کد خبر: 191153
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۰۸:۲۲:۰۰
| |

محمدتقی رهبر، امام جمعه سابق اصفهان در یادداشتی مطرح کرد؛

نقش پدری روحانیت

امام جمعه سابق اصفهان در یادداشتی درباره حضور روحانیت در جناح‌بندی‌های سیاسی نوشت: جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، روحانیون همه حوزه‌ها و حتی روحانیون مساجد و در یک کلام همه آنان که لباس روحانیت بر تن دارند باید نقش هدایتگری ایفا کنند و از اینکه صرفا از یک جریان و نگاه سیاسی حمایت کنند درست نیست.

نقش پدری روحانیت
کد خبر: 191153
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدتقی رهبر، مشاور فرهنگی مجلس و امام جمعه سابق اصفهان در یادداشتی نوشت: رییس‌جمهوری شنبه شب در ضیافت افطاری با برخی علما و روحانیون به ورود روحانیت به جناح‌بندی‌های سیاسی اشاره کرد. روحانی در این نشست گفت که‌ای کاش روحانیتی که در ابتدای انقلاب آستین بالا زده و بار مسوولیت اداره کشور را بر عهده گرفت و به حق و صحیح وارد متن سیاست شد، امروز وارد جناح‌بندی‌ها و گروه‌بندی سیاسی نشده‌بود. روحانی البته تاکید داشت که واقعیت موضوع آن است که امروز روحانیت وارد جناح‌بندی‌ها شده و بابت این ورود نیز هزینه‌های زیادی پرداخته که این، اشتباه و بی‌نتیجه است.

در راستای سخنان شنبه شب رییس‌جمهوری باید تاکید کرد که همه در انتخاب آزاد هستند. فرقی ندارد فردی روحانی باشد یا غیر روحانی. هر کس می‌تواند راه خود را انتخاب کند، جریان سیاسی خاصی را حمایت کند، تعلقاتی به جناح و خطی فکری داشته‌باشد و آزادانه عمل کند. هیچ کس نمی‌تواند فرد دیگری را ملزم کند که اینگونه باش، آنگونه نباش یا خط فکری و سیاسی را به روحانی یا غیرروحانی القا کند. با همه این تفاسیر و تاکید بر انتخاب خط و مشی به صورت آزادانه نباید فراموش کرد که در برخی بزنگاه‌ها و در زمان مصلحت‌سنجی و مصلحت‌اندیشی‌ها باید همه ما در چارچوب نظام و انقلاب عمل کرده و فراجناحی بنگریم.

نباید فراموش کنیم که اصلاح‌طلب و اصولگرا، روحانی و غیر‌روحانی جملگی زیر یک خیمه و یک پرچم قرار دارند. اصل خدمت به مردم و گره‌گشایی از وضعیت موجود و مصلحت اندیشی و مصلحت‌سنجی در مواجهه با بحران‌های پیش‌رو است. دغدغه همه ما باید همین باشد که در چارچوب‌های مشخص این گره‌گشایی‌ها را انجام دهیم. در این مسیر روحانیت هم باید کمک کند چرا که روحانیت هم منفک از مردم نیست. جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، روحانیون همه حوزه‌ها و حتی روحانیون مساجد و در یک کلام همه آنان که لباس روحانیت بر تن دارند باید نقش هدایتگری ایفا کنند و از اینکه صرفا از یک جریان و نگاه سیاسی حمایت کنند درست نیست.

نگاه روحانیت نگاهی همه‌جانبه است و نقش روحانیت نقش هدایتگری. روحانیت در جامعه و فضای سیاسی حکم پدری دارد. پدری که همه فرزندان زیر بال و پر او هستند و صرفا با نگاه جانبدارانه رفتار نمی‌کند و دست پدری بر گردن همه دارد. روحانیت باید در متن و بطن سیاست در راستای وحدت و انسجام ملی تلاش کند و در جهت منافع ملی گام بردارد. چه بسا در مناسبات سیاسی اگر سیاست‌ورزان از مدار منافع ملی خارج شدند این روحانیت است که باید با ایفای نقش هدایت‌گری همه را در خط مصالح ملی قرار دهد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها