کد خبر: 547335
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا بازگشت سفیر عربستان به بیروت یک فرار رو به جلوی دیگر است؟

بازگشت سفیر عربستان در لبنان و مجری عملیات روانی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ریاض در بیروت در فاصله کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، همچنان در محافل رسانه‌ای عربی بازخورد دارد.

آیا بازگشت سفیر عربستان به بیروت یک فرار رو به جلوی دیگر است؟
کد خبر: 547335
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۸ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- بازگشت سفیر عربستان در لبنان و مجری عملیات روانی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ریاض در بیروت در فاصله کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، همچنان در محافل رسانه‌ای عربی بازخورد دارد.

به اعتقاد کارشناسان، به این بازگشت از هر زاویه‌ای که نگریسته شود، باز هم بیانگر قبول شکست عربستان در مقابل لبنان است یا دست‌کم عقب‌نشینی سعودی‌ها از مواضع سابق خود که با جاروجنجال‌های گسترده سعی داشتند آن را به افکار عمومی جهان بقبولانند.

رسانه‌های همسو با عربستان تلاش دارند این‌گونه وانمود کنند که موضع جدید عربستان از روی خیرخواهی و برای کمک به لبنان اتخاذ شده و عربستان به عنوان یکی از معدود کشورهای قادر به نجات لبنان این اقدام خیرخواهانه (!) را به انجام رسانده است.

برخی دیگر از تحلیلگران همسو با عربستان سعودی نیز برای توجیه این بازگشت، آن را نجات لبنان از قبضه شدن توسط ایران عنوان می‌کنند و مدعی شده‌اند که این کار ایضاً خیرخواهانه و با هدف کمک به مردم لبنان انجام می‌شود.

در مقابل با نگاهی واقع‌بینانه به شرایط لبنان درمی‌یابیم که بعد از خروج خودخواسته سعد حریری به عنوان وزیر صفحه شطرنج سعودی‌ها در لبنان، ریاض دیگر مهره قابل توجهی برای سمت‌وسو دادن به شرایط این کشور در چارچوب برنامه‌های خود ندارد و این صحنه را نیز همانند بسیاری از نقاط دیگر منطقه عربی از جمله یمن ازدست‌رفته می‌بیند.

همین امر باعث شده است تا ریاض به شکل پنهانی به دنبال بازیابی جایگاه خود این بار با کمی واقع‌بینی بیشتر باشد و این کار را از گفت‌وگوهای نه‌چندان آشکار با سوریه آغاز کرده است شاید بتواند شرایط را به دوره بعد از طائف، که به نحوی این دو کشور لبنان را اداره می‌کردند، باز گرداند؛ گرچه این امر در سایه شرایط منطقه از یک سو و وضعیت سوریه و عربستان از سوی دیگر امری محال می‌نماید اما به هر روی بعد از بازگشت [مذلت‌بار] سفیر عربستان به لبنان و پذیرش خواست حوثی در یمن، این تنها برگ باقی‌مانده در دست قمارباز کاخ یمامه است؛ هرچند خود می‌داند رو کردن یا نکردن آن تفاوتی در باختش نخواهد داشت و شاید تنها کمی زمان این باخت را به تاخیر بیندازد.

چون این شکست از بی‌پاسخ ماندن تماس‌های ریاض با سعد حریری از همین حالا مشخص شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها