کد خبر: 650566
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۷:۱۱:۰۸
| |

بخشش مردی که ۱۲ سال به جرم همسرکشی زیر سایه طناب دار بود

۸ فرزند مرد همسرکش و همچنین والدین مقتول این مرد را بعد از ۱۲ سال بخشیدند.

بخشش مردی که ۱۲ سال به جرم همسرکشی زیر سایه طناب دار بود
کد خبر: 650566
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۷:۱۱:۰۸

فرزندان و  والدین زنی که ۱۲ سال قبل به دست شوهرش کشته شده است، با گذشت از قصاص قاتل زندگی دوباره به او بخشیدند.

به گزارش سایت جنایی، اولیای دم این پرونده که فرزندان و مادر زن و پدر همسر متهم هستند در ازای بخشش محکوم به قصاص وجهی دریافت نکردند و مادر متوفی فقط درخواست یک فیش حج کرد و درباره دلیل این خواسته خود گفت: دختر م آرزو داشت به سفر حج برود. به همین دلیل می‌خواهم به نیابت از دخترم به زیارت بروم.

آذر شهسواری یکی از صلح‌یاران دادسرای امور جنایی تهران و شیراز در مورد اقدامات انجام شده در این پرونده گفت: بیش از هزار ساعت در جلسات متعددی با خانواده اولیای‌دم این پرونده نشست‌هایی انجام شد و در نهایت فرزندان و مادر و پدر مقتول هستند به حرمت پرچم حرم امام رضا (ع) که یکی از صلح‌یاران حاضر در آخرین جلسات با خود آورده بود حاضر به رضایت شدند.

این قتل در شهرستان دهدشت واقع در استان کهیلویه وبویراحمد اتفاق افتاد و محکوم به قصاص این پرونده 12 سال پیش در دعوای خانوادگی همسر خود را در خانه‌اش با اسلحه شکاری به قتل رساند. این محکوم در تحقیقات پلیسی و قضایی گفت: همسرم پس از هنگامی که با هم اختلاف پیدا کردیم اسلحه برداشت و گفت خسته شدم می‌خواهم خودکشی کنم. من می‌خواستم اسلحه را از دستش بگیرم که در این کشاکش از اسلحه گلوله‌ای شلیک و همسرم کشته شد. ا

این متهم در مراحل تحقیق پرونده به انجام قتل اعتراف نکرد و ادعای خود را مبنی بر خودکشی بودن مرگ همسرش تکرار کرد. در مراحل اولیه رسیدگی نیز موضوع به عنوان خودکشی مطرح بود تا اینکه نظریه کارشناسان پزشکی قانونی احتمال خودکشی را منتفی دانست.

به این‌ترتیب موضوع با عنوان قتل مطرح، اما متهم پرونده متواری شد تا اینکه بعد از مدتی خود را معرفی کرد. در نهایت این متهم به قصاص محکوم شد.

این مرد در ۱۲ سال گذشته دو بار پای چوبه‌دار رفته و هر دو بار با دریافت مهلت از سوی اولیای‌دم به سلول خود برگشته، اما قرار بود حدود 10 روز پیش برای بار سوم پای چوبه دار برود که حدود 24 ساعت قبل از اجرای حکم، اولیای‌دم حاضر به رضایت شدند. در آخرین جلسات یکی از خادمان امام رضا(ع) با پرچم حرم در جلسه حضور یافت و  سه ساعت مذاکره در این جلسه به رضایت پدر و مادر مقتول و هشت فرزند او منجر شد. همه اولیای‌دم این مرد را که اکنون 60 سال دارند، بخشیدند.

قاتل بخشیده شده که حدود 10 روز پیش آزاد شده است در مورد زندگی خود گفت: من و همسرم هشت فرزند داشتیم، کشاورز بودم و برای اسلحه هم مجوز داشتم و برای شکار از آن استفاده می‌کردم. عید سال 92 بود که این اتفاق افتاد و من و همسرم سر اینکه اول به عید دیدنی بستگان کداممان برویم دعوایمان شد و او اسلحه مرا برداشت که منجر به کشته شدن خودش شد. دو پسرمان هم شاهد ماجرا بودند. الان مدیون مادر زن و پدر زنم هستم،‌ آنها در تمام سالهایی که من نبودم از هشت بچه‌ام که پنج پسر و سه دختر هستند مراقبت کردند. به خصوص که دو بچه آخرم زمان این اتفاق کوچک بودند و با مادرزن و پدرزنم زندگی می‌کردند که من از بابت نگهداری فرزندانم از آنها متشکر هستم. در مدتی که زندان بودم به من خیلی سخت گذشت به خاطر شرایط دایم مریض بودم، زندگی در زندان سخت است، علاوه بر فشار دایمی و حس طناب دار که روی آدم سنگینی می‌کند به کمر درد، پا درد و حواس پرتی دچار شده‌ام و حواس حسابی ندارم. در این مدت دوبار پای چوبه دار رفتم و شرایط خیلی سختی بود. هرچند سواد ندارم، اما  قرآن حفظ کردم. در کل من شرمنده خانواده‌ام هستم و امیدوارم امسال به جبران همه سال‌هایی که زمان سال تحویل کنار خانواده نبودم بتوانم کاری بکنم.

محمد بهشتی مسئول صلح‌یاران کهکیلویه و بویراحمد و مسئول حقوقی دفتر حقوقی آستان قدس رضوی که با پرچم آستان قدس در جلسات حضور یافته بود در این مورد گفت: چند روز پیش به خانه پدر و مادر مقتول رفتیم و در نهایت پرچم باعث رضایت مادر مقتول شد. این متهم در زندان آدم خوبی شده بود و در مراسم مذهبی کمک می‌کرد. ما یک شب قبل از زمان اجرای حکم پرچم متبرک را بردیم و این مرد را به زندگی باز گرداندیم.

این خیر صلح‌یار ادامه داد: 5 سال که در این سمت فعالیت می‌کنم و بیش از 50 مورد رضایت اخذ کرده ام. درست است که قصاص حق اولیای‌دم است، اما در دین ما بخشش به عنوان سرلوحه زندگی توصیه شده است. علاوه بر آن در بین پرونده‌ها خانواده‌هایی بوده‌اند که قاتل را نبخشیدند و مدت کوتاهی بعد از آن خود اولیای‌دم در شرایط مشابهی مرتکب قتل شد‌ند که ناشی از درگیری و عصبانیت و قتلی بوده است. آنها نمی‌خواسته‌اند کسی را بکشند اما کنترل نکردن خشم از آنها قاتل ساخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها