کد خبر: 575864
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۱۲:۴۸:۵۴
| |

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟ 5 نشانه + 4 راه پیشگیری از هک واتساپ

اگر می­خواهید بدانید که آیا واتساپ شما هک شده و یا به دنبال افزایش ایمنی حساب کاربری خود در این پلتفرم محبوب هستید، پس اینجا کلیک کنید.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟ 5 نشانه + 4 راه پیشگیری از هک واتساپ
کد خبر: 575864
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۱۲:۴۸:۵۴

مانند بسیاری از برنامه ­های آنلاین دیگر، واتساپ هم تمام تلاش خود را می­کند تا داده­ های کاربران را حفظ کرده و از انتشار آن­ها جلوگیری نماید. این ابزار با استفاده از قابلیت­ هایی چون امکان یک بار ورود به سیستم و احراز هویت دو مرحله ­ای نسبتا ایمن است اما مانند هر برنامه متصل به اینترنت دیگری، خطرات امنیتی، این پلتفرم و کاربران آن را تهدید می­کند. بنابراین با توجه به ماهیت واتساپ، اگر فکر می­کنید حساب شما نقض شده و یا اختلالاتی در آن ایجاد شده­ است، ضروری است که هرچه سریع­تر وارد عمل شوید.

این مقاله به شما می­گوید که چطور بفهمیم واتساپ هک شده و چگونه فعالیت­ های مشکوک آن را شناسایی نماییم. پس با ما همراه باشید تا از ایمن بودن حساب خود اطمینان یابید.

هک واتساپ؛ از علائم تا راه حل

هک واتساپ به این معنی است که شخص دیگری به چت­ ها و اطلاعات شخصی شما از جمله عکس، فیلم، اسناد و ... دسترسی نامحدود دارد. همچنین در برخی موارد، هکر می­تواند خودش را به جای شما معرفی کرده و از طرفتان کاری انجام دهد. از آنجا که WhatsApp یکی از محبوب­ترن و پر استفاده ­ترین پیام رسان­های موجود در دنیا است و بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد، طراحان همواره سعی بر افزایش ایمنی این برنامه دارند و البته در این زمینه بسیار موفق هم بوده ­اند اما متاسفانه هکرها همیشه راهی برای انجام نیات شوم خود پیدا می­کنند. اما نگران نباشید زیرا چندین راه وجود دارد که می­توانند به سوال از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟ پاسخ دهند. در ادامه به شرح این موارد و روش­ های رفع هک واتساپ پرداخته­ ایم.

5 راهکار برای اینکه بفهمیم واتساپ هک شده­ است

WhatsApp hack (2)

پلتفرم واتساپ چیزی است که به احتمال 99 درصد هک کردن آن غیر ممکن می­باشد اما با وجود همان یک درصد، گاهی در معرض این خطر قرار می­گیریم؛ زیرا هیچ برنامه ­ای در دنیا وجود ندارد که غیر قابل هک کردن باشد. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ سوال چگونه بفهمیم واتساپ ما چک می شود، هستید، می­توانید از روش ­های زیر استفاده نمایید.

1- واتساپ وب

استفاده از یک حساب کاربری واتساپ در گوشی و در کامپیوتر به طور همزمان امکان پذیر است. این کار از طریق نمایش کد QR در دسکتاپ و اسکن آن با استفاده از گوشی صورت می­گیرد. در صورتی که تمایل داشتید دستگاه­ متصل به واتساپ خود را بررسی کنید، باید از منوی تنظیمات واتساپ موبایل، گزینه Web WhatsApp را انتخاب نمایید.

در این پنجره سیستم ­های متصل به حساب کاربری شما و آخرین زمان اتصال­شان نمایش داده می­شود. چنانچه دستگاه متصل، رایانه شخصی شما نبود، باید سریعا دسترسی آن را قطع کنید. برای این کار کافیست دستگاه مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه log out ضربه بزنید.

2- رفتارهای عجیب گوشی

یکی از راه­های هک گوشی دیگران، نصب برنامه ­های جاسوسی مانند mSpy و یا EyeZy بر روی تلفن هوشمند آن­هاست. وجود این برنامه ­ها بر روی یک دستگاه می­تواند اطلاعات ارسالی و دریافتی را در اختیار هکر قرار دهد. البته گاهی وجود این ابزارها در یک موبایل اختلالاتی در عملکرد آن ایجاد می­کند که می­تواند به عنوان یک زنگ خطر برای مالک عمل نماید؛ برای مثال خاموش و روشن شدن ناگهانی صفحه نمایش و یا تایپ خودکار برخی از کلمات بر روی صفحه کلید از این موارد هستند. همچنین استفاده از نرم افزارهای آنتی­ ویروس، روش دیگری است که باعث شناسایی این برنامه­ های جاسوسی می­شود.

3- افزایش مصرف دیتای گوشی یا وای فای

در صورتی که هکر برای سوء استفاده از واتساپ شما یک برنامه جاسوسی بر روی موبایلتان نصب کرده ­باشد، هنگام اتصال دستگاه شما به اینترنت، این برنامه جاسوسی شروع به جمع­آوری اطلاعات و انتقال آن ­ها به هکر می­کند. ارسال این اطلاعات نه تنها مصرف اینترنت را بالا می­برد، بلکه سبب کاهش سرعت اینترنت نیز می­شود. بنابراین اگر به یکباره حجم بسته­ های اینترنت شما کم شد، لازم است به هک شدن واتساپ خود شک کنید.

4- پیام­ ها و گروه­ های ناشناس

وجود پیام­ ها و گروه ­های ناشناس، محکم­ترین و قابل استنادترین نحوه تشخیص هک شدن واتساپ می­باشند. اگر در حال خواندن پیام­ هایی هستید که شما آن­ها را ارسال نکرده­اید و یا به گروه­ هایی اضافه شده­اید که کسی را در آنجا نمی­شناسید، احتمالا قربانی یک حمله سایبری شده ­اید بنابراین باید فورا به سراغ رفع هک بروید.

5- تخلیه ناگهانی باتری گوشی

برنامه­ های جاسوسی و یا به عبارت دیگر برنامه های مانیتورینگ به طور دائم در پس زمینه فعال هستند. این امر مصرف باتری گوشی را نسبت به حالت عادی بسیار افزایش داده و همینطور می­تواند سبب داغ شدن گوشی شود. همچنین در مواردی نیز دیده شده که باتری موبایل به طور ناگهانی و بدون دلیل تخلیه شده­است.

افزایش ایمنی واتساپ با 4 راه قطعی!

اگر از طریق هر یک از روش ­های بالا متوجه شدید که شخص دیگری از حساب کاربری شما استفاده می­کند، باید فورا آن را ایمن کنید. برای افزایش امنیت واتساپ روش­ های گوناگونی وجود دارد. در ادامه به سوال چگونه واتساپ هک شده را درست کنیم، پاسخ داده شده­است:

1- فعال کردن رمز عبور احراز هویت

با استفاده از این روش شما می­توانید حساب واتساپ خود را قفل کنید. بنابراین برای هر بار ورود به برنامه، لازم است تا رمز عبور خود را وارد نمایید. در این صورت واتساپ از هویت واقعی شما مطمئن می­شود. برای انجام این کار مطابق مراحل زیر عمل نمایید:

  • اپلیکیشن واتساپ را باز کرده و رو گزینه سه نقطه در بالای صفحه ضربه بزنید.
  • گزینه Settings را انتخاب نمایید.
  • در صفحه ظاهر شده، پنجره Account را باز کنید.
  • حال گزینه Two-factor authentication را انتخاب نموده و بر روی کادر Enable ضربه بزنید.
  • در این مرحله لازم است تا یک رمز عبور 6 رقمی تعیین کرده و گزینه Next را لمس کنید.

فعال کردن رمز عبور احراز هویت، یکی از بهترین راه­های جلوگیری از سوء استفاده از WhatsApp می­باشد. بنابراین پس از انجام 5 مرحله فوق، واتساپ شما به راحتی ایمن شده­است. البته این روش زمانی موثر خواهد بود که فرد سودجو به گوشی شما دسترسی داشته ­باشد.

فعال-کردن-رمز-عبور-احراز-هویت

2- رمزگذاری مکالمات حساس

اگر قصد دارید یک سری اطلاعات مهم را برای یکی از مخاطبان واتساپ خود ارسال کنید، بهتر است قبل از انجام این کار، مکالمه مد نظر را رمزگذاری نمایید. البته واتساپ به طور خود ارتباط کاربران را رمزگذاری می­کند اما بررسی دوباره این مورد می­تواند یک اطمینان خاطر صد در صدی به شما بدهد. برای این منظور صفحه چت با مخاطب خود را باز نمایید. روی اسم آن در بالای صفحه ضربه زده و گزینه Encryption را انتخاب کنید.

با این کار پنجره­ای شامل یک الگوی 40 رقمی و یک کد QR به شما نشان داده خواهدشد. می­توانید به صورت دستی این ارقام را با هم چک کرده و یا از طریق اسکن کد توسط پیام رسان دیگری، از یکسان بودن کد امنیتی برای هر دو نفرتان مطمئن شده و از امنیت بالای مکالمه اطمینان یابید.

رمزگذاری-مکالمات-حساس

3- فعال سازی اخطارهای امنیتی

واتساپ قابلیت این را دارد که در صورت دسترسی یک دستگاه دیگر به چت موجود، کد امنیتی را تغییر داده و از طریق یک اعلان، کاربر را آگاه نماید. بنابراین برای اطمینان از امنیت مکالمه می­­توانید کد جدید را با مخاطب خود چک کرده و سپس به ادامه گفتگو بپردازید. برای روشن کردن قابلیت ارسال اخطارهای امنیتی، می­توانید همانند روش زیر عمل کنید:

  • پلتفرم واتساپ را باز کرده و به بخش Settings بروید.
  • بر روی گزینه Account ضربه بزنید.
  • در صفحه نمایان شده، روی Security کلیک کنید.
  • اینک کافیست قابلیت Show security notifications را فعال نمایید.

فعال-سازی-اخطارهای-امنیتی

4- غیرفعال کردن پشتیبانی از واتساپ

یکی از قابلیت­ های کاربردی واتساپ، امکان بک­آپ گیری از اطلاعات است. در صورت فعال بودن این گزینه، چنانچه واتساپ شما حذف شود، پس از نصب مجدد به راحتی قادر خواهید بود تا به داده­ های خود دسترسی پیدا کنید. اما از آنجا که این فایل ­ها بدون رمزگذاری در گوگل درایو ذخیره می­شوند، این راه می­تواند حفره­ای برای نفوذ هکرها باشد. بنابراین با غیر فعال کردن این ویژگی می­توانید جلوی سوء استفاده افراد را بگیرید هر چند که دیگر راهی برای بازیابی اطلاعات خود نخواهید داشت. برای انجام کار باید:

  • برنامه واتساپ را باز کرده و به منوی Settings بروید.
  • گزینه Chats را انتخاب نمایید.
  • در قسمت­های انتهایی صفحه، روی Chat Backup کلیک کنید.
  • در پنجره ظاهر شده عبارت Backup to Google Drive را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید.
  • در آخرین مرحله باید قابلیت پشتیبان­گیری را بر روی حالت Never قرار دهید.

غیرفعال-کردن-پشتیبانی-از-واتساپ

علاوه بر موارد فوق، در دسترس قرار ندادن گوشی برای غریبه­ ها، عدم استفاده از وای­فای عمومی، دانلود برنامه ­ها از منابع معتبر و خروج از واتساپ پس از استفاده در رایانه ­های عمومی از دیگر توصیه ­های مهم ما به شما هستند.

سخن پایانی

این روزها نبود واتساپ می­تواند مشکلات بزرگی را برای بشر به دنبال داشته ­باشد. این محبوبیت سبب شده تا طراحان روز به روز به امنیت این برنامه بیفزایند و از طرف دیگر هکرها به دنبال روش ­هایی برای انجام نیات پلید خود باشند. بنابراین همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه بفهمیم واتساپ هک شده در اندروید و یا سایر دستگاه ها پاسخ داده و برخی از روش ­های افزایش این ایمنی را برای شما بازگو نماییم.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و دیگر شاهد به خطر افتادن حساب کاربری خود در این پلتفرم دوست داشتنی نباشید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها