کد خبر: 540305
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۷:۳۲:۰۵
| |

توضیح وزیر خارجه لبنان درباره موضع کشورش درخصوص عملیات روسیه در اوکراین

​وزیر خارجه لبنان اعلام کرد، موضع این کشور در خصوص عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین علیه روسیه فدرال یا هیچ کشور دوست دیگری نیست.

توضیح وزیر خارجه لبنان درباره موضع کشورش درخصوص عملیات روسیه در اوکراین
کد خبر: 540305
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۷:۳۲:۰۵

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد، موضع لبنان ثابت و نشأت گرفته از تمایل این کشور به پایبندی به اصول قانونی و قوانین بین‌المللی است که ضمانت اصلی حفاظت از صلح و نظم بین‌المللی و تمامیت ارضی کشورهای کوچک را تشکیل می‌دهد به‌ویژه اینکه لبنان از اشغال اسرائیل و نقض‌های بی‌وقفه آن تا به امروز رنج می‌برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، بوحبیب ضمن تاکید بر امتناع لبنان از مشارکت در پذیرش قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت، تصریح کرد، در صورت ارجاع قطعنامه به مجمع عمومی سازمان برای رای گیری لبنان با مشورت گروه عربی در این زمینه موضع لبنان را در خصوص رای گیری بررسی خواهد کرد.

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که موضع کشورش علیه روسیه فدرال یا هیچ کشور دوست دیگری نیست، بلکه موضعی اصولی و قاطعی است که لبنان در هر بحران مشابهی اتخاذ کرده و خواهد کرد.

وزارت خارجه لبنان پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور حمله به اوکراین را محکوم کرده و از روسیه می‌خواهد عملیات نظامی را فوراً متوقف کند و دو طرف باید بر سر میز مذاکره بنشیند.

سفیر روسیه در بیروت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بیانیه وزارت خارجه لبنان با زیر پا گذاشتن سیاست خویشتن‌داری و جانبداری از یک طرف در مقابل طرف دیگر در تحولات فعلی ما را متعجب کرد.

در این بیانیه آمده است: این موضع درحالی اتخاذ شده است که آنها می‌دانند روسیه از هیچ تلاشی برای کمک به پیشرفت و ثبات لبنان دریغ نکرده است.

بیانیه وزارت خارجه لبنان در محکومیت عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین همچنین انتقادات داخلی از سوی برخی وزرا و نمایندگان پارلمان و همچنین احزاب سیاسی از جمله حزب‌الله را به همراه داشته است.

در اولین ساعات صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است و غیرنظامیان در خطر نیستند. مسکو می‌گوید قصد سلطه بر اوکراین را ندارد، بلکه قصد دارد کی‌یف را خلع سلاح و تهدیداتش را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که "اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد".

وی تاکید کرد تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش ناتو با شکست مواجه شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها