کد خبر: 495283
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۳:۵۲:۵۶
| |

مریم رجبیه‌فرد، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی:

مناظره‌ها ثابت کرد مهمترین درس، ادبیات و کارآمدترین کلاس، کلاس انشاست!

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری ثابت کرد مهم‌ترین کلاس همه سال‌های مدرسه، کلاس انشا بوده، هست و خواهد بود؛ کلاسی که هرگز بزرگ شمرده نشده، کلاسی که سر در گنجینه بی‌نهایت ادبیات در سرزمینی دارد که از تمام تقویم باشکوهش، شاعر و نویسنده باریده بر سر جهان.

مناظره‌ها ثابت کرد مهمترین درس، ادبیات و کارآمدترین کلاس، کلاس انشاست!
کد خبر: 495283
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۳:۵۲:۵۶

اعتمادآنلاین| مریم رجبیه‌فرد، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری ثابت کرد مهم‌ترین کلاس همه سال‌های مدرسه، کلاس انشا بوده، هست و خواهد بود؛ کلاسی که هرگز بزرگ شمرده نشده، کلاسی که سر در گنجینه بی‌نهایت ادبیات در سرزمینی دارد که از تمام تقویم باشکوهش، شاعر و نویسنده باریده بر سر جهان.

نامزدهای محترم همگی انشا خواندند بدون آنکه خود کلمه‌ای از انشای‌شان را نوشته باشند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حتی نوشته‌ای که دیگران برایشان نوشته‌بودند را محض رضای خدا، قبل از آنتن، یک بار بخوانند تا بتوانند کلمات و لحن متن را از آنِ خود کنند.

بزرگواران! ای کاش در دوران مدرسه سر کلاس انشا شاگردی کرده‌ بودید و این آموخته را جدی گرفته بودید. آنچه در این سه مناظره مشاهده شد گواه آن است که شما در کلاس انشا همیشه پشت همشاگردی جلویی خود قایم شده و سر دزدیده بودید تا انشایی که به کمک پدران و مادرانتان نوشته‌بودید یا از جایی کپی کرده‌ بودید را نخوانید و مورد تمسخر قرار نگیرید.

از طرفی ای کاش کلاس ادبیات را لااقل جدی می‌گرفتید تا شاید معانی کلمات، دستور زبان، آرایه‌های ادبی، تسلط بر لحن و روان‌خوانی را خوب می‌آموختید تا وقتی روی صندلی مناظره‌های تلویزیونی مقابل چشمان میلیون‌ها بیننده داخلی و خارجی به عنوان نامزد ریاست جمهوری نشسته‌اید، بتوانید بدون لکنت و بی‌غلط، انشای نوشته‌شده برایتان را "درست" بخوانید و حداقل کلمات را به‌درستی و بدون تپق ادا کنید و این همه جمله بی‌سر و ته به هم نبافید و تحویل خلق‌الله ندهید.

ای کاش به جای صندلی ریاست جمهوری یک بار دیگر جرات می‌کردید و مردانه به گذشته برمی‌گشتید، روی صندلی شاگردی ادبیات و انشا تکیه می‌زدید و می‌آموختید.


تناسب‌نداشتن فعل و فاعل، گسستگی واژه‌ها برای تحویل جمله‌ای معنادار و درست به مخاطب، رعایت‌نکردن تتابع اضافات و اِعراب‌گذاری، نگاه نامتناسب و نامتوازن به متن و دوربین، نداشتن تمرکز کافی روی محتوای مکتوبی که می‌خواندید، بلاتکلیفی بین رسمی یا شکسته‌نویسی، عدم رعایت اوج و فرود و آکسان‌گذاری در خوانش، مناسب‌نبودن لحن در خواندن محتوا(عاطفی، حماسی، برانگیزاننده، انتقادی، دفاعی) و...، همه و همه گویای خامی شما و نداشتن تسلط بر ادبیات کلامی و رفتاری‌تان است که هزارافسوس مخاطب را به دنبال داشته و نشان از این دارد که متاسفانه در مدارس ما به شما هیچ نیاموخته‌اند، هیچ؛ یا اگر آموخته‌اند، شما درست نیاموخته‌اید!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها