کد خبر: 420550
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۰:۱۴:۱۲
| |

اصولگرایان مجلس فاز جدید مخالف‌خوانی علیه دولت را کلید زدند:

تقابل بی‌هزینه

نمایندگان مجلس یازدهم در صحن علنی مجلس بیکار نماندند و هر کدام به نوع خود در شرایطی از لزوم پاسخگویی دولت گفتند که طرح سوال از رئیس‌جمهوری با 196 امضا تقدیم هیات‌رئیسه شده و محمدباقر قالیباف و یارانش در صورت عدم کاهش امضاها مجبور به اعلام وصول آن و احضار عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی به پارلمان هستند.

تقابل بی‌هزینه
کد خبر: 420550
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۰:۱۴:۱۲

اعتمادآنلاین| شاید اگر بی‌توضیح و تفسیر «نه به استیضاح رییس‌جمهور» را مقابل هر دنبال‌کننده سیاست ایران بگذاری، آن را هشتگی مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی بنامد یا اینکه از حمایت یکی از رسانه‌های نزدیک به منتهی‌الیه چپ سیاست ایران از حسن روحانی و دولت دوازدهم آن‌ هم در بدترین شرایط اقتصادی یک دهه اخیر جمهوری اسلامی سخن به میان آورد ولی در این میان احتمالا کمتر کسی بتواند ادعا کند که برخی خبرگزاری‌های اصولگرا از این عنوان برای تیتر اصلی‌ترین گزارش صفحه سیاسی خود استفاده کرده باشد. این اما عین واقعیت است و احتمالا نشانه‌ای از تغییر رویکرد اصولگرایان و مخالفان دولت روحانی در قبال او و دولتش آن هم پس از تاکید صریح رهبری بر لزوم ادامه کار دولت‌ها تا آخرین روز. خبرگزاری فارس روز گذشته در گزارش خود به راهکارهای قانونی موجود، جز استیضاح، برای الزام دولت و مسوولان دولتی به پاسخگویی به نمایندگان مجلس اشاره کرده و از زبان آنان نه‌تنها به نهی طرح استیضاح پرداخته بلکه بر لزوم سوال از رییس‌جمهوری تاکید کرده است. نکته قابل‌توجه در این میان آنکه «فارس» در حالی به نقل از محمدرضا صباغیان بر لزوم ارایه گزارش عملکرد رییس‌جمهوری و وزرا در مردادماه هر سال تاکید کرده و به یادآوری ماده 235 آیین‌نامه داخلی مجلس پرداخته که این ماده وتبصره‌هایش سال گذشته و پس از ارجاع اختلاف ایجاد شده میان مجلس و دولت به شورای عالی حل اختلاف قوا، رای به سود دولت صادر و این مواد آیین‌نامه داخلی حذف شد و این یعنی عملا هیچ الزامی برای ارایه گزارش عملکرد سالانه وجود ندارد.

هر یک روز 4 سوال


این میان نمایندگان مجلس یازدهم در صحن علنی مجلس نیز بیکار نماندند و هر کدام به نوع خود در شرایطی از لزوم پاسخگویی دولت گفتند که طرح سوال از رییس‌جمهوری با 196 امضا تقدیم هیات رییسه شده و محمدباقر قالیباف و یارانش در صورت عدم کاهش امضاها مجبور به اعلام وصول آن و احضار عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی به پارلمان هستند. این اما پایان کار نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ چنانکه محمدحسن آصفری که در روزهای اخیر به‌ واسطه افشای جزییات محرمانه وزیر امور خارجه ایران با انتقاداتی از سوی افکار عمومی مواجه شده به انتقاد از هیات رییسه مجلس پرداخت که امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب رییس اول مجلس در پاسخ به او از سوالات پرشمار نمایندگان از وزرا خبر داد و گفت که «تاکنون 230 سوال به هیات رییسه واصل شده و همه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شده است.» نایب‌رییس مجلس همچنین گفت:«هیات رییسه کمیسیون‌ها باید جلسه تشکیل داده و گزارش کمیسیون را به صحن تحویل دهند اما تاکنون گزارشی در خصوص سوال از وزرا، از سوی کمیسیون به هیات رییسه تحویل داده نشده است.» آمار 230سوال در حدود 50 روزی که از آغاز به کار مجلس تمام اصولگرای یازدهم گذشته یعنی نمایندگان مجلس تقریبا روزی 4سوال از وزرای دولتی طرح کرده‌اند. سوالاتی که اگر با همین منوال پیش رود نه‌تنها عملا اقدامی نمایشی و برای جلب بدنه اجتماعی اصولگرایان خواهد بود بلکه وجاهت قانونی سوال از وزرا را نیز با خدشه مواجه می‌کند. جواد امام، تحلیلگر مسائل سیاسی در همین راستا در اظهاراتی که اعتمادآنلاین آن را منتشر کرده، گفته که«تا روزی که نمایندگان همه سلیقه‌ها در انتخابات نباشند مثل این می‌شود که شاگرد کلاس اول برود در کلاس دانشگاه بنشیند؛ معلوم است که نمی‌تواند خودش را با فضای دانشگاهی تطبیق دهد. اکثریت نمایندگان فعلی هم مثل کلاس‌اولی‌هایی هستند که به یک‌باره خودشان را در دانشگاه دیده‌اند.» بدین ترتیب و با درنظرگیری تمام این مطالب به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس به‌ جای استیضاح و پرداخت هزینه سیاسی آن با سوالات پرتکرار از وزرا و البته شخص رییس‌جمهوری و طرح انتقادات تند و تیز نسبت به عملکرد آنان نه‌تنها راهی بی‌هزینه برای تقابل را یافته‌اند بلکه می‌توانند تمام مشکلات امروز جامعه را به گردن روحانی و دولتش بیندازند و از بی‌عملی آنان گلایه کنند.

مردم بیرون‌مان می‌کنند...


کنار این رکوردشکنی، نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان جلسه خود در انتخاباتی جداگانه ناظران پارلمان در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای علوم، تحقیقات و فناوری، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی بر مراکز غیردولتی، شورای عالی نظام پرستاری، شورای عالی شهرسازی و معماری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هیات مدیره نظام پزشکی، شورای ملی ایمنی زیستی و هیات مرکزی حل اختلاف را انتخاب کردند. همچنین برخی نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود مطالبی را بیان کردند که با درنظرگیری شرایط امروز جامعه ایران و تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش فاصله میان حاکمیت و ملت، امری قابل‌ توجه محسوب می‌شوند به ‌ویژه اظهارات حسینعلی شهریاری، نماینده اصولگرای زاهدان در مجلس که با انتقاد از کم‌کاری مسوولان گفت که «2 سال قبل در این مجلس گفتم که اگر دولت کاری نکند، مردم به‌ خاطر فقر و فشار روزی به مجلس و «خانه ملت» آمده و ما را بیرون می‌کنند. خیلی زمان نمی‌برد؛ چرا چشم و گوش بسته عمل می‌کنید؟!» او همچنین به آمار کرونایی‌های ارایه شده از سوی روحانی انتقاد کرد و گفت که «چرا مساله‌ای را که از آن اطلاع واقعی ندارید، عنوان می‌کنید؟ اگر آمار 25 میلیون درگیر با کرونا صحت داشت ما باید هم‌اکنون 7 میلیون بیمار بستری داشتیم که نداریم.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها