کد خبر: 288107
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۰۸:۵۲:۰۳
| |

غلامعلی حدادعادل، رئیس هیئت عالی‌رتبه مجمع تشخیص:

یک کمربند، یک راه نقش مهمی در پیوند چین و کشور‌های مسیر جاده ابریشم دارد/ اسم رمز روابط جدید چین با دنیاست

غلامعلی حدادعادل، رئیس هیئت عالی‌رتبه مجمع تشخیص گفت: «یک کمربند، یک جاده» نقش مهمی در پیوند چین و کشور‌های مسیر جاده ابریشم دارد.

یک کمربند، یک راه نقش مهمی در پیوند چین و کشور‌های مسیر جاده ابریشم دارد/ اسم رمز روابط جدید چین با دنیاست
کد خبر: 288107
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۰۸:۵۲:۰۳

اعتمادآنلاین| غلامعلی حدادعادل، رئیس هیئت عالی‌رتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای شرکت در دومین مجمع جهانی طرح یک «کمربند یک جاده» در پکن به سر می‌برد، در گفتگو با رادیو بین المللی چین بیان کرد: «یک کمربند، یک راه» اسم رمز حضور دوباره چین در عرصه بین الملل با الگویی متفاوت از روش‌های استعماری و با هدف رفاه ملت هاست که خاطره و تجربه جاده ابریشم قدیم به تحقق آن کمک می‌کند.

حداد عادل در گفت‌وگو با رادیو بین المللی چین درباره اهمیت حضور ایران در دومین اجلاس بین المللی «یک کمربند، یک جاده» در پکن گفت: «یک کمربند، یک جاده» اسم رمزی برای حضور دوباره چین در خارج از مرز‌های این کشور است و فعالیت فرامرزی چین در حوزه اقتصاد با بهره گیری از خاطره و تجربه جاده ابریشم می‌تواند با سرعت و کیفیت به پیش رود.

رئیس هیأت عالیرتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به الگوی تازه چین در روابط بین الملل افزود: تا به حال رابطه کشور‌های در حال توسعه با کشور‌های پیشرفته، رابطه استعمارزده و استعمارگر بوده است، یعنی یک طرف به قصد غارت می‌آمده و طرف دیگر غارت می‌شده است، در حالی که چین قصد پیروی از این الگو را ندارد و می‌خواهد از قدرت اقتصادی خود برای ارتباطات تجاری سالم با دیگر کشور‌ها استفاده کند»


مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت : «بسیاری از کشور‌ها برای به دست آوردن پول و منفعت بیشتر حاضرند بین دو کشور جنگ به پا کنند و به هر دو طرف سلاح بفروشند، اما چین این گونه روش‌های غیرانسانی و نادرست را در سیاست خارجی اش نمی‌پذیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش فعال ایران در جاده ابریشم قدیم و اهمیت همسایگی ایران امروز با 15 کشور اشاره و تاکید کرد: طرح «یک کمربند، یک جاده» نقش مهمی در پیوند چین و کشور‌های مسیر جاده ابریشم دارد و رابطه خوب ایران و چین انگیزه‌ای مضاعف است تا ایران در این طرح حضور بهتر و فعال‌تری داشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین در پاسخ به اهمیت همکاری و تبادل فرهنگی بین دو کشور باستانی ایران و چین و برنامه‌های آینده ایران برای شرکت در طرح «یک کمربند، یک جاده» تصریح کرد: هر چه ایران و چین مبادلات فرهنگی بیشتری با هم داشته باشند، رابطه سیاسی و اقتصادی دو کشور هم بیشتر می‌شود، زیرا رابطه فرهنگی زمینه را برای دیپلماسی عمومی آماده می‌کند و دیپلماسی عمومی، سکویی است که دیپلماسی رسمی بر آن قرار می‌گیرد.

حداد عادل افزود: ایران و چین از حیث تمدنی حرف‌های نگفته بسیاری با یکدیگر بسیار دارند که باید مجالی برای مبادله آن‌ها به وجود آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها