که از عادی‌سازی روابط میان دو طرف می‌گذرد، خبر داد. هرتزوگ گفت: «امیدوارم و باور دارم که تعداد بیشتر و بیشتری از ملت‌ها مسیر امارات را در پیش خواهند گرفت و به توافق‌های ابراهیم می‌پیوندند.» توافق‌های ابراهیم عنوان توافق‌هایی است که تابستان سال گذشته میان بحرین و امارات متحده عربی با رژیم اسراییل برای عادی‌سازی روابط امضا شد. با پیگیری‌ها و فشارهای امریکا در طول دو سال گذشته علاوه بر بحرین و امارات، سودان و مراکش هم به جمع کشورهای عربی پیوسته‌اند که روابط رسمی با اسراییل برقرار کرده‌اند، اقدامی که از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی به عنوان خیانت به آرمان فلسطین و تشویق اسراییل به خشونت و اشغالگری توصیف شده است. 

ایالات متحده امریکا که در طول هفته‌های گذشته با استفاده از تجهیزات نظامی مستقر در خاک امارات به این کشور برای رهگیری و انهدام حمله موشکی یمن به این کشور کمک کرده‌ بود، نخستین کشوری بود که حملات به خاک امارات را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد، نوشت: «ما تازه‌ترین حمله موشکی حوثی‌ها به ابوظبی را محکوم می‌کنیم. در حالی که رییس‌جمهور اسراییل از امارات متحده عربی بازدید می‌کند تا پل بسازد و ثبات را در منطقه ترویج کند، حوثی‌ها به حملاتی ادامه می‌دهند که شهروندان غیرنظامی را تهدید می‌کند.»

ادعاهای ناهمخوان

اختلاف فاحشی میان ادعاهای دو طرف در مورد تعداد تجهیزات نظامی استفاده شده در این حمله وجود دارد، در حالی که امارات می‌گوید فقط یک موشک را رهگیری کرده و هیچ آسیبی به خاک این کشور وارد نشده است، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، وفادار به انصارالله مدعی هستند که از چندین موشک و چندین پهپاد در این حمله استفاده کرده‌اند و نقاط بسیار حساسی را در خاک امارات به شکل موفق هدف قرار داده‌اند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، وفادار به انصارالله گفته است: «در مرحله سوم عملیات اعصار الیمن، عمق کشور امارات هدف قرار گرفت و طی آن چندین موشک بالستیک ذوالفقار به اهداف مهمی در امارت ابوظبی اصابت کرد و با چندین فروند پهپاد «صماد ۳» به اهداف حساس در امارت دوبی حمله شد.»

خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس با اشاره به غیر قابل اعتماد بودن اطلاع‌رسانی وزارت دفاع امارات درخصوص تعداد موشک‌های رهگیری شده و محل سقوط بقایای آن می‌نویسد: «[در پی حملات اخیر] دادستان ارشد امارات شهروندانی را که تصاویر از این رویدادها را بازنشر می‌کنند به محاکمه تهدید کرده ‌بود. امارات متحده عربی یک فدراسیون خودکامه از 6 شیخ‌نشین در شبه جزیره عرب است و [این‌گونه تهدیدها] اطلاع‌رسانی برای روزنامه‌نگاران را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.» در ادامه این گزارش آمده است: «وزارت دفاع امارات متحده عربی به جای آن [انتشار تصاویر محل اصابت موشک یمنی] تصاویر سیاه و سفید صحنه ادعایی انهدام یک سکوی پرتاب موشک بالستیک در استان جوف یمن، 30 دقیقه بعد از حمله منتشر کرد. این اقدام درست همانند واکنش وزارت دفاع امارات بعد از حمله هفته پیش بود.» به نوشته آسوشیتدپرس، این حملات بلافاصله به مبدا شلیک موشک «این گمانه را در میان تحلیلگران ایجاد کرده است که امارات از حمایت اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی غربی برخوردار می‌شود.» 

اخبار متناقض از اکسپو

همزمان با انتشار خبر حمله انصارالله به امارات متحده عربی، برخی رسانه‌ها از جمله یورونیوز و خبرگزاری مهر در گزارش‌هایی از شنیده شدن انفجارهای شدید در اکسپو و تخلیه پاویون‌های کشورهای مختلف خبر داده ‌بودند. با این حال ساعاتی بعد از انتشار این گزارش‌ها، هرگونه انفجار در اکسپو تکذیب شد. این اخبار درحالی منتشر می‌شد که سخنگوی نیروهای مسلح یمن وفادار به انصارالله در کنفرانس خبری تلویزیونی خود تاکید کرده ‌بود که هدف حملات روز گذشته ابوظبی بود نه شهر دوبی که اکسپو در آن برگزار شده است.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد: با آنکه برخی منابع خبری روز گذشته از شنیده شدن صدای انفجارهایی در داخل نمایشگاه اکسپو دوبی خبر داده‌اند، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد بیشتر پاویون‌ها از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند و اکسپو نیز بدون تعطیلی به کار خود ادامه داده است. پیگیری‌های ایسنا از پاویون برخی کشورها، از جمله ایران که در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر در اکسپو دوبی حضور دارد، حاکی از این است که بسیاری از حاضران در پاویون کشورها صدای این انفجار را نشنیده‌اند و پاویون‌ها نیز، درحالی که با ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان در آخرین روز هفته روبه‌رو بوده‌اند، بدون اینکه تخلیه شده باشند تا پایان ساعت کاری اکسپو که ۱۰ شب است، به کار خود ادامه داده‌اند.

امنیت شکننده

مقام‌های امارات به‌‌رغم سه حمله به خاک این کشور در یک ماه گذشته مدعی می‌شوند که این کشور کاملا امن است و هیچ خطری بازرگانان، توریست‌ها، کارگران و کسب و کارهای خارجی در امارات را تهدید نمی‌کند. اما یمنی‌ها روایتی متفاوت ارایه می‌دهند و می‌گویند تا زمانی که مشارکت امارات در جنگ یمن ادامه داشته‌ باشد، به حملات خود ادامه می‌دهند و از خارجی‌ها می‌خواهند تا از مراکز حساس امارات فاصله بگیرند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وفادار به انصارالله در اظهارات تلویزیونی خود درخصوص حمله روز دوشنبه تاکید کرد: «کشور کوچک دشمن اماراتی تا زمانی که به عنوان ابزار دشمن اسراییلی در ابوظبی و دوبی به تجاوز به مردم و کشور ما ادامه دهد، ناامن خواهد ماند. نیروهای مسلح یمن بار دیگر به شهروندان، ساکنان و شرکت‌ها برای دوری از مقرها و تاسیسات حیاتی، به دلیل آسیب‌پذیری در برابر هدف‌گیری در دوره آتی هشدار می‌دهند.» وی ادامه تاکید کرد: «ما در برابر محاصره خفه‌کننده و افزایش جنایات علیه ملت بزرگ خود، دست‌ بسته نخواهیم ماند و به حق خود در دفاع مشروع از یمن تا زمان توقف حملات و رفع محاصره ادامه خواهیم داد و خداوند را بر این حرف خود گواه می‌گیریم.»

آنتونی هاروود، پیش از تازه‌ترین حمله انصارالله یمن به امارات در یادداشتی برای پایگاه خبری العربی الجدید با عنوان «آیا امارات بعد از حمله‌های پهپادی یمن برای مهاجران و توریست‌ها امن است؟» می‌نویسد: «درحالی که درگیری‌های یمن به مرحله حساسی می‌رسد، انتظار می‌رود که پرواز موشک‌ها ادامه داشته ‌باشد و درست همان‌گونه که ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در دهه 1970 در مورد بمب‌گذاری‌ها در سرزمین اصلی بریتانیا می‌گفت، فقط کافی است حوثی‌ها یک‌بار شانس‌شان بزند.» این تحلیلگر بریتانیایی ادامه می‌دهد: «نتیجه عبور یکی از این موشک‌ها از دیوار دفاعی امارات و برخورد آن به یکی از آن هتل‌های مجلل که چشم‌انداز آسمان آن را تشکیل داده‌اند، نتیجه فاجعه‌باری در اعتبار این کشور به عنوان زمین بازی امن و ایمن بزرگسالان ثروتمند و مشهور خواهد داشت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها