کد خبر: 471370
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۱:۴۹:۰۰
| |

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس:

ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون تلفیق ارسال شد / سفرهای استانی رئیس مجلس آثار مثبتی به جا می‌گذارد

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: ایراداتی از شورای نگهبان به مجلس رسیده که کمیسیون تلفیق امروز (23 اسفندماه) آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به محض اینکه گزارش نهایی ارائه شود مجلس آن را در صحن مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون تلفیق ارسال شد / سفرهای استانی رئیس مجلس آثار مثبتی به جا می‌گذارد
کد خبر: 471370
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۱:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسین فرهنگی در نشست خبری ظهر امروز شنبه خود درباره تعیین تکلیف لایحه بودجه 1400 گفت: ایراداتی از شورای نگهبان به مجلس رسیده که کمیسیون تلفیق امروز آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به محض اینکه گزارش نهایی ارائه شود مجلس آن را در صحن مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، فرهنگی افزود: با توجه به اینکه طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می شود سرعت ما متفاوت از زمان بررسی بودجه در صحن است، لذا امیدواریم بودجه را پیش از پایان سال ابلاغ کنیم تا دولت از ابتدای سال جدید مشکلی در زمینه بودجه نداشته باشد.

فرهنگی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا کمیسیون تلفیق در مورد ایرادات لایحه بودجه اعلام نظر می‌کند و بعد از آن این گزارش در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفته و به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگرچه ایرادات به لحاظ ماهیتی زیاد است اما تفاوتی با سنوات گذشته ندارد، تقریبا به جز یک الی دو مورد، مابقی مصوبات عادی هستند و آن یکی دو مورد نیز مربوط به شفاف کردن ارقام مصوبات است، مثلا لازم است در بند (و) تبصره (2) ویرایش جدیدی صورت بگیرد و سهم هر کدام از اجزاء که به عنوان هزینه آمده، مشخص و معین باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره ایرادات شورای نگهبان به بندهای الحاقی لایحه بودجه اضافه کرد: بندهای الحاقی دو بخش هستند بخشی از بندهای الحاقی در کمیسیون تلفیق لحاظ شده و بخشی هم در صحن علنی با پیشنهاد نمایندگان اضافه شد، لذا احتمال اینکه برخی از این بندهای الحاقی فرصت کافی برای بررسی نداشته‌اند، زیاد است. در رسیدگی‌های جدید با حذف و رفع ابهام، این ایرادات رفع می‌شود و برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه طبق آئین نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می شود سرعت ما متفاوت از زمان بررسی بودجه در صحن است، لذا امیدواریم بودجه را پیش از پایان سال ابلاغ کنیم تا دولت از ابتدای سال جدید مشکلی در زمینه بودجه نداشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در اظهارات یکی از مسئولین دولتی گفته شده بود که تصمیمات مجلس بر قیمت ها اثر گذاشته است که این درست نیست. اولا این بودجه مربوط به سال 1400 است و ما هنوز در سال 99 هستیم. ثانیا تصمیماتی گرفته نشده که اثر منفی داشته باشد. از جمله اینکه ارز دولتی برای کالاهای اساسی به همان ترتیبی که دولت مد نظر داشت پیش بینی شده و در برخی موارد هم تاکید شده که افزایش قیمتی اعمال نشود مثل آنچه در مورد اینترنت وجود داشت. لذا ایرادی از این جهت به مصوبات مجلس وارد نیست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: مباحثی هم در مورد تاثیر عدم تشکیل وزارت بازرگانی بر قیمت ها مطرح شده که دقیق نیست. ما وزارتخانه کار یا مسکن را داریم اما شاهد مشکلات عدیده در این دو حوزه هستیم. بود و نبود نام بازرگانی بر یک وزارتخانه هم نمی تواند اثری داشته باشد. ضمن اینکه قبل از ادغام هم همین مشکلات وجود داشت و حتی باعث می شد نوعی دوگانگی و تضاد در مدیریت بازار به وجود بیاید.

فرهنگی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به انتقادات به سفرهای روسای قوا خصوصا رئیس مجلس نیز گفت: این سفرها با اصرار نمایندگان و مسئولین استانی انجام می شود و اثرات بسزایی خصوصا در زمینه آشنایی نزدیک با مسائلی که در کشور در جریان است دارد. لذا آثار مثبتی بر جای خواهد گذاشت و ما این انتقادات را وارد نمی دانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها