کد خبر: 458094
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش پنجم

جاسوسان می‌توانند سرنوشت جنگ‌ها یا برنامه‌های آینده دولت‌ها را تغییر دهند. در این سلسله از مطالب با جاسوسان مهم تاریخ جهان آشنا می‌شویم.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش پنجم
کد خبر: 458094
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شرح ماوقع فعالیت‌های جاسوسی چند تن از جاسوسان مهم جهان را پیش از این در اعتمادآنلاین خواندید. در اینجا به معرفی جاسوسان دیگری چون «ویرجینیا هال»، «کلاوس فوکس»، «کیم فیلبی» و «ژولیوس و اتل روزنبرگ» می‌پردازیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، سرگذشت کوتاهی از فعالیت‌های جاسوسی این افراد بدین شرح است:

ویرجینیا هال (Virginia Hall)

(1906-1982)

جاسوس آمریکایی

ویرجینیا هال

ویرجینیا هال ماموری آمریکایی بود که در جنگ جهانی دوم به فرانسه فرستاده شد و در آنجا چندین عملیات نظارتی و مقاومتی انجام داد. ویرجینیا به دلیل اینکه پای چپش از زیر زانو قطع شده بود با پای مصنوعی راه می‌رفت. گروه جاسوسی او به خاطر منهدم کردن قطارهای باری، منفجر کردن پل‌ها، کشتن و اسیر کردن نازی‌ها و همچنین ارسال گزارش‌هایی راجع به جابه‌جایی نیروهای ارتش آلمان مشهور شده بود. هال به سبب فعالیت‌های مهم جاسوسی‌اش تنها زنی بود که در طول جنگ جهانی دوم موفق به دریافت نشان شد.

امیل ژولیوس کلاوس فوکس (Emil Julius Klaus Fuchs)

(1911-1988)

جاسوس تسلیحات هسته‌ای برای شوروی

کلاوس

کلاوس فوکس از فرقه آلمانی‌های نازی فرار کرد و به سمت انگلستان رفت. او در انگلیس دکتری فیزیک خوانده بود. کلاوس به رغم گرایش‌های کمونیستی‌اش، در طول جنگ جهانی دوم روی برنامه بمب هسته‌ای بریتانیا کار می‌کرد. بعدها سرویس جاسوسی شوروی او را استخدام کرد. او در بخشی از پروژه منهتن متعلق به آمریکا نیز نقش داشت. کلاوس در سال 1950 شناسایی و دستگیر شد و به انجام فعالیت‌های جاسوسی اعتراف کرد. او پس از آنکه 9 سال در زندان بریتانیا بود، توانست به آلمان شرقی برود. این جاسوس مشهور بالاترین نشان افتخار غیرنظامی یعنی نشان کارل مارکس (Karl Marx Medal) را در آلمان شرقی دریافت کرد.

کیم فیلبی

(1912-1988)

اطلاعات غربی‌ها را برای شوروی مخابره می‌کرد

فیلبی

فیلبی یکی از جاسوسان مشهور در سال‌های وقوع جنگ سرد بود. او در دهه 1930 هنگامی که در دانشگاه کمبریج دانشجو بود به کمونیسم گرایش پیدا کرد. گای برگس (Guy Burgess)، که خود جاسوس دوجانبه شوروی بود، او را در ام‌آی‌سیکس (MI6) استخدام کرد. فیلبی برای اینکه بتواند رئیس سرویس ضدجاسوسی بریتانیا شود تلاش‌های بسیاری کرد و موظف شد تا با جاسوسان شوروی در غرب اروپا بجنگد. فیلبی اطلاعاتی درباره برنامه‌های متفقین برای تسلیح ضدکمونیست‌ها در آلبانی و همچنین خبرهایی راجع به ام‌آی‌سیکس و سازمان سیا به روس‌ها می‌داد. بعد از آنکه برگس و یکی دیگر از نیروهای بریتانیایی به شوروی رفتند، سوءظن‌هایی درباره فیلبی به وجود آمد. او در سال 1955 از ام‌آی‌سیکس اخراج شد و به شغل روزنامه‌نگاری روی آورد. فیلبی سرانجام به شوروی رفت و در آنجا به کاگ‌ب پیوست.

ژولیوس روزنبرگ (1953-1918) و اِتِل روزنبرگ (1953-1915)

جاسوسان هسته‌ای برای شوروی

روزنبرگ

ژولیوس و اتل اولین زوج آمریکایی بودند که در دوران صلح بین شوروی و آمریکا به دلیل سرپرستی تشکیلات جاسوسی و تسلیم برنامه‌های ساخت بمب هسته‌ای به شوروی محکوم و اعدام شدند. پس از آنکه فوکس دستگیر شد، اف‌بی‌آی ارتباطات او را دنبال کرد و به هری گولد و دیوید گرین‌گلس که برادر کوچک‌تر اتل بود رسید. گرین‌گلس نیز خواهر و دامادشان را لو داد. خانم و آقای روزنبرگ در سال 1950 دستگیر شدند ولی ادعا کردند که بی‌گناه‌اند به همین دلیل پرونده آنها تا مدت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به تازگی اسنادی از جانب روسیه منتشر شده که نشان‌دهنده گناهکار بودن ژولیوس و اتل است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها