کد خبر: 280120
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

نیما اقلیما، کارگردان سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

قاعده کارشناسی و آکادمیک در ارشاد وجود ندارد/ باید تعامل بین هیات بازبینی و صاحب اثر، گسترده‌ شود

نیما اقلیما، نویسنده و کارگردان سینما،‌ درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «از آنجا که قاعده کارشناسی و آکادمیکی وجود ندارد، اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای نیز زیاد می‌شود. نمی‌توانی بگویی با توجه به فلان قواعد، فیلمنامه من درست نوشته شده و ایرادی ندارد.» 

قاعده کارشناسی و آکادمیک در ارشاد وجود ندارد/ باید تعامل بین هیات بازبینی و صاحب اثر، گسترده‌ شود
کد خبر: 280120
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جابه‌جایی‌های مکرر در وزارت فرهنگ و ارشاد، چالش‌های بسیاری ایجاد کرده، در حدی که به مهم‌ترین دغدغه اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شده است. با جابه‌جایی این وزرا، برخی از مدیران ارشد و معاونت‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد نیز تغییر کرده و به تبع آن، دستورالعمل‌ها نیز با تغییراتی روبه‌رو شد. بر این اساس، برای اهالی فرهنگ و هنر، سردرگمی‌های فراوان ایجاد شده است.

دراین‌باره، نیما اقلیما، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «مهم ترین نکته‌ای که باید در مورد ارشاد بگویم این است که اصولا قواعد مشخص و استانداردی برای بازبینی و صدور مجوز و کیفیت‌سنجی نیست.»

او با اشاره به اینکه تغییر مدیریت‌ها سردرگمی قوانین را تشدید کرده، گفت: «فرد یا گروه نمی‌توانند به قواعد مشخصی استناد کرده و بر اساس آن کار را پیش ببرند. غیر از قواعد کلی ممیزی و سانسور که همان هم مدام در حال تغییر است، در مورد ساختار فیلمنامه هم این مشکل وجود دارد که شاید مورد استقبال هیات بازبینی و نظارت قرار نگیرید. در کل اما چون قواعد مدونی وجود ندارد، همیشه دچار سردرگمی از آغاز کار تا اکران هستیم و نمی‌دانیم چه شرایط و قوانینی در تصمیم‌گیری تاثیرگذار خواهد بود.»

اقلیما نگاه سلیقه‌ای را از دیگر معضلات سر راه هنرمندان دانست و بیان کرد: «از آنجا که قاعده کارشناسی و آکادمیک وجود ندارد، اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای نیز زیاد می‌شود. نمی‌توانی بگویی با توجه به فلان قواعد، فیلمنامه من درست نوشته شده و ایرادی ندارد.»

او بر این باور است که شاید ارتباط و تعامل مستقیم با هیات بازبینی تاثیر بهتری در روند ساخت و تولید اثر هنری داشته باشد. کارگردان فیلم امیر در این‌باره گفت: «اگر این امکان وجود داشته باشد که مستقیم با هیات بازبینی صحبت کنی، تاثیر بهتری خواهد داشت. ضمن اینکه کارگروه‌های تخصصی باید رشد کند، یعنی برای اینکه فیلمنامه‌ای را به مرحله مجوز و کار برسانید، باید مرحله به مرحله با مسئولان ارشاد تعامل داشته باشید، اما یک گروه مشخص، در هفته مشخص، تعدادی فیلمنامه را می‌خوانند. البته باید بگویم افراد حاضر در همین گروه نیز، متخصص هستند اما باید ارتباط و تعامل بین هیأت بازبینی و صاحب اثر، گسترده‌تر شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها