کد خبر: 493940
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۷:۵۳:۰۰
| |

انتخابات 1400| آیا کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سلیقه‌ای رفتار می‌کند؟

در پی حملات و اظهارنظرهای 5 کاندیدای اصولگرا به دولت حسن روحانی، دولت از کمیسیون بررسی تبلیغات درخواست دادن زمان برای پاسخگویی به اتهامات وارد شده به خود دارد.

انتخابات 1400| آیا کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سلیقه‌ای رفتار می‌کند؟
کد خبر: 493940
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۷:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری موظف است طبق ماده 64 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری چنانچه تشخیص بدهد ضمن برنامه زنده مناظره هر یک از نامزدها نسبت به سایر نامزدها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبی که دربرگیرنده عبارت توهین‌آمیز یا هتک حرمت یا بیان مطالبی که مغایر با قوانین رسمی کشور باشد، اظهار کنند به میزان لازم زمان برای پاسخگویی در نظر بگیرد.»

به گزارش روزنامه اعتماد، این جمله‌ بخشی از اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است که مجری مناظره‌ها در هردو مناظره‌ای که تاکنون برگزار شده، آن را قرائت و بر آن تاکید کرده است. رویکردی که سبب شده کمیته تبلیغات انتخابات صدا و سیما، در پی نامه نماینده سیدابراهیم رییسی به این کمیته، 5 دقیقه زمان برای پاسخگویی برای سیدابراهیم ‌رییسی منظور کند.

زمانی که اگر چه رییسی گفته که بنای استفاده از آن را ندارد اما به هر روی در اختیار او به عنوان یکی از حاضران مناظره‌ها قرار گرفت اما از دولت و اعضای آنکه در مناظره‌ها حضور نداشته و نماینده‌ای هم ندارند، دریغ شد. در مناظره اول که روز شنبه پانزدهم خردادماه برگزار شد، برخی کاندیداها - مشخصا 5 کاندیدای اصولگرا- اتهامات و مطالبی را به دولت و عملکرد آن نسبت دادند.

موضوعی که باعث شد، دولت مطابق همان قانون، درخواست کند که وقتی در اختیار دولت قرار بگیرد تا به اتهامات پاسخ دهد. این ‌بار هم استاندارد دوگانه فائق آمد و فرصتی در اختیار دولت قرار نگرفت. صبح روز گذشته و چند ساعت مانده به برگزاری دومین مناظره، نشست خبری سخنگوی دولت برگزار شد. علی ربیعی در این نشست با بیان اینکه «بر اساس قانون علاوه بر سازمان صدا و سیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی انتخابات موظفند فرصت مقتضی برای هر شخصی ازجمله دولت تمهید کنند»، توضیح داد که «اینجانب هفته گذشته از سازمان صدا و سیما درخواست کردم و پس از مناظره نیز این نامه را تکرار کردم. دیروز (دوشنبه) هم طی نامه‌ای به صدا و سیما و وزارت کشور موارد اتهامی را ارسال کردم.»

او ابراز امیدواری کرد که شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین ازسوی صدا و سیما باشیم. در میانه برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت، یکی از خبرنگاران حاضر در اتاق خبرپارتی کلاب‌هاوس هم توضیح داد که مطابق بررسی‌های او، دفتر سخنگو درخواست وقت کرده اما تا حوالی ساعت 15 روز گذشته، دقیقه‌ای از آن مهلت 45 دقیقه‌ای مورد درخواست دولت به دفتر سخنگو اعلام نشده است.

تصمیمی که احتمال عدم ارائه وقت به دولت برای پاسخگویی به اتهامات و روشنگری درباره ادعاهای برخی کاندیداها را تایید می‌کند و نظر سخنگوی دولت درباره آن چنین است: «عدم وقت مقتضی برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزش‌های اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد.»

همزمان با ابراز تاسف سخنگوی دولت نسبت به بیان مطالبی در مناظره‌ها که به‌گفته او، کارآمدی کل نظام و تمام تلاش‌های حاکمیت و ملت را زیر سوال برد، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری هم گفته‌های برخی نامزدها را در تناقض با عملکرد سال‌های گذشته آنان توصیف کرد.

محمود واعظی درباره اظهارات و شعارهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و رویه گذشته آنها در قبال مسائلی مانند لوایح FATF گفت: «مشخص است چه کسانی در مجلس و مجمع تشخیص مخالف لوایح مرتبط با FATF بوده‌اند و حتی زمانی این را به رهبری منتسب می‌کردند؛ درحالی که ایشان گفتند مراجع قانونی، مجمع و مجلس هر تصمیمی بگیرند، قبول دارند.»

او تاکید کرد: «الان که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند و رای می‌خواهند، حرف‌هایی می‌زنند که دولت آن حرف‌ها را گفته است. این افراد 8 سال به دولت حمله کردند، الان برگشتند؛ خوب است اینها بیایند حرف‌هایی را که در اتاق‌های دربسته می‌زنند، به مردم بگویند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها