کد خبر: 242858
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ۱۰:۰۳:۰۰
| |

بودجه ی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری چه می شود؟

برنامه این هفته کیوسک با حضور سعید خندق آبادی مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره حوزه هنری، محمد تقی فهیم منتقد سینما و سید امیر پروین حسینی تهیه کننده، با موضوع بررسی شبکه نمایش خانگی به روی آنتن شبکه 3 سیما رفت.

بودجه ی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری چه می شود؟
کد خبر: 242858
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ ۱۰:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در این برنامه خندق آبادی درباره انتشار فیلم ها در شبکه نمایش خانگی گفت: وقتی ما فیلمی را در شبکه نمایش خانگی منتشر میکنیم فردای آن روز لینک دانلود فیلم در تمام سایت ها موجود است. از طرفی دیگر شبکه های ماهواره ای چندین بار فیلم را پخش می کنند. حتی وقتی با رییس ستاد صیانت از محصولات فرهنگی که همان رییس موسسه رسانه ها ی تصویری هستند تماس میگیریم و میگوییم فلان فیلم در خیابان انقلاب در حال فروش است می گوید: پول پلیس را پرداخت نکردیم و پلیس برای مقابله با این افراد از ما حمایت نمیکند. سوال من این است که بودجه ی ستاد صیانت در کجا خرج شده است؟ چرا وقتی سایتی را که دانلود غیرقانونی فیلم را ممکن ساخته به پلیس فتا معرفی میکنیم، 15 روز طول میکشد تا به سایت اعلام کنند فیلم را بردارد؟ در این 15 روز تمام مخاطبان فیلم را دیده اند و دیگر به درد ما نمیخورد. غربتِ نمایشِ خانگی همین بس که مدیرِکلِ آن دغدغه ی تیاتر دارد و از جنس نمایش خانگی نیست.


محمد تقی فهیم در ادامه ی این بحث افزود: من فکر میکنم باید این بحث را به دو بخش تقسیم کرد. بخشی مربوط به مدیریت است که جای بحث بیشتری هم دارد . این مسئله به همه مدیران از مدیرکل شبکه نمایش خانگی تا رییس سازمان سینمایی مربوط است.


بخش دیگر مربوط به سازندگان آثار است; اینکه کارها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. برخی از سریال ها در این حوزه فقط قسمت اول و دومشان خوب است و پس از آن دیگر کیفیتی ندارند. در صورتی که قسمت اول و دوم این سریال قابل دفاع بوده وکم کاری نکرده اند اما از قسمت سوم به بعد فقط به فکر خالی کردن جیب مصرف کننده هستند. وقتی شبکه ی نمایش خانگی هدایتش به سمتی است که مرکز پول سازی تلقی می شود تاجایی که سرمایه گذاران و تهیه کنندگان فکر می کنند اگر سرمایه ای وارد این حوزه کنند باید دو برابرش را به دست بیاوردند، نمایش خانگی محملی برای کلاه گذاشتن سر مصرف کننده می شود.


این منتقد سینما گفت: چرا باید وزارت ارشاد شرایطی را فراهم کند که همه فکر کنند باید با ورود به این حوزه فقط به فکر پول در آوردن باشند؛ حتی به قیمت زیر پا گذاشتن خطوط قرمز رسمی و نه سلیقه ای.


خندق آبادی در پاسخ به این منتقد گفت: بحث محتوای بد، مربوط به سریال هایی است که ویژه شبکه نمایش خانگی ساخته می شوند. اما چرا در فیلم های سینمایی که پس از اکران وارد شبکه ی نمایش خانگی می شوند تیراژ 800 هزار تا بوده و به 150هزار کاهش پیدا کرده؟


خندق آبادی در ادامه ی این بحث گفت : کسی که وارد این حوزه می شود تمام تلاشش را می کند که فیلم او دیده شود و مورد پسند مخاطب باشد. پس این افت تیراژ به سبب عدم مدیریتی است که در این حوزه وجود دارد. تیراژ کم شده چون مخاطب با این قیمت دیگر دی وی دی نمی خرد. معمولا تیراژ ها و فروش های بالا مربوط به فیلم های طنز است و بالاترین تیراژ ما تا به حال فیلم سالوادور بوده با تیراژ حدود 700 هزار دی وی دی.


وی افزود: افزایش قیمت دی وی دی به ده هزار تومان، تیشه ای بود به ریشه ی خودمان و مقصر وزارت ارشاد است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانست از وزارت بازرگانی بخواهد مقوا را با ارز دولتی به ما بدهند یا برای وارد کردن پلی کربنات برای تولید دی وی دی از ارز دولتی استفاده کنند تا این افزایش قیمت و به دنبال آن ریزش مخاطب را نداشته باشیم.


مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره ادامه داد : محصول فرهنگی هم نیاز مردم است. آنها باید راهی برای برون ریزی مشکلات داشته باشند، برای همین اتفاقا در همین دوران مردم بیشتر فیلم طنز می بینند. برای اینکه بخندند و برای لحظاتی مشکلاتشان را فراموش کنند.


پروین حسینی در ادامه ی این بحث گفت: متاسفانه مردم واقعا فکر میکنند محصول فرهنگی نیاز اولیه ی آنها نیست. اما نظر من این است که اتفاقا در این شرایط مردم باید فیلم ببینند تا حالشان خوب شود. وقتی مردم تحت فشار قرار میگیرند باید وسیله ای برای تسکین آنها باشد و محصول فرهنگی کارش همین است.


وی افزود : ما در زمان فیلمبرداری ساخت ایران 2 در خارج از ایران مواجه شدیم با گرانی و تغییرات قیمت ارز، و نمی توانستیم مبلغی را که آنجا نیاز گروه بود با خودمان ببریم. علیرغم تلاش های بسیار نتیجه ای نگرفتیم و کار ما به سختی انجام شد.


خندق آبادی اظهار کرد: فیلم تا وقتی در سینما اکران است برای همه مساله است و از آن حمایت میکنند. اما به محض پایین آمدن از پرده ی سینما، دیگر اهمیتی ندارد. به سراغ ما می آیند رایت فیلم را می فروشند و میروند. حتی تهیه کننده هم دنبال تبلیغاتی برای بیشتر دیده شدن فیلمش در رسانه ی خانگی نیست.

منبع: برنامه کیوسک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها