کد خبر: 434502
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

ساداتیان، سفیر پیشین ایران در بریتانیا:

هیچ اثر حقوقی و قانونی بر اقدام آمریکا مترتب نیست

سفیر پیشین کشورمان در انگلستان گفت: اینکه ما عنوان کنیم که بیانیه مسکو و پکن از میان برنده تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد بود، اینچنین نبوده و اثری بر آن مترتب نیست.

هیچ اثر حقوقی و قانونی بر اقدام آمریکا مترتب نیست
کد خبر: 434502
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۱ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدجلال ساداتیان، دیپلمات برجسته و سفیر پیشین کشورمان در انگلستان با اشاره به اقدام یکجانبه از سوی واشنگتن علیه تهران گفت: اقدام اخیر آمریکا با واکنش رسمی از سوی جامعه جهانی مواجه و مشخص شد که غیرقانونی و فاقد مبنای حقوقی در عرصه بین‌الملل بوده است. از سویی، هم سه کشور اروپایی عضو برجام در این راستا، بیانیه صادر کردند، هم دبیرکل سازمان ملل و رئوسای اندونزیایی و نیجریه‌ای دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به غیرقانونی بودن آن اذعان داشته‌اند.

مبنا و پایگاهی برای اعمال و اجرای درخواست غیرحقوقی ترامپ وجود ندارد. اما اینکه، آیا این تحریم با همین شکل کنونی و همین شدت و حدت ادامه پیدا می‌کند، باید به نشانه تائید آن سر تکان دهیم. ممکن است که باز هم اقدامات بیشتری را از سوی واشنگتن برای تحریم ایران شاهد باشیم. از جمله اینکه، 6سناتور جمهوری‌خواه، نامه‌ای را به دونالدترامپ نوشته و با اشاره به فعالیت و مراودات 12 بانک دیگر ایرانی، خواستار تحریم این بانک‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: این دست اقدامات، بوده، هست و احتمالا تا روشن شدن وضعیت انتخابات ایالات متحده تداوم خواهد داشت. ترامپ به مانند بسیاری از مواضع شکننده، آنی و هیجانی خود، عنوان کرده که در دوره دوم ریاست جمهوری، ظرف یک هفته با ایران توافق خواهد کرد که این ادعا هم، هیچ پایگاه و مبنای منطقی نداشته است.

اقدامی که آمریکا بنای انجام آن را دارد، هیچ اثر حقوقی و قانونی بر آن مترتب نیست. البته، مسکو و پکن به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌توانند بر غیرقانونی بودن اقدام واشنگتن تاکید کنند و این مسئله می‌تواند از جهت دیپلماسی عمومی، صاحب اثر و تاثیر بوده و موضع اعضای دائم شورا را در این باره مشخص کند. اینکه ما عنوان کنیم که بیانیه مسکو و پکن از میان برنده تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد بود، اینچنین نبوده و اثری بر آن مترتب نیست.

تحریم‌های شورای امنیت با تحریم‌های ایالات متحده، یک تفاوت اساسی دارد. تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، تصمیم خود کاخ سفید بوده و دیگران را تهدید کرده که در صورت عدم تبعیت از آن، سایر دولت‌های متخلف را نیز، تحریم یا تنبیه خواهد کرد. برخی از کشورها یا شرکت‌ها در این بین، یا ترسیده و یا ملاحظه منافع و روابط خود را با واشنگتن کرده‌اند.

هیچ کشور یا شرکتی، اجبار قانونی برای تبعیت از اقدام آمریکا را نخواهد داشت

او همچنین گفت: اما هیچ کشور یا شرکتی، اجبار قانونی برای تبعیت از اقدام آمریکا را نخواهد داشت. تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت اما که آن 6 قطعنامه قبل از برجام شامل آن بود، همه کشورها را موظف به تبعیت از آن می‌کرد.

تمام تلاش آمریکا این است که این تحریم‌ها را بازگرداند تا همه کشورها، ملزم به تبعیت از آن باشند. چرا که مثلا، کشورهایی نظیر، عراق، ترکیه، چین، روسیه و برخی دیگر به جهت فقدان وجاهت قانونی از آن تبعیت نمی‌کنند.

در چنین شرایطی در داخل کشور باید بسیاری از ملاحظات را مدنظر داشته باشیم. متاسفانه برخی از جناح‌ها در داخل کشور، ملاحظه منافع ملی را نکرده و خواسته‌های جناحی و گروهی خود را بر این منافع، ارجح می‌دانند. این جناح‌ها با حملات علیه مسئولین عرصه دیپلماسی کشور، وضعیت را تحت‌الشعاع اقدامات خود قرار می‌دهند.

اعدام عجولانه نوید افکاری، سفر ظریف به اروپا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

ساداتیان گفت: مثلا در همین مسئله اعدام نوید افکاری، صرف نظر از محتوای و جزئیات حقوقی این پرونده، آیا این امکان وجود نداشت که در آستانه اقدامات بیرونی و همچنین، سفر وزیر خارجه به اروپا، بررسی پرونده چندماه تداوم داشته باشد تا اینچنین شاهد پاس گل به ترامپ نباشیم؟ اقدامی که در نهایت نیز، تاثیرات سفر ظریف به اروپا برای دنبال کردن منافع ملی کشور را تحت‌‌الشعاع خود قرار داده و خنثی کرد. حال اینکه این متهم، ادعای بیگناهی داشته یا نداشته و موضوع حقوقی پرونده چه بوده، اصلا مورد ورود بنده به بحث نیست.

اگر لوایح مربوط به FATF تصویب می‌شد، امروز شاهد این حجم از مشکلات اقتصادی نبودیم

وی همچنین گفت: اگر ما خودمان درایت بیشتری به خرج داده و لوایح مربوط به FATF را تصویب کرده بودیم، نه تنها به لحاظ وضعیت اقتصادی در داخل، مشکلاتی به آن شکل را متحمل نمی‌شدیم، بلکه می‌توانستیم از بسیاری از مواهب اقتصادی برخوردار شویم. کمااینکه، همانگونه که البته در موضع مغرضانه، 6 سناتور جمهوری‌خواه در نامه به ترامپ، مدعی مراوده و فعالیت 12 بانک ایرانی هستند، این بانک‌های در صورت تصویب FATF، می‌توانستند با قدرت ابتکار عمل بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازند.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها