کد خبر: 167167
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۹ ۰۸:۰۲:۰۰
| |

پرونده سپنتا نیکنام همچنان روی میز مجمع تشخیص

سپنتا نیکنام گفت: من تا امروز نظرات حقوقی متفاوتی را دریافت کردم حتی قبل از پایان مدت 6 ماهه نیز خیلی‌ها گفتند که دیوان عدالت اداری صرفا می‌تواند حکم تعلیق کارمندان دولت را صادر کند و شامل حال من نیست. برخی حقوقدانان می‌گفتند که می‌توانم در جلسات حاضر شوم و این مساله لطمه‌ای به فعالیت من وارد نمی‌کند».

پرونده سپنتا نیکنام همچنان روی میز مجمع تشخیص
کد خبر: 167167
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۹ ۰۸:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گره از کار عضو زرتشتی شورای شهر یزد باز نکرد.

محمد صدر، عضو کمیته سیاسی مجمع تشخیص مصلحت گفت: «این موضوع در دستور کار قرار گرفت و گفت‌وگوهای بسیاری انجام شد. با این وجود تصمیم‌گیری به جلسه بعد موکول شد زیرا مباحثی ناگفته باقی مانده بود.»

به این ترتیب سپنتا نیکنام باید دو هفته دیگر صبر کند. البته این تنها نیکنام نیست که انتظار می‌کشد و رای مجمع تشخیص مصلحت تکلیف همه اقلیت‌های مذهبی را روشن می‌کند چنان که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که «در مجمع پیرامون پرونده یک فرد گفت‌وگو نمی‌کنیم و مساله رسیدگی به مصوبه مجلس در خصوص امکان نامزدی پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح است. این موضوع دومین دستور جلسه بود. بحث‌های مفصل و طولانی مطرح شد و برخی اعضا که نوبت داشتند فرصت بیان نظرات‌شان را نیافتند لذا ادامه مباحثه به جلسه بعد موکول شد».

مجید انصاری و محمد صدر در مورد جزییات گفت‌وگوها صحبت نکرده و پیش‌بینی خاصی نیز از نتیجه مذاکرات نداشتند اما نیکنام، اقلیت‌های مذهبی و نمایندگان مجلس امیدوارند که مصوبه مجلس در این زمینه به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد. احتمالا همین امیدواری هم، علی لاریجانی، رییس مجلس که به طور معمول در جلسات مجمع غیبت دارد را به کاخ مرمر کشاند. او یکی از اصلی‌ترین موافقان حضور نیکنام در شورای شهر یزد است و دیروز با همکاران خود در مجمع تشخیص مصلحت به گفت‌وگو نشست.

انتظار می‌رفت که حسن روحانی، رییس‌جمهور نیز همین کار را کند، چنان که احمد مازنی، نماینده مجلس هفته قبل در صفحه توییتر خود نوشته بود: «پرونده سپنتانیکنام روی میز مجمع تشخیص مصلحت است. منتظر بن‌بست‌شکنی مجمع در این ارتباط هستیم. گفته می‌شود دکتر روحانی در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند، این در حالی است که این جلسه فرصتی برای ایشان برای حمایت ازحقوق شهروندی و وعده‌ها است». حال که گفت‌وگوها کافی نبود و کار به جلسه دو هفته بعد رسید می‌توان امیدوار بود که روحانی به این موضوع توجه بیشتری نشان داده و با حضور در جلسه برای دفاع از حقوق اقلیت‌های مذهبی بکوشد.

حاشیه‌سازی نمی‌کنم

«موضوع را سیاسی نکنید تا نتیجه بهتری بگیرید.» این توصیه محمدرضا عباسی‌فرد، دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به سپنتا نیکنام و حامیان حضور او در شورای شهر است. توصیه‌ای که به نظر می‌رسد از سوی نیکنام مورد پذیرش قرار گرفته است. برای همین هم اصرار دارد که تا حصول نتیجه سکوت کرده و اقدام خاصی انجام نمی‌دهد. تعلیق فعالیت او 6 ماهه بود و از نیمه فروردین ماه به پایان رسید. حکم تعلیق مجددا ابلاغ نشد و برخی کارشناسان حقوقی بر این باورند که نیکنام بعد پایان مدت این حکم می‌تواند در جلسات شرکت کند. خود او اما چنین تصمیمی ندارد.

سپنتا نیکنام گفت: «من تا امروز نظرات حقوقی متفاوتی را دریافت کردم حتی قبل از پایان مدت 6 ماهه نیز خیلی‌ها گفتند که دیوان عدالت اداری صرفا می‌تواند حکم تعلیق کارمندان دولت را صادر کند و شامل حال من نیست. برخی حقوقدانان می‌گفتند که می‌توانم در جلسات حاضر شوم و این مساله لطمه‌ای به فعالیت من وارد نمی‌کند».

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون چنین اقدامی نکرده و آیا تصمیمی در این زمینه دارد یا خیر؟ گفت: «من از هر اقدامی که بی‌احترامی به قانون تلقی شود، دوری کردم زیرا این موضوع فقط به من مربوط نمی‌شود. قبلا نیز در مصاحبه‌هایی تاکید کردم که اکنون مساله سپنتا نیست و حقوق اقلیت‌های مذهبی در سراسر کشور مطرح است. اتفاقی که برای من افتاد می‌تواند برای یک ارمنی اصفهانی یا یک یهودی در شیراز نیز صادق باشد».

عضو زرتشتی شورای شهر یزد تاکید کرد: « از هر اقدام نادرستی که در نتیجه تصمیم‌گیری مجمع تاثیرگذار باشد خودداری کرده و می‌کنم. سعی می‌کنم که با اقدامات خود هیچ حاشیه‌ای ایجاد نکنم تا تصمیم درستی در راستای منافع کشور اتخاذ شود».

وی همچنین گفت: «این موضوع در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام است و انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر موضوع را بررسی کند. فکر نمی‌کنم با اطاله زمان بحث یا دیدگاه جدیدی طرح شود».

به گفته او، این مساله نیازمند کار کارشناسی سنگینی نیست و با گذشت هرچه بیشتر زمان هزینه‌های این موضوع سنگین‌تر می‌شود.

نیکنام با اشاره به اینکه بلاتکلیفی این پرونده موجب دو اتفاق خواهد شد، گفت: «یک اینکه حاشیه‌ها بیشتر می‌شود و نمی‌دانم این حاشیه‌ها چه تاثیری بر تصمیم مجمع داشته و مساله را حادتر می‌کند یا خیر. دوم اینکه در حال حاضر یکی از نمایندگان مردم یزد در جایگاه خود حاضر نیست و این به معنی تضعیف حقوق آنها است».

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها