کد خبر: 188144
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۴:۰۰
| |

پروانه سلحشوری در یادداشتی تاکید کرد؛

لزوم ثبات مدیریتی در میراث فرهنگی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم تبات در مدیریت میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی طی ده سال اخیر به‌شدت از عدم ثبات مدیریتی آسیب دیده بود، تقریبا به اندازه تعداد سال‌هایی که این سازمان تشکیل شده است، مدیران آن تغییر کرده است.

لزوم ثبات مدیریتی در میراث فرهنگی
کد خبر: 188144
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۸ ۰۸:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان و عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی نوشت: طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه برای سومین‌بار در چند سال اخیر، روز یکشنبه به صحن علنی مجلس آمد. البته در این دوره نخستین‌بار است که این موضوع در صحن مطرح می‌شود. در دوره‌های گذشته مجلس، با لابی‌هایی که صورت می‌گرفت، تصویب طرح مدام به تعویق می‌افتاد. اما نمایندگان در این دوره بسیار مصمم پیگیر موضوع بودند. به دلیل اینکه معتقدیم این سازمان در طول این سال‌ها تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است. همکاران من در نطق‌هایی که روز یکشنبه داشتند به این موضوع اشاره کردند که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حیاط‌خلوت دولت‌ها تبدیل شده است.

وزارتخانه شدن میراث فرهنگی یک اقدام کارشناسی شده است. روز یکشنبه عصر، وقتی آقای لاریجانی گفتند که دوسوم آرا نیاز است...

بدنه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ناراحت بودند، امید این بدنه این بود که با وزارتخانه شدن، وضعیت سازمان بسامان شود.

سازمان میراث فرهنگی طی ده سال اخیر به‌شدت از عدم ثبات مدیریتی آسیب دیده بود، تقریبا به اندازه تعداد سال‌هایی که این سازمان تشکیل شده است، مدیران آن تغییر کرده است. یکی از دلایلی که نمایندگان پیگیر وزارتخانه شدن میراث فرهنگی بودند، نبود ثبات مدیریتی در این سازمان بود. وقتی ثبات مدیریتی در سازمانی وجود نداشته باشد، کارها پیش نمی‌رود.

موضوع دیگر این بود که این سازمان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری است و مدیر آن توسط شخص رییس‌جمهور انتخاب می‌شود. معمولا کسانی به عنوان مدیران این سازمان انتخاب می‌شوند که یا در پست‌های دیگر پذیرفته نمی‌شوند یا از آشنایان هستند. همین موضوع باعث شد افراد ناکارآمدی به عنوان مدیران این سازمان انتخاب شوند و این سازمان به جز دوره‌های معدود، رشدی نداشته باشد. انتخاب مدیران این سازمان در طول این سال‌ها نه از بدنه سازمان بوده و نه از بدنه فعالان این حوزه، کسی که سازمان و بدنه آن را بشناسد، قطعا در جایگاه مدیریت مفیدتر خواهد بود. اما ما شاهد بودیم که آقای مونسان که از کیش آمدند، مدیرانی را در سازمان منصوب کرد که از کیش همراه خود آورده بود، در حالی که این مدیران کارنامه موفقی در کیش نداشتند. ضعف مدیریتی در همین موارد خود را نشان می‌دهد.

امیدوارم با وزارتخانه شدن این سازمان و بالا رفتن قدرت چانه‌زنی این مجموعه و حمایت نهادهای ذی‌ربط و مرتبط شاهد رونق و شکوفایی این حوزه باشیم، پیش‌شرط و لازمه توسعه گردشگری در هر کشوری وجود احساس امنیت و فراهم کردن امنیت برای گردشگران است. ما از نظر اقلیم و جاذبه‌های طبیعی گردشگری رتبه پنجم و از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه دهم را در دنیا داریم. اما هنوز جایگاه واقعی خود را در حوزه گردشگری دنیا پیدا نکرده‌ایم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها