کد خبر: 366064
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۱۵:۴۶:۴۳
| |

احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی:

مدرس هیچ‌گاه به مخالفان سیاسی خود توهین نمی‎کرد

احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، گفت: اگر چه مدرس در مجلس با بسیاری از نمایندگان از نظر سیاسی اختلاف نظر داشت اما هیچ گاه به مخالفان خود توهین نمی‎کرد.

مدرس هیچ‌گاه به مخالفان سیاسی خود توهین نمی‎کرد
کد خبر: 366064
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ ۱۵:۴۶:۴۳

اعتمادآنلاین| احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم هشتاد و دومین مراسم سالگرد شهادت سید حسن مدرس، در کاشمر طی سخنانی با اشاره به نگاه مدرس به انتخابات گفت: مدرس به نوع انتخابات می‌اندیشید چون می‎دانست سرنوشت کشور را انتخابات و مجلس تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: در همین خصوص مدرس می‎گوید؛ آرزو می‎کنم روزی از طرف مجلس به ملت اعلام انتخابات شود و هیچ شرایطی هم برای افرادی که می‎خواهند نامزد شوند نگذاریم و خود مردم بدانند چه کسی را باید انتخاب کنند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین افزود: امیدوارم روزی برسد که مجلس یا شورای نگهبان نگوید چه افرادی فقط می‎توانند نام نویسی کنند بلکه مردم خودشان تحقیق کنند و به بلوغ فکری برسند و درست انتخاب کنند.

وی بیان کرد: امیدوارم روزی برسد که لازم نباشد کسی برای مردم فهرست بدهد بلکه خودشان درست تشخیص دهند، افراد هم بدانند که چه کسانی لایق این مقام هستند زیرا بیشتر بار بر دوش خود مردم است.

مروی افزود: مدرس الگوی اخلاق بود و هیچ نوع وابستگی به هیچ قدرتی نداشت و به رغم اینکه در بیان حق از هیچ قدرتی نمی‎ترسید اما رعایت اخلاق را می‌کرد، از سویی اگر چه مدرس از نظر سیاسی با برخی نمایندگان مجلس اختلاف نظر داشت اما هیچ گاه توهین به مخالفان نمی‎کرد.

وی عنوان کرد: مجلس باید عصاره اخلاق باشد، مردم باید اخلاق، ادب، انسانیت و کمال را از مجلس بیاموزند، مجلس جای دعوا، تهمت زدن و فریاد کشیدن، پرخاشگری و اهانت کردن نیست.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: مدرس نه توقع داشت، نه چیزی می‌خواست و نه چیزی داشت اما انسانی به معنای واقعی آزاده بود، اگرچه امروز از آزادی بسیار می‌گوییم و از آزادگی تمجید می‌کنیم اما در عمل این گونه نیستیم، اما مدرس وامدار کسی نبود و خود را در بند و اسیر مادیات، احترام و عناوین نکرد و این ویژگی‌ها نشان دهنده آزداگی او است.

وی اظهار کرد: افرادی که برای پست و مقام به هر ذلتی تن می‌دهند و خود را وامدار و محتاج دیگران می‌کنند آزاده نیستند، بلکه اسیرند و در هر مقام و منصبی که قرار بگیرند اسیرند، اما مدرس آزاده بود، حریت و مناعت طبع داشت و صریح سخن می‌گفت و در مجلس وامدار هیچ جناح، حزب و قبیله و قومی نبود و با صراحت سخن می‌گفت و ملاحظه هیچ کسی را نمی‌کرد.

وی افزود: مدرس نماینده واقعی مردم و عصاره ملت بود اما متاسفانه امروز در کشور ما چنین رفتارهایی کمتر دیده می شود، برخی شجاعند اما به دلیل وابستگی‎ها و وامدار بودن شجاعت آن‌ها کم می‎شود اما مدرس شجاع بود زیرا وامدار هیچ کس نبود و تنها از خدا می‌ترسید.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: اگرچه مدرس عالم به زمان بود در کنار زهد و پارسایی افق دید وسیعی داشت و همیشه حرف حق را می‎گفت و فقط خود را نیازمند خدا می‎دانست اما برخی افق دید محدودی دارند و عالم به زمان نیستند.

وی گفت: به رغم اینکه در آن زمان عده‎ای از مقدسین مدرسه ساختن را حرام‎ می‎دانستند اما مدرس در مجلس از اینکه نیم درصد از بودجه را به ساخت مدرسه در روستاها اختصاص دهند به شدت دفاع کرد.

مروی تصریح کرد: مدرس در 110 سال قبل می‎گفت باید پولی که به دلیل خرید مشروبات الکلی و چیزهای مضر از کشور خارج می‎شود صرف ساخت کارخانجات مختلف شود.

وی ادامه داد: آن‌هایی که مدرس را به خواف و سپس به کاشمر تبعید کردند هیچ گاه تصور نمی‌کردند روزی نام مدرس به نیکی و زیبایی بر تارک تاریخ درخشان ایران بدرخشد و نام آن‌هایی که روزی قدرت داشتند به عنوان سمبل ظلم و جنایت و زشتی بماند.

وی گفت: آن‌ها فکر می‎کردند با تبعید این مرد خدایی نام مدرس و مدرس‌ها را برای همیشه دفن می‌کنند، اما امروز شاهد برپایی بزرگداشت‌ها و تجلیل از این مرد بزرگ هستیم و این موجب شده روز شهادتش به نام روز مجلس نام‌گذاری شود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: این مراسم برای تجلیل از یک شخص، عالم و روحانی عادی نیست و یک مراسم معمولی یادبود نیست، بلکه تجلیل از مدرس و مدرس‌ها تجلیل از فضیلت‌ها، آرمان‌ها، خوبی‌ها و ارائه آن‌ها به جامعه و الگو قرار دادن او در جامعه است.

مروی با بیان اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدرس تعظیم شعائر الهی است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) از معدود افرادی که به نیکی یاد کردند و بارها او را تکریم و تجلیل کردند، مرحوم مدرس بود.

وی بیان کرد: مرحوم مدرس برای امام راحل الگو بود و درس‌های زیادی از آن شهید گرفته و به نوعی امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب مدرس بود و اظهار علاقه و توجه ایشان به مدرس نشان دهنده این اردات است.

رونمایی از کتاب «مرثیه‌ای بر آن تربت پاک» مشتمل بر داستان‌هایی از نویسندگان مختلف کشور در مورد زندگی شهید مدرس منتشر شده توسط انتشارت به‌نشر و همچنین پوستر شعر مرد روزگاران با همکاری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی توسط تولیت آستان قدس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

    ایشون هنوز مقام خود را دارد؟احتمالا ممنوع التصویر نشده؟زنده است؟آخه حرف حق زده

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها