کد خبر: 236852
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۶:۰۲:۰۰
| |

با شرمندگی عمق اقیانوس سینمای ما به اندازه یک بند انگشت است!

خسرو دهقان گفت: سینمای ایران در تمام وجوه خود مثل یک اقیانوس است، با شرمندگی این اقیانوس، عُمقش یه اندازه یک بند انگشت است و پژوهش می‌خواهد یه این اقیانوس عُمق بدهد زیرا اگر عمق نداشته باشد به درد نمی‌خورد.

با شرمندگی عمق اقیانوس سینمای ما به اندازه یک بند انگشت است!
کد خبر: 236852
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| این عضو شورای سیاستگذاری «جایزه پژوهش سینمایی سال» در نشست این رویداد این سخنان کوتاه را مطرح کرد.

همچنین در این نشست که 14 مهر ماه با حضور محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاری و احمد ضابطی جهرمی دبیر جایزه در مدرسه ملی سینمای ایران برگزار شد از دغدغه‌های شکل‌گیری این جایزه سخن گفتند.

عضو شورای سیاستگذاری دومین دوره «جایزه پژوهش سینمایی سال» درباره دستاوردهای برگزاری این جایزه بیان کرد: تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی که در حوزه سینما و در سطح کشور انجام‌ شده است، درک روشنی درباره شرایط سینمایی کشور به ما می‌دهد. ضمن اینکه از این طریق کم‌کاری‌ها بخش‌های مختلف هم عیان می‌شوند.

محمود اربابی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و عضو شورای سیاستگذاری این جایزه سینمایی در سخنانی بیان کرد: فکر برگزاری این جایزه سینمایی به سال 95 برمی‌گردد، به این صورت که در کنار دیگر فعالیت‌های سینمایی با توجه به تاثیر و شرایط و افتخاراتی که سینمای ایران در 40 سال گذشته به دست آورده، بخش پژوهشی مورد غفلت بوده است. این درحالی است که آموزش و پژوهش مهم‌ترین بخش برای سینمای ایران هستند.

او ادامه داد: این جایزه برای اولین بار در سال گذشته برگزار شد و تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران در آن شرکت کردند. این جشن نقطه عطفی برای توجه به بخش‌های پژوهشی سینمای ایران شد. بر همین اساس معاونت توسعه فناوری تلاش کرد تا این برنامه به شکل مطلوبی برگزار شود و امسال فعال‌تر عمل کند.

اربابی با اشاره به اینکه "به نظر می‌رسد فیلم‌های سینمای ایران از پژوهش بهره کمی می‌برند"، اظهار کرد: برای تولید برخی فیلم‌ها حساسیت‌های زیادی در بخش پژوهش‌ صورت می‌گیرد و ممکن است شکل پژوهش‌ها متفاوت باشد. طبیعی است در سینمای ایران آن بخش از فیلم‌هایی در تاریخ ماندگار شده‌اند که به پژوهش اهمیت زیادی دادند، بر این اساس جایزه پژوهش سینمای سال هم سعی دارد این نکته را تقویت کند.

او درباره دستاوردهای برگزاری اولین دوره این جایزه نیز گفت: تمرکز بر روی فعالیت‌های پژوهشی که در حوزه سینما و در سطح کشور انجام‌ شده تا درک روشن‌تری درباره پژوهش‌های سینمایی به ما بدهد از جمله دستاوردهای برگزاری این جشن است. نکته دیگر به دست آمدن ارزیابی از فعالیت‌های پژوهشی و همچنین بررسی خروجی دانشگاه‌ها است. درحقیقت این جشن توجه به موضوعات سینمای ایران را در دستور کار قرار داده تا از این طریق کم کاری‌ها هم عیان شوند، در نهایت مهم‌ترین دستاورد آن اطلاع رسانی کلیه فعالیت‌های پژوهشی است که در ایران انجام می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری این جشن اضافه کرد: بنا است تا سال آینده پژوهش‌هایی که درباره تولید آثار سینمایی هم انجام شده در بخش مسابقه شرکت کنند تا ازاین طریق آثاری که مورد توجه قرار نگرفته‌اند هم بتوانند عرصه‌ای برای دیده شدن پیدا کنند و مهمترین جایی که باید از این پژوهش‌ها استفاده کند، سازمان سینمایی است.

او همچنین گفت: معاونت توسعه فناوری یا سازمان سینمایی در سال گذشته پژوهشی انجام داده و نتیجه آن سایت اطلاعات سینمایی ایران است. در این سایت کلیه پژوهش‌هایی که در عرصه سینما صورت می‌گیرد قابل شناسایی هستند و با رعایت حقوق صاحب اثر استفاده از پژوهش‌ها ممکن شده است. بحث بازاریابی مطلوب و اخذ سهم از بازار جهانی نیز از موضوعات اصلی مورد توجه در سازمان سینمایی است و برای رسیدن به آن پژوهش‌های بسیاری در دست اقدام است. این‌ پژوهش‌ها برای حل یک مساله خاص طراحی شده بنابر این ممکن است در دسترس همه قرار نگیرند.

سپس احمد ضابطی جهرمی، دبیر این دوره جایزه پژوهش سینمای سال با تاکید بر اینکه "برای سینمای ایران زحمت زیادی کشیده شده است"، گفت: سینما یک هنر بسیار سنگین است و ذوق هنری یک ملت در آن متجلی می‌شود. هر کشوری که در آن توفیقاتی داشته باشد نشان‌ می‌دهد پیشرفته است. خوشبختانه چند دهه است که سینمای کشور ما به شهرت جهانی رسیده بنابر این باید یه این سینما توجه ویژه‌ای نشان داد.

او با بیان اینکه "در شرایطی هستیم که سینمای ایران را به عنوان هنر اول و پیشرو می‌شناسیم" گفت: سینما مطرح‌ترین هنر در چند دهه اخیر کشور بوده. این در حالی است که در کشورهای خارجی مطالب و مقالات زیادی درباره سینمای ایران نوشته شده است. برهمین اساس باید در ایران هم از طرف هنرمندان و هم متولیان امور فرهنگی و هنری مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد.اگر سینمای کشوری پشتوانه پژوهشی و علمی نداشته باشد موفق نخواهد بود و نمی‌توانند به صورت مستمر و طولانی مدت به حیات‌اش ادامه دهد. در این میان آیا باید مقالات انگلیسی درباره سینمای ما زیاد باشد یا خودمان بیشتر فعالیت کنیم؟

این مستند ساز اضافه کرد: ما در دهه 40 در دانشگاه‌ها اجازه نداشتیم درباره ی سینمای ایران صحبت کنیم و نوعی صحبت درباره آن سرافکندگی به همراه داشت. در آن سال‌ها هیچ مقاله سینمایی از ایران وجود نداشت و دانشجویان رشته سینما، سینمای ایران را قبول نداشتند و هنرمندان سینمایی هم افراد آکادمیک را قبول نداشتند و این شکاف به سینمای ما آسیب زیادی زد. خوشبختانه امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که توجه بسیاری از دانشجویان به سینمای ایران معطوف شده است. بحث دیگر نظریه پردازی در حوزه سینما است که قطعا به رشد این هنر کمک می‌کند و متاسفم که سال‌ها بین این دو فاصله بوده است. با این حال خوشبختانه سینمای ایران توانسته ظرفیت خوبی در کشف فرم پیدا کند و نباید از این توفیقی که به زحمت به دست آورده‌ایم غافل باشیم.

ضابطی جهرمی با بیان اینکه "در فراخوان امسال در زمینه موضوعی تفاوتی با سال گذشته نداشتیم"، گفت: آثاری که در این جشن مورد داوری قرار می‌گیرد باید به لحاظ ساختاری علمی و از لحاظ رویکردی، پژوهشی باشند و همه بر روی سینمای ایران تمرکز داشته باشند. هیچ اثری که خارج از این باشد مورد قبول نیست. در این بخش پایان نامه‌ها در سطح فوق لیسانس و دکتری و طرح‌های پژوهشی نیز می‌توانند حضور داشته باشند. آثاری که ارسال می‌شوند می‌توانند سینمای ایران را در همه جوانب از فیلم‌های بلند داستانی تا کوتاه و مستند و تجربی را مورد توجه خود قرار دهند. این جشنواره یک هیئت علمی دارد و مقالاتی که ساختار علمی و پژوهشی ندارند ممکن است پذیرفته نشوند.

او ادامه داد: امسال یک قسمت در بخش جنبی این جایزه به صورت آزمایشی اضافه شده است. نام این بخش "فیلم مقاله" یا "فیلم کتاب" است که تجلی فیلم به مثابه یک مقاله پژوهشی اما باز هم محدود به مطالعه روی سینمای ایران خواهد بود. به طور مثال آقای محمد تهامی نژاد "از مشروطه تا سپنتا" را چندین سال پیش مبتنی بر یک کار پژوهشی کرد، بنابر این چنین اثری می‌تواند در جایزه حضور داشته باشد و به بخش جنبی ارسال شود اما باید محتوای پژوهشی داشته باشد، پژوهش‌های خارجی که درباره سینمای ایران صورت گرفته است نیز می‌توانند در بخش بین الملل مورد برسی قرار بگیرند.

دبیر این دوره «جایزه پژوهش سینمای سال» اضافه کرد: در دوره اول این جایزه تمام پژوهش‌هایی که از سال‌ها قبل درمورد سینمای ایران انجام گرفته بود شناسایی شد و در واقع توانستند باهم رقابت را کنند پس در این دوره فقط آثاری که در یک سال گذشته تولید شده اند، در رقابت قرار می‌گیرند یعنی پژوهش هایی که از پایان جشن سال گذشته تا شروع فصل پاییز امسال انجام شده‌اند را می‌پذیریم، چه آنهایی که منتشر شدند و چه آنهایی که نشدند مورد پذیرش هستند.

در این دوره برگزاری؛ 8 نشست پیش بینی شده که 4 عنوان از آنها اصلی است که در دانشگاه‌ها و برخی نهادها که در عرصه سینمایی فعالیت دارند، برگزار خواهد شد. عناوین‌ نشست‌ها به این شرح است: ضرورت و امنیت نظریه پردازی برای سینمای ایران، جایگاه نقش آرشیو فیلم درباره پژوهش سینمای ایران، سینمای ایران و جامعه مخاطبان، حقوق و تعهدات فیلمساز ایرانی و دولت، نقش سینمای ایران در حفظ منافع ملی و...

در حاشیه این مراسم پوستر دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال نیز رونمایی شد.

دبیر جایزه پژوهش سینمای سال درباره این پوستر گفت: در این پوستر نوری از قلم منتشر می‌شود و انعکاس آن روی پرده را در این پوستر می‌بینیم. این پوستر قطعا باید مورد نقد و نظر هنرمندان قرار بگیرد و سعی شد پوستر استاندارد و مبتنی بر گرافیک طراحی شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها