کد خبر: 228889
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۶:۰۲:۰۰
| |

اعلام برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون

برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌ها از سوی رییس و دبیر هنری این رویداد تشریح شد.

اعلام برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون
کد خبر: 228889
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌ها از سوی رییس و دبیر هنری این رویداد تشریح شد.

در این نشست ابتدا محمدرضا زمردیان رییس جشنواره و معاون فرهنگی کانون گفت: شعار امسال کانون «تمرین زندگی» است و به تبع آن شعار جشنواره بیست‌ویکم نیز «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» با موضوع «قصه‌ی زندگی من» انتخاب شد.

وی افزود: قصه‌گویی به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد و ابزاری ارتباطی برای انتقال تجربه‌ها، احساس‌ها، بینش‌ها، فرهنگ‌ها، سنت‌ها و جهان‌بینی اقوام مختلف به شمار می‌رود که امیدواریم با برگزاری جشنواره قصه‌گویی سهم کوچکی در احیای این فرهنگ داشته باشیم.

زمردیان یادآور شد: تفاوت اصلی این دوره با جشنواره‌های قبلی بخش قصه‌های 90 ثانیه‌ای است که عموم مردم می‌توانند قصه‌های خود از غم‌ها و شادی‌های زندگی را در این مدت زمان روایت کنند.

وی هم‌چنین ابراز داشت: این جشنواره در چهار مرحله‌­ی استانی­، منطقه­‌ای­، ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد که در بخش استانی‌ پس از بررسی آثار و رقابت قصه‌گویان در این مرحله­، برگزیدگان مجوز لازم برای شرکت در مراحل بعدی را کسب خواهند کرد.

معاون فرهنگی کانون افزود: در بخش منطقه­‌ای ‌­رتبه­‌های اول تا پنجم هر استان به مرحله‌­ی منطقه­‌ای راه یافته و با برگزیدگان دیگر استان­‌های منطقه رقابت می‌کنند و در نهایت رتبه‌های اول تا پنجم هر منطقه به بخش ملی راه خواهند یافت.

وی اضافه کرد در بخش ملی‌ نیز مجموع برگزیدگان مناطق 5‌گانه ­که در مجموع 25 نفر هستند، در بخش ملی با هم به رقابت پرداخته و رتبه‌­های اول تا سوم معرفی و تجلیل ­خواهند شد.

زمردیان هم‌چنین گفت در بخش بین­‌الملل نیز برگزیدگان جشنواره‌­های گذشته در مراحل ملی­، بین­‌المللی و منطقه­‌ای دوره­‌های اول تا بیستم در دبیرخانه­‌ی مرکزی داوری خواهند شد.

رییس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ادامه گفت: جشنواره امسال در سه بخش تخصصی، عمومی (فیلم 90 ثانیه‌­ای­، قصه­‌گویی فراگیر) و بخش علمی (مقاله‌نویسی) برگزار خواهد شد که در بخش ملی‌ دختران و پسران (14 تا 18 سال)، زنان و مردان (‌18 سال به بالا) و مادربزرگ­‌ها و پدربزرگ‌ها می‌توانند شرکت کنند و در بخش بین‌الملل برگزیدگان 20 دوره جشنواره قصه‌گویی در مراحل بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و داوطلبان سایر کشورها با هم رقابت خواهند کرد.

وی اظهار داشت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را در بخش‌های مختلف تا 25 شهریور 1397از طریق سایت جشنواره به نشانی:www.kanoonfest.ir بارگذاری و ارسال کنند.

زمردیان هم‌چنین از رونمایی مجموعه 16 جلدی قصه‌های عامیانه ایران در آیین پایانی جشنواره - که هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود - خبر داد و گفت در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن معرفی بیشتر قصه‌گویان کانون به جامعه از طریق رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌ی ملی، کتابی نیز با عنوان «قصه‌زندگی من» که برگرفته از روایت قصه‌های این جشنواره خواهد بود، تدوین و منتشر شود.

رییس جشنواره بیست و یکم در پایان گفت: جوایز شرکت کنندگان در هر بخش شامل نفر اول لوح تقدیر تندیس جشنواره جایزه نقدی به مبلغ سی‌میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال خواهد بود که هم‌زمان با شب یلدا در آیین پایانی جشنواره اهدا می‌شود.

قصه‌گویی هیجان‌انگیز است در هر مکان و هر زمان

سروش صحت دبیر هنری این جشنواره نیز در این نشست گفت: به اعتقاد من جشنواره قصه‌گویی بسیار هیجان‌انگیز است چرا که تمامی افراد در هر زمان و مکانی نیاز به قصه‌گفتن و قصه شنیدن دارند چنان‌که اگر قصه‌ای خوب باشد همه آن را تحسین می‌کنند و اگر بد باشد با آن ارتباط نمی‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی نیاز به تمرین دارد افزود: اگر می‌بینیم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌های شیرین و جذاب روایت می‌کنند به خاطر این است که تمرین کرده‌اند.

دبیر هنری بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد هر مسابقه یا جشنواره‌ای که به ما کمک کند بیشتر بخوانیم، بیاندیشیم و تعامل و هم‌فکری گسترش پیدا کند، به یقین با اهمیت است.

وی از خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها نیز درخواست کرد به برگزاری این رویداد مهم فرهنگی کمک کنند و در بخش قصه‌های 90 ثانیه‌ای این جشنواره شرکت کنند و قصه‌های خود از مشکلات و رخدادهایی را که تجربه‌ کرده‌اند روایت کنند چرا که یک جایزه نیز در این جشنواره به قصه‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اختصاص یافته است.

صحت در باره ملاک‌های انتخاب داوران برای این جشنواره نیز یادآور شد آشنایی با ادبیات و زبان قصه، آشنایی با نمایش و نمایش‌گری و داشتن سابقه کانونی از معیارهای اصلی انتخاب داوران خواهد بود. ‌

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی، ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربه‌های مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و استادان این حوزه، احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان، برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه برگزار خواهد شد.

اولین نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون صبح روز 5 شهریور 1397 با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.


منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها