کد خبر: 166713
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۰۸:۲۷:۰۰
| |

یک افسر ارشد اطلاعاتی بازنشسته:

سیستم‌های امنیتی ایران به تمام افراد و احزاب سیاسی مشاوره امنیتی می‌دهند

یک افسر اطلاعاتی بازنشسته گفت که سیستم‌های امنیتی ایران به تمام افراد و احزاب سیاسی مشاوره امنیتی می‌دهند.

سیستم‌های امنیتی ایران به تمام افراد و احزاب سیاسی مشاوره امنیتی می‌دهند
کد خبر: 166713
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ۰۸:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اظهارات حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه که هرچه رئیس دولت اصلاحات در جلسات خصوصی می‌گوید به گوش نظام می‌رسد، یک افسر اطلاعاتی گفت سیستم‌های امنیتی ایران به تمام افراد و احزاب سیاسی مشاوره امنیتی می‌دهند.


نقش شنود در تامین امنیت ملی یا بالابردن ضریب امنیت ملی چیست؟

موضوع شنود برای امنیت ملی خالی از نفع نیست اما در این باره باید قانون رعایت شود. در قانون اساسی فصلی به نام حقوق ملت وجود دارد که این فصل از اصل 19 آغاز می‌شود. اصل 19 قانون اساسی می‌گوید حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل افراد از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند. اصل 25 قانون اساسی می‌گوید بازرسی، نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آن، استراق سمع و هرگونه تجسس مگر به حکم قانون ممنوع است. بنابراین در همه موارد باید قانون رعایت شود.

از نظر سازمان‌های امنیتی شنود با کیفیت چه نوع شنودی است؟

در موضوع شنود درجه بندی‌هایی به این شکل وجود ندارد. اطلاعات در شنود به صورت مهم، سری، حیاتی، محرمانه و خیلی محرمانه طبقه‌بندی می‌شود که برای دسترسی به هرکدام از این موارد نیز قانون حدود را مشخص کرده است.

شنود برای امنیت چه تفاوتی با آتو‌گیری سیاسی دارد؟

اگر شنود به قصد آتو‌گیری سیاسی انجام شود، استراق سمع محسوب می‌شود. اما طبق اصل 25 قانون اساسی، در زمان‌هایی که ضرورت برای شنود وجود داشته باشد این کار انجام می‌شود. اهمیت شنود صرفا سیاسی نیست بلکه می‌تواند دلایل فرهنگی و حتی اجتماعی هم داشته باشد. هرزمان که لازم باشد با دستور قاضی می‌توان شنود را انجام داد اما بدون حکم قاضی نمی‌توان شنود کرد.

سیستم از «شنود» بیشتر بهره برده یا متضرر شده است؟

هر دو حالت وجود داشته است یعنی ما در برخی موارد بهره بردیم و در برخی موارد نیز متضرر شدیم. هرگاه شنود سیاسی نبوده و در راستای تامین امنیت عمومی و ملی کشور بوده است از شنود بهره برده‌ایم. این موضوع محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه تمامی کشور‌ها این نکات امنیتی را رعایت کرده و پروتکل خود را دارا هستند. اما در موضوعاتی که به مسائل گروهی، خطی، جریانی و سیاسی مرتبط می‌شود ضرر‌های زیادی را برای کشور در پی دارد.

آیا سیاستمداران اصلی کشور نیاز به مشاوران امنیتی دارند یا خیر؟

امنیت در تمام زمینه‌ها برای هرجامعه‌ای یک ضرورت است. هر سازمان و نهادی در ساختار خود بخشی به نام حراست دارد. متاسفانه در کشور ما این بخش وظایف خود را برای آحاد زیر مجموعه خود تشریح نمی‌کند اما در سایر کشور‌ها وظایف بخش حراست مشخص و مدون است. توصیه‌های امنیتی در خارج از کشور توسط حراست به افراد ابلاغ می‌شود. به عنوان نمونه به شخصیت گفته می‌شود که از چه ماشینی استفاده کرده یا چیدمان اتاق را به چه صورت انجام دهد. این توصیه‌های امنیتی برای حفظ جان شخصیت‌هاست. اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، آشنایی با اصول امنیتی برای هر شخصیت ضرورت دارد. اینکه مشاور امنیتی در کنار هر شخصیت وجود داشته باشد، ضرورت ندارد. هر مسوولی باید با اصول اولیه امنیت آشنا باشد.

سیستم‌های امنیتی ، به احزاب و شخصیت‌های سیاسی مشاوره‌های امنیتی می‌دهند؟

سیستم‌های امنیتی ایران به تمام افراد و احزاب سیاسی مشاوره امنیتی می‌دهند. افرادی که به این مشاوره‌ها تمایل داشته و مجوز این مشاوره‌ها صادر شود، این مهم انجام می‌شود. برای این موضوع توجیه عمومی نیز وجود دارد.

نظارت بر مسوولان کشور توسط نهاد‌های امنیتی محسوس است یا نامحسوس؟

مراقبت از مسوولان وشخصیت‌های نظام هم محسوس است و هم نامحسوس. این موضوع نیز بنابر حساسیت شغلی که فرد مسوول دارد طبقه‌بندی می‌شود. به عنوان مثال حفاظت از وزیر کشور با وزیر کشاورزی متفاوت است. میزان مراقبت و نظارت بر مسوولان بستگی به میزان حساسیت شغلی آن مسوول دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها