کد خبر: 501040
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۱۷:۰۰
| |

آیا رئیسی در پی تشکیل دولت فراجناحی است؟

پس از این که ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از انتخابات وعده راه‌اندازی سامانه ای برای معرفی مدیران به رئیس دولت سیزدهم را داده بود، این سامانه به صورت رسمی راه ‌اندازی شد و شروع به فعالیت کرد.

آیا رئیسی در پی تشکیل دولت فراجناحی است؟
کد خبر: 501040
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سامانه «معرفی مدیران» راه‌اندازی شد. سامانه‌ای که پیش از آن ابراهیم رییسی راه‌اندازی آن را در اولین نشست خبری پس از انتخابات وعده داده ‌بود. این سامانه به آدرس اینترنتی «yaran.raisi.ir» از دیروز شروع به کار کرد؛ سامانه‌ای با پس زمینه‌‌ای به رنگ سبز، با لوگوی «دولت مردمی، ایران قوی»، تصویری از بینانگذار و رهبر انقلاب و این بخش از سوره نسا‌‌‌ء «إِنّ‌الله یأمُرُکُم أن تُودُّوا الأماناتِ إِلى‌ أهلِها» به معنای «خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید» که بر ورودی آن نقش بسته است.


به گزارش روزنامه اعتماد، در همان صفحه اول نیز ابراهیم رییسی «مردم شریف ایران» و «نخبگان و فرهیختگان عزیز» را خطاب قرار داده و نوشته است: «اعضای دولت و همکاران بنده برمبنای شایسته سالاری و براساس شاخص‌هایی نظیر کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن انتخاب خواهند شد.» او همچنین تاکید کرده که معتقد است: «هر جا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود.» از مردم و نخبگان خواسته تا اگر افرادی را با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردم می‌شناسند، معرفی کنند. انجام این کار نیز پیچیده نیست.

کافی است که در سامانه با «نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، کد ملی، استان و شهر محل سکونت» ثبت‌نام صورت گیرد تا بعد از آن بتوان وارد صفحه مربوط به معرفی گزینه‌ها شد. بعد از آن سامانه از شما می‌خواهد که سطح تحصیلات، شغل فعلی و بالاترین مسوولیت شغلی که در آن حضور داشتید را هم وارد کنید. در بخشی که باید مشخص شود بالاترین سطح شغلی که به آن مشغول بوده‌اید، چیست مشاغلی چون «وزیر، معاون رییس‌جمهوری و معادل آن، استاندار، نماینده مجلس، معاون وزیر، فرماندار، مدیرکل، بخشدار، مدیر و معادل آنها، همچنین عضو هیات علمی، کارشناس، معلم، صنعتگر، کارگر، شغل آزاد و گزینه سایر» دیده می‌شود.

پس از تکمیل این مرحله نیز وارد مرحله‌ای می‌شوید که می‌توانید اطلاعات مدیر پیشنهادی‌تان ازجمله سن و تحصیلات و سمت پیشنهادی 3 نفر از کسانی که او را می‌شناسند و... را ثبت کنید. همچنین اگر از طرف گروه، تشکیلات یا حزبی این فرم را پر می‌کنید هم می‌توانید، ‌ذکر کنید. همچنین در بخش دیگر اگر کاربر تمایل دارد، می‌تواند رزومه و اطلاعات شخصی‌اش را تکمیل کند.


رییس دولت سیزدهم پیش از رونمایی از این سامانه در اولین نشست خبری که 3 روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، دست‌کم به‌زعم خود تکلیفش را با جریان‌های سیاسی مشخص کرد. او در این نشست همچون نشست خبری کوتاهی که بعد از نام‌نویسی در وزارت کشور برگزار شد، تاکید کرد که «مستقل» به میدان آمده است. قاضی‌القضاتی که تصمیم گرفت راهش را تغییر دهد، از یک رجل قضایی بر یک کرسی اجرایی تکیه بزند و اگرچه همه از حشر و نشرها، خط و ربط‌ها، اظهارات و حتی روابط خانوادگی‌اش می‌دانستند که اگر نه به معنای تشکیلاتی اما سیدابراهیم رییسی یک روحانی اصولگراست.

او در نشست خبری 31 خرداد بعد از اعلام برائت از جریان‌های سیاسی بر شایسته‌سالاری در دولتش تاکید کرد و گفت: «همان‌طور که بارها گفتم مستقل به میدان آمدم و برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا مسوول می‌دانم و در مقابل ملت وامدار خواهم بود و برای تشکیل دولت به انقلابی بودن، کار آمد بودن و و فسادستیزی توجه خواهم داشت. توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنید. سامانه‌ای دراختیار شما و مردم قرار می‌هیم که در آن شاخص‌هایی که مدنظر ما برای انتخاب مسوولان هست را اعلام می‌کنیم تا مردم هر کسی را که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر می‌تواند خدمتگزار باشد معرفی کنند و حتما پیشنهادات خود را درباره افراد مختلف ارایه دهند و برنامه دولت مردمی شایسته‌سالاری خواهد بود.»

برخی کنشگران و تحلیلگران این اظهارات رییسی در اولین نشست خبری را نوعی اعلام برائت از اصولگرایان تندرو و ایستادن مقابل سهم‌خواهی‌ها از کابینه دانستند. بسیاری بر همین مبنا تحلیل کردند که احتمالا کابینه‌ای که ابراهیم رییسی از آن رونمایی می‌کند، کابینه‌ای ائتلافی خواهد بود. رییس دولت سیزدهم همچنین به سبک حسن روحانی، دیداری با کاندیداهای انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری و به نوعی با رقبایش ترتیب داد. در این دیدار هم بر کنار گذاشتن نگاه‌های سیاسی تاکید کرد و گفت: «دوره رقابت‌های انتخاباتی پایان پذیرفت، این دوره، دوره رفاقت و همکاری و همدلی و همراهی است برای رفع مشکلات مردم که دغدغه همگانی است. ان‌شاءالله این روش ادامه پیدا کند و مردم احساس کنند که همه نگاه‌های سیاسی و همه دیدگاه‌های منتهی می‌شود به رفع مشکلات مردم و گره‌های زندگی مردم.» این بخشی از اظهارات سیدابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم در دیدار با رقبای انتخاباتی‌اش است.»


مجموعه کنش‌های رییسی و همراهان کنونی‌اش نشان می‌دهد که او می‌خواهد فراجناحی عمل کند و شاید کابینه‌ای ائتلافی تشکیل دهد اما این‌گونه اقدامات عمدتا در اوایل تشکیل دولت‌ها مرسوم است و نمی‌توان با استناد بر آن به این نتیجه رسید که قطعا کابینه پیش رو و عملکرد دولت فراجناحی و جریانی است، چراکه دست‌کم دو رییس‌جمهوری اخیر نیز مجموعه دیدارهایی با احزاب و تشکل‌ها ترتیب دادند، با رقبای‌شان نشست هم‌اندیشی برگزار کردند، وعده کابینه فراجناحی و شایسته‌سالاری دادند و البته اغلب منتخبان خود را «مستقل» معرفی کردند، ‌گزاره‌ای که شاید در ایران مثبت تلقی شود اما بیش از هر چیز نشانه ضعف کار تشکیلاتی و جریانی و فرهنگ تحزب است که باعث می‌شود منتخب مورد نظر پس از پایان کارش هرگز به هیچ جریان و جناح و حزبی پاسخگو نباشد. باید دید رییسی مسیر وعده تا عمل را چگونه طی می‌کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها