کد خبر: 447548
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۰:۴۹:۰۹
| |

حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران نوشت:

بزرگترین چالش دولت سیزدهم روی کار آمدن با آرای حداقلی است

دبیر کل حزب سبز ایران نوشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت آینده وقتی بروز می‌کند که این دولت احیانا با آرای حداقلی روی کار بیاید. این نخستین چالش جدی برای دولت سیزدهم خواهد بود، چراکه در این صورت دولت پشتوانه قدرتمند مردمی برای اجرای برنامه‌های خود نخواهد داشت.

بزرگترین چالش دولت سیزدهم روی کار آمدن با آرای حداقلی است
کد خبر: 447548
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۰:۴۹:۰۹

اعتمادآنلاین| حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران درباره چالش‌های پیش‌روی دولت سیزدهم نوشت: معتقدم یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت آینده وقتی بروز می‌کند که این دولت احیانا با آرای حداقلی روی کار بیاید. این نخستین چالش جدی برای دولت سیزدهم خواهد بود، چراکه در این صورت دولت پشتوانه قدرتمند مردمی برای اجرای برنامه‌های خود نخواهد داشت. به هر روی، باتوجه به مشکلات فعلی این احتمال وجود دارد که مردم مشارکت حداقلی در انتخابات داشته باشند. به جز این و در مرحله بعد اما بحث مشکلاتی که در این 8 سال روی هم انباشته شده، حائز اهمیت است. اکنون مردم مطالبات بسیاری دارند و مشکلاتی گوناگون گریبان زندگی‌شان را گرفته و دولت بعد باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی این مطالبه‌ها باشد.

موضوع و چالش دیگر این است که اگر دولت ائتلافی شکل نگیرد، این احتمال وجود دارد که رقابت‌های سیاسی افزایش پیدا کند و قوای مختلف کشور وارد عرصه کشمکش شوند؛ حال آنکه در این صورت، طبیعتا این تنش‌ها منجر به تضعیف مجموعه حاکمیت می‌شود. به‌علاوه اینها بحث اعتماد عمومی به رفتار دولت آینده هم مطرح است. به این اعتبار اگر سرمایه اجتماعی حاکمیت از دست برود، دولت آینده هر برنامه و طرحی هم که برای رفع مشکلات داشته باشد، نمی‌تواند آنها را اجرا کند، چراکه برای اجرای ایده‌های خود نیازمند آن است که از توان مردم استفاده کند. در تشریح این شرایط باشد گفت که متاسفانه امروز جناح‌های سیاسی به دلایل مختلف قدرت خود را از دست داده‌اند، آن‌هم به این دلیل اساسی که وقتی قدرت داشتند، نتوانستند سرمایه اجتماعی خود را حفظ کنند و اعتماد مردم از آنان سلب شده است. در جریان انتخابات هم آنها حداکثر بتوانند 30درصد از آرا را که جزو طرفداران‌شان محسوب می‌شوند، پای صندوق بیاورند و 70درصد باقیمانده، آرای خاکستری خواهد بود. از این 70درصد هم می‌توان گفت که ممکن است 30درصد با تبلیغات و اقدامات پوپولیستی وارد انتخابات شوند، اما باقی شهروندان و رای‌دهندگان به ‌خاطر کاستی‌ها و رفتارهای گذشته حاضر به ورود به صحنه و عرصه انتخابات نمی‌شوند. این نکته بسیار مهمی است که امروز جناح‌های سیاسی کشور اثرگذاری خود را از دست داده‌اند. امروز شرایط کشور به‌ گونه‌ای است که از یک‌سو شاهد انباشت مشکلاتی چون گرانی و تورم فزاینده هستیم و ازسوی دیگر افزایش تحریم‌ها و تهدید‌ها را تجربه می‌کنیم. کنار اینها شیوع ویروس کرونا هم بر مشکلات افزوده و با وجود این شرایط، ما شاهد عدم اعتماد مردم به حاکمیت نیز هستیم. در نتیجه دولت سیزدهم با مجموعه‌ای از این مصایب روبه‌روست و اگر نتواند بر اینها غلبه کند، طبیعتا نمی‌تواند کاری پیش ببرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها