کد خبر: 597406
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۶:۰۵:۲۲
| |

چه کسی از ثروت دوستان پوتین نگهداری می‌کند؟

دوستان ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه با وساطت اشخاص ثالث همچنان در کشورهای غربی ملک و املاک دارند.

چه کسی از ثروت دوستان پوتین نگهداری می‌کند؟
کد خبر: 597406
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۶:۰۵:۲۲

سال گذشته اتحادیه اروپا هر اقدام در راستای دور زدن تحریم‌های روسیه را جنایت کیفری اعلام کرده اما رسانه روسی istories به نقل از  منابع آگاه نوشت:  دوستان ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه با وساطت اشخاص ثالث همچنان در کشورهای غربی ملک و املاک دارند.

به عنوان نمونه، گنادی تیمچنکو با ۱۰ میلیارد دلار (پیش از تحریم‌ها، دارایی وی بیش از ۲۴ میلیارد دلار بود) از پولدارترین دوستان رئیس‌جمهور روسیه است. او پس از این‌که در سال ۲۰۱۴ تحت تحریم آمریکا قرار گرفت ویلای خود را در کنار دریاچه ژنو ترک کرد و در خانه‌ای مجلل در مرکز مسکو ساکن شد. اما طبق مدارک موجود، او صاحب این ملک نیست بلکه از همان سال ۲۰۱۴، یک خانواده اهل لیختن‌اشتاین با ثروت فراوان از جمله در «بهشت مالیاتی» جزایر ویرجینیا از شهرداری مسکو قطعه زمینی را که این خانه در آنجا ساخته شده، اجاره کرده است.

همکاری این خانواده با دوستان پوتین ریشه طولانی دارد؛ لوئیس اری، پدر این خانواده، از دهه شصت میلادی زیر چتر کاگ‌ب و اشتازی (سازمان اطلاعات آلمان شرقی) مدیر دست‌کم هشت شرکت در لیختن‌اشتاین، آلمان، سوئیس و اتریش بوده که با دور زدن تحریم‌ها، فناوری پیشرفته به اتحاد شوروی می‌فرستادند. از گزارش‌ها برمی‌آید دوستان پوتین اسنادی در دست دارند که می‌تواند این خانواده را رسوا کند و به کمک باج‌گیری و پول‌های هنگفت، آنها را به خدمت گرفته‌اند تا در پول‌شویی و دور زدن تحریم‌ها کمک‌شان کنند.

همزمان آرکادی روتنبرگ از دیگر دوستان دیرینه ولادیمیر پوتین، فرد مورد اعتماد خود را داخل روسیه پیدا کرده است؛ البته از همان سال ۲۰۱۴ که برادران روتنبرگ تحت تحریم قرار گرفتند، روسلان گوریخین که پیشتر از خرده‌سهامداران گازپروم بود، ساکن سوئیس شد و به‌ تازگی قصری را در مرکز شهر مونیخ خرید که بهای آن حدود یک میلیارد یورو است. او علیه خبرنگاران آلمانی که از ارتباط وی با دوستان پوتین پرده برداشته‌اند به دادگاه شکایت کرد و به دادگاه تعهد کتبی داد که ارتباطی با افراد تحت تحریم ندارد. هرچند از شواهد متعدد پیداست او دروغ گفته اما دادگاه تعهد وی را پذیرفت. در پی این حکم، منابع آگاه به رسانه روسی «واژنیی ایستوری» («حکایت‌های مهم») گفته‌اند در حال حاضر اکثر افراد تحت تحریم در روسیه حتی به‌رغم ریسک‌های جدی ناشی از قراردادهای نانوشته، ملک خود در کشورهای غربی را به افرادی دیگر واگذار کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها