کد خبر: 280554
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ارشاد به نهاد محدودکننده تبدیل شده است/ قوانین مشخصی برای تهیه‌کنندگان وجود ندارد/ آیا ارشاد تنها مرجع تصمیم‌گیرنده است؟

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده سینما در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: «اول از همه باید تکلیف وزارت ارشاد مشخص شود. اینکه آیا تنها منبع و مرجعی است که تصمیم می‌گیرد؟ آیا این اقتدار را دارد که خودش به تنهایی تعیین‌کننده باشد.»

ارشاد به نهاد محدودکننده تبدیل شده است/ قوانین مشخصی برای تهیه‌کنندگان وجود ندارد/ آیا ارشاد تنها مرجع تصمیم‌گیرنده است؟
کد خبر: 280554
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وقتی فیلمی تولید شده و پروانه نمایش می‌گیرد، اثرات اکران نشدن آن بر کل سینما تاثیر می‌گذارد. از طرفی، از آنجا که بازگشت سرمایه، از مهم‌ترین دغدغه‌های تهیه کنندگان است، گاهی به فیلم‌های تجربی و اول، توجه کمتری می‌شود. همچنین، زیرساخت‌های بسیاری در تولید فیلم باید اصلاح شود که این موضوع، از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد به شمار می‌آید.

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده سینما در ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتمادآنلاین گفت: «از دید من عملکرد ارشاد، چندان مثبت نیست. بیشتر حرکت‌ها متوقف شده است. ارشاد به نهادی تبدیل شده که محدودیت تولید می‌کند. اینکه در بعضی دولت‌ها حمایت‌هایی بوده استثناست اما در نگاه کلی نه، بحث حمایتی نبوده، حداقل برای سینمای مستقل در حالی که برای برخی ژانرها حمایت‌ها و بودجه‌های کلانی بوده است.»

به گفته نیک‌بین، تکلیف تولیدکنندگان فیلم مشخص نیست. او در این‌باره توضیح داد: «به‌خصوص در زمینه نظارت‌هایی که می‌شود، قوانین مشخصی وجود ندارد که تهیه‌کننده بخواهد رعایت کند. اختلاف سلیقه‌های بسیاری میان شورای پروانه ساخت و نمایش وجود دارد. اینها مسائلی است که حرکت‌ها را کُند می‌کند.»

این تهیه‌کننده درباره راهکارهای بهبود شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: «من فکر می‌کنم اول از همه باید تکلیف وزارت ارشاد مشخص شود. اینکه آیا تنها منبع و مرجعی است که تصمیم می‌گیرد؟ آیا این اقتدار را دارد که بتواند خودش به تنهایی تعیین‌کننده باشد؟»

به گفته نیک‌بین، یکی از مهم‌ترین معضلات، تعدد مراجع تصمیم گیری برای سینماست: «ارشاد تنها مرجعی نیست که برای ما تعیین کننده باشد. ارشاد باید به تنها مرجعی که ما داریم تبدیل شود. در بسیاری مواقع ما کارهایی را زیر نظر ارشاد انجام می‌دهیم و مراجع دیگر آن را رد می‌کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بسیاری موارد، مورد قبول مقامات دیگر کشور نیست و این موضوع تکلیف ما را نامشخص کرده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها