کد خبر: 660810
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۹:۲۶:۲۲
| |

واکنش‌ مقامات خارجی به شهادت رئیس‌جمهوری و هیات‌ همراه

بعد از خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان و تیم همراه درپی بروز سانحه هوایی شماری از مقامات سایر کشورها واکنش نشان دادند.

واکنش‌ مقامات خارجی به شهادت رئیس‌جمهوری و هیات‌ همراه
کد خبر: 660810
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۹:۲۶:۲۲

بعد از خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان درپی بروز سانحه هوایی شماری از مقامات سایر کشورها پیام‌های تسلیتی به مقامات و مردم ارسال کردند. همچنین تعدادی از کشورهای همسایه ایران به منظور همدردی در کشور خود عزای عمومی اعلام کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از خبرگزاری‌ها پیام‌های این مقامات در ادامه می‌آید:

 

پیام تسلیت پوتین در پی شهادت رئیسی 

رئیس جمهور روسیه: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید. 

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. 

او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

اردوغان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه،  شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» را تسلیت گفت.

تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت رئیسی

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می گوید.

شاه و ولیعهد سعودی شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه را تسلیت گفتند

سلمان بن‌عبدالعزیز شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را به مخبر، سرپرست دستگاه اجرایی و ملت ایران تسلیت گفت.

محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی هم در پیامی جداگانه برای محمد مخبر، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراهش را «صمیمانه» تسلیت گفت و برای آن‌ها رحمت و مغفرت آرزو کرد.

مادورو تسلیت گفت

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در ساعت ۱ بامداد به وقت ونزوئلا در تماس تلفنی با حجت اله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران، مراتب تسلیت و همدردی خود، دولت و ملت ونزوئلا بابت شهادت جناب اقای رئیسی و جناب اقای امیرعبدالهیان و همراهانشان را ابراز داشت. 

مادورو همچنین خواستار اعلام مراتب تسلیت ایشان به مقام معظم رهبری و خانواده های محترم جناب اقای رئیسی و امیرعبدالهیان گردید. 

سخنگوی دولت نجات ملی یمن شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

سخنگوی دولت نجات ملی یمن درباره شهادت رئیس جمهور ایران گفت: این مصیبت وارده را به رهبری، دولت و ملت ایران و تمام مستضعفین جهان تسلیت می گوییم. 

بیانیه نخست‌وزیر عراق در پی شهادت رئیس جمهور ایران

ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می داریم.

پیام تسلیت حکیم به رهبر و ملت ایران در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش  

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت‌برین جای دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم.

هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

بلاروس: دوست واقعی ما درگذشت

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت جان باختن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند: فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

طالبان درگذشت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت

دفتر محمد عبدالکبیر معاون نخست وزیر طالبان در امور سیاسی با انتشار بیانیه ای از طریق RTA خاطرنشان کرد که افغان ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

رئیس امارات متحده عربی شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت

محمد بن زاید: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان را در پی یک حادثه تلخ به دولت و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای ایشان آرامش ابدی طلب کرده و به خانواده محترمشان از صمیم قلب تسلیت عرض می کنیم. امارات متحده عربی در این زمان سخت با ایران همبستگی می کند.

پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید

سفارت فدراسیون روسیه با اندوه فراوان از درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد مطلع شده است.

در پی اعلام این سانحه بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم و با تصمیم رئیس جمهور روسیه، نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فورا به ایران اعزام شدند.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می آید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شهادت ‌ رئیسی را تسلیت گفت

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

تسلیت دولت مصر در شهادت رئیس جمهوری و هیئت همراه

ریاست جمهوری مصر در پیامی شهادت رئیس جمهوری و هیئت همراه ایشان را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد تسلیت گفت و با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی و همبستگی کرد.

پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می گوییم.

وزیرخارجه روسیه درگذشت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه: ما همواره از این شخصیت های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

حزب الله شهادت رئیس‎ جمهور، وزیر خارجه و  هیأت همراه را تسلیت گفت

حزب‎الله لبنان: ابتدا به سید و مولای خود حضرت بقیة الله صاحب الزمان علیه السلام سپس امام سید علی خامنه‌ای و مراجع عظام و مسئولان جمهوری اسلامی و ملت صبور و عزیر ایران و همچنین مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.

حزب‌الله شهادت رئیسی و هیئت همراه را تسلیت گفت

در بیانیه تسلیت حزب الله آمده است: حادثه دردناک شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و شهادت برادر عزیز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و آیت الله سید محمد علی آل هاشم نماینده امام خامنه ای در استان آذربایجان شرقی و دیگر برادران عزیز را تسلیت می گوییم.

تسلیت اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه 

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه ایران و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

پیام تسلیت علی‌اف به رهبر معظم انقلاب

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ایشان در سانحه هوایی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تسلیت گفت.

سریلانکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

رییس جمهور سریلانکا: سریلانکا از درگذشت غم انگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است. 

عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

تسلیت وزیر خارجه ترکیه به مردم ایران

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور ازبکستان در پی شهادت رئیس‌جمهور

شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبکستان: خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلبهای ما را به لرزه درآورد.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور عراق در پی تسلیت رئیس‌جمهور

رئیس جمهور عراق:با قلب‌هایی معتقد به اراده و تقدیر الهی خبر درگذشت جناب آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و تعدادی از مسئولان در سانحه دردناک هواپیما را دریافت کردیم.

در این موقعیت غم‌انگیز، صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به نظام جمهوری اسلامی، رهبر آن، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و مردم ایران، اعلام می‌کنیم. عراق در این شرایط سخت در کنار ملت ایران است.

تسلیت افغانستان درپی شهادت رئیس‌جمهور

افغانستان: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران را تسلیت می‌گوییم و صمیمانه به خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم.

پادشاه اردن شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

«عبدالله دوم» پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

نخست‌وزیر ارمنستان: همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و آرزوی قدرت و استواری در این برهه سخت دارم. جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند.

پیام تسلیت نخست وزیر مالزی

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی:از درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسفم. 

من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت کند.

تسلیت بارزانی درپی شهادت رئیسی 

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق:درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهنش را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم و صمیمانه همدردی می‌کنیم.

در این شرایط سخت، ما بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تاکید می کنیم.

محمود عباس شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران، واقعه‌ای بسیار دردناک است و دولت فلسطین مراتب همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌کند.

تسلیت رئیس‌جمهور تونس به ایران 

رئیس‌جمهور تونس ضمن ابراز همدردی با سران و ملت ایران «در این مصیبت بزرگ»، شهادت رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجۀ ایران و همراهانشان را تسلیت گفت.

وزیر خارجۀ لبنان: من یک دوست را از دست دادم

وزیر خارجۀ لبنان در واکنش به شهادت وزیر خارجه ایرا اعلام کرد: در خصوص آنچه در ایران رخ داده، متأسفیم. من یک فرد و یک دوست که مورد احترامم بود، از دست دادم، ما فردی خاص را در سیاست خارجی از دست داده‌ایم.

یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به احترام شهدای سانحه بالگرد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به منظور ادای احترام و ابراز تسلیت به خاطر درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی دیروز خبر داد.

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان او در این کشور ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در سوریه در پی «شهادت رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه»

دولت سوریه در واکنش به درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها در حادثه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد

به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و تیم همراه، دولت عراق یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

تسلیت رهبر انصارالله یمن به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی 

سید عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت. 

رهبر انصار الله در این پیام‌ برای درگذشتگان اجر جزیل و برای بازماندگان از خداوند صبر مسئلت کرد.

تسلیت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به ایران

البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گفت: درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در پی این سانحه ناگوار سقوط بالگرد را صمیمانه به دولت و ملت ایران تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم.

تسلیت دبیرکل اتحادیه عرب

ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیر عبداللهیان و دیگر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش بالگرد تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنم.

پیام تسلیت گروسی در پی شهادت «رئیسی» و «امیرعبداللهیان»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم.

در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.

 تسلیت نخست وزیر ژاپن در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

نخست وزیر ژاپن از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران ابراز تاسف کرد.

وی با تاکید بر روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، به سلسله گفتگوهای صریح خود با رئیسی در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای اشاره کرد.

وی از طرف دولت و مردم ژاپن به دولت ایران، ملت ایران و خانواده های داغدار تسلیت گفت

وزیر خارجه سوئیس درگذشت همتای ایرانی را تسلیت گفت

وزیر خارجه سوئیس: سانحه هوایی که جان رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، همتای (ایرانی) و هیأت‌ همراه آنها را گرفت را به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم.

پیام تسلیت دبیرکل اوپک برای شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران

دبیرکل اوپک طی پیامی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی را به خانواده محترم ایشان، مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در ۱۹ مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

امیر کویت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان را در سانحه هوایی سقوط بالگرد تسلیت گفت.

فرح دخل‌الله، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) : درگذشت رئیس جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می گوییم.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه را به رهبر جمهوری اسلامی تسلیت می گویم.

تسلیت فرانسه به ایران

وزارت امور خارجه فرانسه: پاریس درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.

فرانسه همچنین به خانواده قربانیان این سانحه تسلیت می‌گوید.

خبر در حال تکمیل است....

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها