کد خبر: 588266
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۸:۴۱:۴۵
| |

بالا گرفتن تنش بین اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک کردستان؛ طالبانی به دیدار کُردهای سوریه رفت

رئیس اتحادیه میهنی کُردستان عراق به دیدار فرمانده شبه‌نظامیان کُردهای سوریه در الحسکه رفت؛ اقدامی که کارشناسان آن را در راستای اختلافات و تنش بین اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک کردستان عراق می‌دانند.

بالا گرفتن تنش بین اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک کردستان؛ طالبانی به دیدار کُردهای سوریه رفت
کد خبر: 588266
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۸:۴۱:۴۵

منابع خبری از سفر بافل طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه و دیدار با «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» خبر دادند.

به گزارش فارس، شبکه خبری معارض «سوریا» گزارش داد، طالبانی امروز با یک هواپیمای نظامی به همراه «وهاب حلبچی» رئیس مبارزه با تروریسم سلیمانیه وارد الحسکه شد و با عبدی دیدار کرد. این در حالی است که طالبانی به عنوان رئیس سرویس اطلاعات اتحادیه میهنی، در این دیدار، لباس نظامی به تن داشت.

یک منبع آگاه به این شبکه گفت: طرفین، اوضاع سیاسی و نظامی مناطق شمال شرق سوریه و تحولات مربوط به گفت‌وگوهای کُردهای سوریه را بررسی کردند. طالبانی نیز تأکید کرد که همه مشکلات منطقه باید به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو حل شود.

به گفته این منبع، طالبانی همچنین گفته است که باید رابطه خوب با کشورهای همسایه نیز حفظ شود. عبدی هم در این دیدار، «بر روابط مستحکم نیروهای دموکراتیک و تشکیلات خودگردان اتحادیه میهنی» تأکید کرد.

این شبکه ادامه داد، این برای نخستین بار است که طالبانی به مناطق تحت اشغال کُردها در شمال شرق سوریه سفر می‌کند؛ به ویژه اینکه این روزها تنش زیادی بین حزب وی و حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری بارزانی وجود دارد.

یک منبع نزدیک به دولت کردستان عراق هم به شبکه سوریا گفت که سفر طالبانی در راستای اعمال فشار اتحادیه میهنی بر منطقه کردستان عراق است؛ چرا که «رابطه اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک متشنج شده است. طالبانی هم به حزب خود فشار آورده است که نشست‌های کابینه کردستان عراق را تحریم کنند».

پایگاه خبری «نورث برس» که نزدیک به کُردهاست، خبر داد که در دیدار طالبانی و عبدی، میتو مک فارلین فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی آمریکا در عراق و سوریه نیز حضور داشته است. در این دیدار، «خطر داعش و هسته‌های پنهان آن بررسی شده است».

درباره اختلافات بین طالبانی و بارزانی، خبرگزاری رویترز چندی پیش در گزارشی نوشت که ازدواج مصلحتی بین خانواده‌های حاکم بر کردستان عراق با دشواریهایی روبرو شده است که احتمال فروپاشی آن وجود دارد؛ زیرا اختلافات بین خانواده‌های بارزانی و طالبانی که کنترل یک منطقه سرشار از نفت و گاز را در اختیار دارند، از مدتها پیش وجود داشته است. هر چند که پس از جنگ داخلی که طرفین در دهه نود گذشته پشت سر گذاشتند، در تلاش هستند که بی‌اعتمادی بین یکدیگر را پنهان کنند».

خبرگزاری رویترز با مقدمه فوق به بررسی ابعاد اختلافات خانواده‌های بارزانی و طالبانی و مسئله احتمال جدایی سلیمانیه از کردستان عراق پرداخت و نوشت، کارشناسان و تحلیلگران تأکید دارند که پس از یک ترور که در شهر اربیل رخ داد، اختلاف بین این دو خانواده بالا گرفت.  این مسئله مربوط به ترور «هاوکار عبد الله رسول» افسر اطلاعاتی بود که با انفجار بمب در خودروی خود کشته شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها