کد خبر: 533046
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۲:۵۵:۰۸
| |

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور:

دیپلماسی اقتصادی می تواند باعث افزایش ضریب امنیت کشور شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: بازارچه های مرزی قطعا می توانند در دیپلماسی اقتصادی نقش بسزایی ایفا کنند و در دولت سیزدهم و حتی در دولت های قبل تلاش شده تا اولویت بر اساس توجه جدی و تعامل با همسایگان در این گونه مسائل باشد.

دیپلماسی اقتصادی می تواند باعث افزایش ضریب امنیت کشور شود
کد خبر: 533046
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۲:۵۵:۰۸

محسن کوشش تبار، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در نشست بررسی سیاست گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی ایران با اشاره به نقش بازارچه های مرزی در این مقوله گفت: ما در ابتدای این مسیر هستیم. وزارت کشور به عنوان وزارت میان دار و نقشی که در دستگاه حاکمیتی کشور دارد عهده دار پیشرانی سیاست های داخل کشور می باشد که بخش عمده ای از آن متناظر با مباحث امنیتی است.

به گزارش ایسنا، وی خاطر نشان کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی می تواند منجر به افزایش ضریب امنیت کشور هم بشود و تاثیری که این مساله بر توسعه و پیشرفت کشور دارد موضوعی است که همواره دغدغه وزارت کشور می باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور همچنین اظهار کرد: بحث تجارت یک موتور محرکه توسعه و پیشرفت می باشد که قطعا در مناطق مرزی توسعه تجارت با محوریت بازارچه های مرزی می تواند در حفظ امنیت نقش ایفا کند. بازارچه های مرزی با توجه به تفاوت هایی که دارد نسبت به بازارهای ملی و منطقه ای می تواند فرصت های تجاری را فراهم کند و فعالیت های تولیدی هم داشته باشد.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت بازارچه های مرزی گفت: در قاره ای مثل آفریقا که تراکم جمعیتی دارد می بینیم که در حد فاصل سنگال تا چاد بیش از 130 بازارچه مرزی وجود دارد و این نشان می دهد که ایجاد این بازارچه ها نقش زیادی در  جابجایی ثروت ایفا می کند.

کوشش تبار در ادامه اظهار کرد: در کشور ما ساختار مرز نشینان متفاوت است شاهد هستیم که برخی از مناطق علی رغم وسعت زیادی که دارند از محرومیت برخوردار بوده و توسعه نیافته اند ویا این که توسعه نامتوازن داشته اند که در نتیجه آن سطح پایین درآمد را شاهد هستیم. ما اهدافی را در سطح ملی و منطقه ای دنبال می کنیم در سطح ملی به دنبال ایجاد محیط آرام در روند تجارت خارجی و کاهش تنش اجتماعی هستیم. هدف از تقویت بازارچه مرزی کاهش بحران بیکاری پنهان است و نمونه آن را ما در مقوله هایی مانند ته لنجی و کوله بارها شاهد هستیم.

وی افزود: در مرز وسیعی که با عراق داریم 13 بازارچه مرزی وجود دارد حتی در این بازارچه های مرزی بعضا شاهد قاچاق کالا و یا داروهای کمیاب هم هستیم. و طبیعتا استانداران به عنوان عالی ترین مقام کشور در استان می توانند این موضوعات را به صورت واحد و هماهنگ پیگیری و دنبال کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با بیان این که ایران جز کشورهایی است که از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و با 15 کشور مرز مشترک دارد گفت: طول و عرض جغرافیایی ایران به خاطر تنوع آب و هوایی محصولات کشاورزی و معدنی و ... یکی از کشورهای پرجاذبه برای تجار همسایه است این مجموعه قطعا سیاست گذاری هر کشوری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: حداقل در دولت سیزدهم و حتی در دولت های قبل با نگاه آینده پژوهانه اولویت را بر اساس توجه جدی و تعامل با همسایگان قرار داده شده است و در تلاش هستیم که بتوانیم این بعد از مساله را که مرتبط با دیپلماسی اقتصادی است تقویت و دنبال کنیم.

کوشش تبار در پایان با بیان این که متاسفانه نتوانستیم در اکثر استان ها بازارچه های مرزی را به طور کامل فعال کنیم گفت: باید از طریق دیپلماسی اقتصادی وارد مذاکرات برد برد با همسایگان شویم و نتیجه بگیریم. استاندارها طبیعتا می توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها