کد خبر: 545057
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ۱۰:۲۶:۰۲
| |

چالش دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره/ 7 رقابتی که آینده سنا را می‌سازد

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از میان 11 رئیس جمهور پیشین امریکا، 9 رئیس جمهور در نظرسنجی‌های نزدیک به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای وضعیت بدتری نسبت به نظرسنجی‌های ژانویه سال دوم ریاست جمهوری خود دارند.

چالش دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره/ 7 رقابتی که آینده سنا را می‌سازد
کد خبر: 545057
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ۱۰:۲۶:۰۲

محمدحسین لطف‌الهی  در سالنامه اعتماد نوشت: دموکرات‌های کنگره سرتاسر سال 2021 را مشغول جنگ بوده‌اند؛ جنگ بر سر لایحه هزینه‌های اجتماعی، جنگ بر سر لایحه تثبیت حق رأی و جنگ بر سر آینده دردسری قدیمی به نام فیلی‌باستر. اکنون اما در ماه‌های ابتدایی سال 2022 آن‌ها می‌دانند که در میانه این جنگ‌ها باید به انتخابات ماه نوامبر و رقابت برای حفظ اکثریت شکننده‌ای فکر کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد لوایح مدنظرشان را به تصویب برسانند.

در مجلس نمایندگان، از میان مجموع 435 کرسی در حال حاضر 222 کرسی در اختیار حزب دموکرات و 213 کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان است. تاریخ می‌گوید انتخابات میاندوره‌ای عموما برای حزبی که کاخ سفید را در اختیار ندارد بهتر پیش می‌رود و مقبولیت عمومی رئیس جمهور مستقر، تأثیر مستقیم روی نتایج انتخابات کنگره دارد. تا لحظه انتشار این گزارش، بر اساس میانگین نظرسنجی‌ها در وبسایت FiveThirtyEight محبوبیت بایدن در جامعه آمریکا چیزی نزدیک به 41 درصد است که در مقایسه با روسای جمهور ایالات متحده، تنها دونالد ترامپ کارنامه‌ای بدتر از خود به جای گذاشته بود و این مسأله برای حزب دموکرات که تلاش دارد برتری خود را در مجلس نمایندگان حفظ کند، جای نگرانی بسیاری دارد. از سال 2006 به این سو، حزب روسای جمهور مستقر به طور میانگین در هر انتخابات 39 کرسی مجلس نمایندگان را از دست داده است. بدترین عملکرد یک حزب در انتخابات میاندوره‌ای در قرن بیست و یکم به سال 2010 و دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بازمی‌گردد که دموکرات‌ها 63 کرسی را از دست دادند. با این همه هرچند کاهش محبوبیت یک رئیس جمهور با کاهش کرسی‌های حزب متبوع او در مجلس نمایندگان رابطه‌ای مستقیم دارد، اما نمی‌توان از این رابطه، میزان کاهش کرسی‌ها را نیز تخمین زد چنانکه حزب دموکرات در انتخابات میاندوره‌ای سال 2014 که باراک اوباما وضعیت بدتری نسبت به سال 2010 تنها 13 کرسی را از دست داد.

هرچند نزدیک به 9 ماه تا انتخابات میاندوره‌ای کنگره باقی مانده و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد بایدن در آن زمان مقبولیت عمومی جو بایدن در چه وضعیتی خواهد بود اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد از میان 11 رئیس جمهور پیشین امریکا، 9 رئیس جمهور در نظرسنجی‌های نزدیک به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای وضعیت بدتری نسبت به نظرسنجی‌های ژانویه سال دوم ریاست جمهوری خود دارند.

این شرایط باعث می‌شود دموکرات‌ها کار سختی برای حفظ اکثریت در مجلس نمایندگان پیش روی خود داشته باشند، اما واقعیت این است که وضعیت آن‌ها در مجلس سنا بسیار شکننده‌تر است و از دست دادن حتی یک کرسی می‌تواند باعث شود اکثریت سنا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد و سرنوشت تمام لوایح مدنظر دولت بایدن که می‌توان تأثیر زیادی روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2024  بگذارد، بن‌بست باشد.

برخی تحلیلگران امریکایی معتقدند دفاع از اکثریت سنا برای دموکرات‌ها آسان‌تر از دفاع از اکثریت مجلس نمایندگان خواهد بود. استدلال آن‌ها این است که در سال 2022 دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت خود نیازی به دفاع از پیروزی‌هایشان در ایالت‌هایی که دونالد ترامپ در سال 2020 در آن‌ها پیروز شده ندارند، اما جمهوری‌خواهان باید دست کم در دو ایالت که در سال 2020 به جو بایدن رأی داده‌اند (پنسیلوانیا و ویسکانسین) پیروز شوند تا اکثریت سنا را در اختیار بگیرند.

بر اساس آمارها و نظرسنجی‌هایی که تا زمان انتشار این گزارش منتشر شده، از میان 34 کرسی سنا که سرنوشت آن‌ها در انتخابات 2022 تعیین خواهد شد، سرنوشت 25 کرسی تقریبا مشخص است و اختلاف زیاد یک حزب در نظرسنجی با حزب رقیب نتیجه را عملا تعیین کرده اما در 9 کرسی هنوز امکان پیش‌بینی برنده قطعی وجود ندارد و از میان این 9 کرسی رقابت در 7 کرسی به اندازه‌ای نزدیک است که اتفاقات و تحولات سیاسی می‌تواند باعث تغییر شرایط در این رقابت‌ها و تغییر حزب پیروز شود؛ این 7 کرسی می‌تواند آینده مجلس سنا تا انتخابات بعدی در سال 2024 میلادی تعیین کند.

علی بیگدلی استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی تهران معتقد است «هنوز زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی مانده و متغیرهای زیادی می‌تواند باعث شود شرایط تغییر کرده و جای برنده و بازنده عوض شود.»

او به «اعتماد» می‌گوید: «وضعیت سیاسی در ایالات متحده با وضعیت سیاسی در اروپا تفاوت‌های زیادی دارد و رأی دهندگان امریکایی نوسان‌های زیادی در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی دارند به همین دلیل نمی‌توان به صورت قاطع آینده را پیش‌بینی کرد حتی اگر نشانه‌های و شواهد مهمی وجود داشته باشد

بیگدلی می‌افزاید: «اگر بخواهیم وضعیت امروز را مدنظر قرار دهیم، دولت بایدن دچار یک ضعف و ناتوانی سیاسی جدی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی است. از مسأله فرار نیروهای امریکایی از افغانستان تا شرایط کنونی اوکراین، سیاست خارجی امریکا دستاورد قابل قبولی نداشته و در داخل نیز فضای سیاسی دو قطبی در کنار ناتوانی بایدن برای عمل به وعده‌های انتخاباتی باعث شده کاخ سفید وضعیت مناسبی از نظر مقبولیت عمومی نداشته باشد.»

بیگدلی تأکید دارد: «چشم‌انداز خوبی هم پیش روی کارنامه بایدن قرار ندارد. او در عرصه سیاست خارجی از یک سو با مسأله برجام روبه رو است که توافق بر سر آن، جمهوری‌خواهان و کنگره را ناراضی می‌کند و عدم توافق و افزایش تنش‌ها با ایران می‌تواند یک بحران بین‌المللی برای امریکا باشد. در عرصه داخلی هم مشکلات اقتصادی تهدیدی جدی برای آینده بایدن و حزب دموکرات است.» به گفته او، در حزب جمهوری‌خواه هم مشکلاتی وجود دارد و آن‌ها هنوز سایه سنگین ترامپ و اقدامات اشتباه او را بر سر خود حس می‌کنند، نگاه‌های منفی زیادی هم به رئیس جمهور سابق وجود دارد اما با همه این تفاسیر تصور من این است که با شرایط امروز، در انتخابات 2022 این جمهوری‌خواهان هستند که می‌توانند در انتخابات پیروز شوند. این استاد دانشگاه بر این باور است که برای امریکایی‌ها مسائل اقتصاد داخلی بسیار اهمیت دارد: «تورم امروز در امریکا در مقایسه با دهه‌های گذشته بی‌سابقه است و گرانی ناشی از این تورم باعث می‌شود شهروندان احساس بسیار بدی به وضعیت اقتصادی پیدا کنند و هرچقدر هم دولت بایدن تلاش کند بگوید ما تلاش می‌کنیم از بحران اقتصادی ناشی از کرونا نجات پیدا کنیم. تأثیری روی نگاه و احساس آن‌ها بر مسأله اقتصاد نخواهد داشت.»

بسیاری از آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر تورم را با افزایش 7.5 درصدی قیمت‌های مصرف‌کننده در ژانویه نسبت به سال قبل، که سریع‌ترین افزایش نرخ سالانه در 40 سال گذشته است، احساس کرده‌اند. بر اساس نظرسنجی اخیر صورت گرفته، حدود 54 درصد از آمریکایی ها معتقدند اقتصاد آمریکا در حال وخیم تر شدن است و تنها 15 درصد معتقدند که در حال بهبود است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 30 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی می گویند اقتصاد کشورشان یکسان مانده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که تورم در حال حاضر باعث شده است که رأی دهندگان آمریکایی نمرات ضعیفی به عملکرد مدیریت اقتصاد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا بدهند. در این میان جمهوری خواهان نیز بایدن را به خاطر سیاست های انرژی سبز او که به گفته آنها باعث افزایش بیشتر قیمت گاز می شود مورد انتقاد قرار داده اند. کاخ سفید در مقابل اختلالات ناشی از همه گیری مانند گلوگاه های زنجیره تامین را عامل تورم اعلام می کند. دولت آمریکا در مورد تورم، مدیریت همه‌گیری کرونا، سیاست خارجی و موارد دیگر مورد انتقاد طیف‌های سیاسی قرار گرفته است. نتایج نظرسنجی‌ها باعث شده دموکرات‌ها زنگ خطر را در مورد انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر به صدا درآورند و هشدار دهند که چنین محبوبیت پایینی می‌تواند به شکست در مقابل جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره و تسلط آن‌ها بر مجلس نمایندگان و سنا منجر شود.  انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا قرار است هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شود.

از سوی دیگر، عملکرد ضعیف نامزدهای دموکرات در انتخابات فرمانداری ایالات «نیوجرسی» و «ویرجینیا» که در نوامبر 2021 برگزار شد حس وحشت از شکست در انتخابات میاندوره‌ای را در میان دموکرات‌ها تقویت کرد. در ویرجینیا، ایالتی که بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با اختلاف ۱۰ درصد پیروز شد، دموکرات‌ها شاهد شکست «تری مک آلیف» فرماندار پیشین در این ایالت بودند و این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که وی چندین ماه پیش پیشتاز بوده است. در نیوجرسی نیز، عملکرد بسیار مقتدرانه «جک سیاتارلی» عضو جمهوری‌خواه مجلس ایالتی در مقابل «فیل مورفی» فرماندار دموکرات‌ این ایالت بسیار غیرقابل پیش‌بینی بود به طوریکه دموکرات‌ها انتظار داشتند که مورفی خیلی راحت سیاتارلی را شکست دهد اما این در حالی است که مورفی با اختلاف بسیار اندک توانست در سمت خود ابقا شود.

آریزونا، جرجیا، نوادا و نیوهمپشایر

دو ایالتی که در سال 2020 باعث شدند دموکرات‌ها پس از چند سال ناکامی بتوانند بار دیگر اکثریت شکننده‌ای را در مجلس سنا تشکیل دهند، امسال نیز رقابت تنگاتنگی را تجربه می‌کنند و شرایط به نحوی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد آن‌ها کار سختی برای پیروزی دوباره در این دو ایالات دارند. در جرجیا، رافائل ورناک کشیش 54 ساله و در آریزونا مارک کلی، کارمند 58 ساله و سابق ناسا باید از پیروزی‌های خفیف خود در سال 2020 دفاع کنند. علاوه بر این دو ایالت، سناتور دموکرات نوادا کاترین کورتز ماستو هم با فاصله بسیار اندکی از رقیب خود پیش است و با توجه به پیروزی خفیف بایدن در این ایالت‌ها در سال 2020 و کاهش جدی محبوبیت او در یک سال و نیم گذشته، به نظر می‌رسد روز به روز وضعیت برای دموکرات‌های این ایالت‌ها سخت‌تر شود.

در آریزونا، مارک کلی با به راه انداختن یک کارزار عظیم و 18.5 میلیون دلاری تلاش دارد پیروزی را از آن خود کند اما این مسأله به هیچ وجه نمی‌تواند تضمینی برای پیروزی او در برابر رقبای سرسخت جمهوری‌خواه باشد. کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان در این ایالت هنوز مشخص نیست اما  بر اساس نظرسنجی‌ها مارک برنوویچ دادستان کل ایالت، بلیک مسترز رئیس بنیاد تیل و جیم لامون، مدیر اجرایی فعال در حوزه انرژی اصلی‌ترین شانس‌های پیروزی در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان هستند. در حال حاضر نظرسنجی‌ها می‌گویند در صورت رقابت کلی با یک جمهوری‌خواه، کاندیدای جمهوری‌خواهان با 7.6 درصد اختلاف پیروز می‌شود اما با مشخص شدن کاندیدای نهایی امکان کاهش شانس پیروزی جمهوری‌خواهان وجود دارد.

کار رافائل ورناک در جرجیا بسیار سخت‌تر از کار مارک کلی در آریزوناست. ورناک با رقیبی روبه‌رو است که قهرمان فوتبال ایالت جرجیا بوده، محبوبیت زیادی به عنوان یک شخصیت شناخته شده دارد و به شدت از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده حمایت می‌شود.هرسچل واکر، فوتبالیست سابق و سیاستمدار فعلی در حال حاضر در نظر سنجی‌ها پیشتاز است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به انتخابات و پررنگ شدن برخی موارد در پرونده او نظیر خشونت علیه زنان و سابقه بیماری روانی اختلاف میان او و ورناک کم خواهد شد.

در نوادا شرایط برای دموکرات‌ها بهتر است. اختلاف سناتور فعلی با اصلی‌ترین رقیبش در نظرسنجی‌ها تنها 2.5 درصد است و رقابت سخت درون گروهی میان جمهوری‌خواهان می‌تواند راهگشای کاترین کورتز ماستو در انتخابات 2022 شود. او دو رقیب سرسخت جمهوری‌خواه پیش روی خود دارد؛ یکی آدام لاکسلات مسئول پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ در این ایالت و دیگری  سم براون، کهنه سرباز مجروح شده در جنگ افغانستان. به رغم پیشتازی اولیه لاکسلات، کارشناسان شانس براون را برای پیروزی در انتخابات درون حزبی قوی‌تر ارزیابی می‌کنند.

دموکرات‌ها برای دفاع از کرسی سناتور مگی حسن در نیوهمپشایر نیز مجبور به رقابت هستند. مگی حسن در ماه نوامبر، زمانی که کریس سونونو، فرماندار محبوب و جمهوری‌خواه نیوهمپشایر اعلام کرد که در مقابل او نامزد نمی‌شود، نفسی به راحتی کشید و کمی خیالش برای ادامه رقابت‌ها راحت شد اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد رأی شهروندان نیوهمپشایر سیال است و ممکن است آن‌ها این بار به مگی حسن اعتماد نکنند. در حال حاضر در این ایالت، دموکرات‌ها با 0.3 درصد اختلاف نسبت به جمهوری‌خواهان پیشتازند.

کارشناسان موقعیت فعلی آرا در کلرادو را برای دموکرات‌ها مناسب ارزیابی می‌کنند اما هشدار می‌دهند در صورت بدتر شدن شرایط برای دموکرات‌ها در کشور، انتخابات در این ایالت نیز ممکن است رقابتی شود.

پنسیلوانیا، ویسکانسین و کارولینای شمالی

در دو ایالت پنسیلوانیا و کارولینای شمالی وضعیت اندکی متفاوت است. سناتورهای جمهوری‌خواه این دو ایالت یعنی پت تومی و ریچارد بار در آستانه بازنشستگی هستند و در نبود این دو چهره با سابقه جمهوری‌خواهان در رقابت نزدیک با دموکرات‌ها کار بسیار سختی برای پیروزی دارند. بایدن در سال 2020 توانست در پنسیلوانیا و ویسکانسین پیروز شود و در کارولینای شمالی با اختلافی بسیار اندک شکست خورد. سی‌ان‌ان نوشته است که بر اساس نگاه آماری و بررسی انتخابات‌های گذشته، عموما حزب مخالفی که کاخ سفید را در دست ندارد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای برخوردار است.

نمودار سنا

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها