کد خبر: 648205
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۶:۰۰:۱۵
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا جنگ طوفان‌الاقصی وارد مرحله جدیدی از چند جبهه‌ای شده است؟

طی هفته‌های اخیر علاوه بر ادامه حملات در سوریه، اسرائیل و آمریکا حملاتی در عراق، لبنان و این روزها در یمن انجام می‌دهند، گرچه تلاش آنها برای ضربه زدن به محور مقاومت در نقاط دیگر آن هم قابل لمس و مشاهده است، در حالی که نتانیاهو در سخنان شامگاه شنبه خود هم تاکید کرد این جنگ صرفاً جنگ اسرائیل نبوده و بخشی از جنگ آمریکا هم در منطقه محسوب می‌شود.

آیا جنگ طوفان‌الاقصی وارد مرحله جدیدی از چند جبهه‌ای شده است؟
کد خبر: 648205
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۶:۰۰:۱۵

سیدعماد حسینی- تا لحظه تهیه این نوشتار دولت آمریکا و متحدانش سه بار حملاتی را به مناطق مختلف یمن داشته‌اند.

اینکه تا چه زمان ارتش آمریکا این جنگ را علیه یمن ادامه داده یا توانایی ادامه آن را در سال انتخابات خواهد داشت، به خودی خود یک تحلیل خاص دارد، اما آنچه مشخص است این است که جریان مقابل محور مقاومت هم بعد از حدود 100 روز به دنبال فشار بر محورهای دیگر جهت مجبور کردن فلسطینیان برای تسلیم شدن هستند.

تقریباً اکثر قریب به اتفاق کارشناسان بر این باورند که حملات هوایی به مراکز و پایگاه‌های ارتش یمن چه در صنعا و چه در مناطق مختلفی همچون الحدیده و حتی صعده نمی‌تواند پایانی بر اقدامات انصارالله یمن و نیروهای مسلح این کشور علیه اسرائیل باشد. از این‌رو این اقدام به بیانی معادله‌ای سه‌مجهولی است که قرار است از طریق ضربه به یمن، فشار بر نقاط قوت مقاومت وارد آمده و بتوان از این طریق در غزه از آن امتیاز گرفت.

برخی دیگر از تحلیلگران هم تاکید دارند، این اقدامات بیش از آنکه تلاشی برای به زانو در آوردن یمنی‌ها باشد، برای به هراس انداختن قدرت‌های منطقه‌ای است که مدتی است از چارچوب اطاعت محض از آمریکا خارج شده و با طرح‌های کاخ سفید به ویژه طرح‌های مرتبط با برنامه‌های نجات اسرائیل به مخالفت می‌پردازند.

جنگ در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به معنای بسته شدن کامل این منطقه حداقل در کوتاه مدت به روی تمامی کشتی‌ها خواهد بود و این به خودی خود زیانی بسیار هنگفت و غیرقابل جبران برای دولت مصر خواهد بود. همین امر هم می‌تواند اهرم فشاری از سوی واشینگتن علیه قاهره برای بازگشت به مسیری باشد که ظاهراً برایش در راستای طرح احتمالی اسکان فلسطینیان در خاک مصر برنامه‌ریزی شده است.

گرچه ابتکار جنگ چندجبهه‌ای به طور حتم به نام محور مقاومت به ثبت رسیده و کارایی خود را با وجود اجرای حداقلی آن طی یکصد روز گذشته به اثبات رسانده است، اما نباید فراموش کرد که دشمنان هم از آن الگوبرداری کرده و ظاهراً به دنبال تقلید از آن در راستای اهداف خود هستند.

طی هفته‌های اخیر علاوه بر ادامه حملات در سوریه، اسرائیل و آمریکا حملاتی در عراق، لبنان و این روزها در یمن انجام می‌دهند، گرچه تلاش آنها برای ضربه زدن به محور مقاومت در نقاط دیگر آن هم قابل لمس و مشاهده است، در حالی که نتانیاهو در سخنان شامگاه شنبه خود هم تاکید کرد، این جنگ صرفاً جنگ اسرائیل نبوده و بخشی از جنگ آمریکا هم در منطقه محسوب می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها