کد خبر: 615867
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ۰۴:۴۰:۰۰
| |

گوانتانامویی دیگر در السالوادور؛ اینجا شکنجه می‌شوید تا بمیرید!

نتیجه تحقیقات جامع «کریستوسال» سازمان حقوق بشر جامعه مدنی السالوادور درباره یک سال وضعیت استثنایی که توسط دولت تحت ریاست «نایب بوکله» رئیس‌جمهور السالوادور در به اصطلاح «جنگ علیه باندها» اجرایی شده منتشر شده است.

گوانتانامویی دیگر در السالوادور؛ اینجا شکنجه می‌شوید تا بمیرید!
کد خبر: 615867
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ۰۴:۴۰:۰۰

ده‌ها نفر از زندانیان بر اثر شکنجه، ضرب و شتم یا خفگی مکانیکی از طریق خفه شدن یا جراحت جان خود را از دست داده اند و یا به دلیل عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی به حال خود رها شده‌اند.

به گزارش فرارو، این نتیجه تحقیقات جامع "کریستوسال" سازمان حقوق بشر جامعه مدنی السالوادور درباره یک سال وضعیت استثنایی است که توسط دولت تحت ریاست "نایب بوکله" رئیس جمهور السالوادور در به اصطلاح "جنگ علیه باندها" اجرایی شده است.

گزارش تازه منتشر شده روایت بازماندگانی را ارائه می‌دهد که شکنجه را در زندان تجربه کردند. برای مثال، آنان مجبور بودند غذا را با دهان از روی زمین بردارند، شوک الکتریکی دریافت می‌کردند و در معرض اپیدمی‌های درمان نشده قارچ پوستی قرار گرفتند.

یکی از بارزترین موارد مربوط به مردی ۳۰ ساله است که جسد او با برآمدگی گردن به خویشاوندانش تحویل داده شده است. اسناد پزشکی حاکی از آن است که وی در نتیجه "خفگی مکانیکی" جان خود را از دست داده است. کالبد شکافی مرد ۴۲ ساله دیگری که در سلول پلیس جان خود را از دست داد نیز علت مرگ را بر اثر "خفگی مکانیکی" ذکر کرده بود.

اجساد دیگر نشانه‌های دیگری از شکنجه را نشان دادند. در مورد مرد ۳۲ ساله‌ای که جسدش به خانواده‌اش تحویل داده شد کالبد شکافی علت مرگ را "ترومای شدید قفسه سینه از نوع کوفتگی" اعلام کرد. بر اساس این گزارش جسد دارای جراحات عمیق از ناحیه آرنج، ضربات در ناحیه ساعد و زخمی حدودا هشت سانتی متری در سمت چپ سر بود. در موارد دیگر، طبق تحقیقات صورت گرفته افراد به دلیل بیماری‌های مرگبار و عدم دسترسی به مراقبت پزشکی یا به دلیل عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست دادند. زن ۵۰ ساله‌ای که در زمان بازداشت از بیماری کبدی رنج می‌برد یکی از آن موارد بوده است.

واقعیت دیگری که ممکن است تعداد مرگ و میر را افزایش دهد آن است که برخی از زندانیان بدون اطلاع خانواده‌های شان در گور‌های دسته جمعی دفن می‌شوند.

این گزارش هم چنین داستان‌های ترسناکی از زندانیان سابق را ذکر می‌کند که ماه‌ها تحت شرایط استثنایی در زندان ماندند و در نهایت بی گناه اعلام شدند. براساس شواهد موجود در آن گزارش ازدحام بیش از حد، ضرب و شتم و بدرفتاری رفتار‌های متداول روزانه در زندان‌های السالوادور هستند.

مرد ۲۰ ساله‌ای که در ماریونا بازداشت شده می‌گوید: "یک روز نگهبانی با یک سطل غذا آمد و گفت: "گرسنه هستید"؟ وقتی زندانیان پاسخ دادند که گرسنه هستند نگهبان غذا را روی زمین انداخت زمینی که همراه با گِل و کثیفی بود. به آنان گفته شد:" شما فقط آن را با دهان‌تان می‌گیرید و اگر با دست بگیرید شما را بیرون می‌آورم و کتک می‌زنم" و پنج ثانیه به آنان مهلت داد تا غذا را با دهان بردارند.

او می‌افزاید:"ما گرسنه بودیم و او می‌گفت باید این گونه غذا بخوریم فقط با دهان. سپس حرکت کرد. نگهبان سپس گفت: "سگ‌ها گرسنه بودند".

یکی از بازماندگان تجربه خود را در سلول این گونه به یاد می‌آورد:"آنان یک وعده غذایی حاوی لوبیا با یک تورتیلا به زندانیان می‌دادند". وقتی آنجا را ترک کرد او را به منطقه سوء تغذیه بردند و در آنجا به خوبی با آنان رفتار کردند تا بهبود یابند و دوباره آنان را ببرند تا کتک بخورند. او حدود ۲۰ روز پس از حضور در آنجا سکته کرد وقتی از خواب بیدار شد او را به بیمارستان بردند دهانش کج شده بود و احساس لرزش و گزگز در صورتش داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها