کد خبر: 344316
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۸:۵۴:۰۰
| |

نبض کُند گیشه‌ها در تابستان؛

گزارش از فروش فیلم‌های روی پرده در تابستان و هشدار مدیران پردیس‌های سینمایی/ گیشه‌ها تابستان را دوست دارند

هرساله پس از پایان جشنواره فیلم فجر که تقویم سینمای ایران به شمار می‌رود، تهیه کنندگان، سرمایه گذاران سینما، صاحبان فیلم و کارگردانان، رقابت فشرده و تنگاتنگی را برای قرار گرفتن فیلم‌هایشان در بهترین زمان( اکران نوروز،  بهار و تابستان) آغاز می‌کنند تا علاوه بر بازگشت سرمایه، تسلط بر گیشه و فروش بیشتر، نام اثرشان در فهرست رکوردشکنان فروش به ثبت برسد و با جذب مخاطبان و تزریق سرمایه به بدنه اقتصاد سینمای ایران، رونقی بیش از پیش به گیشه‌ها دهند.

گزارش از فروش فیلم‌های روی پرده در تابستان و هشدار مدیران پردیس‌های سینمایی/ گیشه‌ها تابستان را دوست دارند
کد خبر: 344316
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۰۸:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بی‌شک پس از اکران نوروز؛ تابستان مهمترین فصل نمایش فیلم‌ها برای کسب گیشه است. به عبارتی تابستان در تقویم سینمای ایران، فصل به نمایش درآمدن شمار چشمگیری از فیلم‌هایی است که پشت ترافیک اکران مانده‌اند. نکته ‌تامل برانگیز در اکران تابستان تنوع فیلم‌ها و مضامین آثار در گونه‌های مختلف سینمای ملودرام، اجتماعی، سیاسی و کمدی است. بی‌شک گوناگونی مضمون و کیفیت فیلم‌ها، بازسازی سالن‌های قدیمی و بازگشایی پردیس‌های سینمایی ، تبلیغ و اطلاع رسانی اکران فیلم‌ها در فضای مجازی، پخش محدود تیزر تلویزیونی برخی فیلم‌ها، دیجیتال شدن سالن‌های سینما در شهرستان‌ها و تقویت فرهنگ سینما رفتن و قرارگرفتن تماشای فیلم در سبد تفریح خانواده‌ها در رونق گیشه تابستان و اکرانی موفق نقش بسزایی دارد. هرچند مشکلاتی چون توقیف برخی فیلم‌ها، ماندن پشت خط اکران وحواشی دردسرساز نیز مانع فروش برخی فیلم‌ها می‌شود.

تیر پر فروش؛ مرداد کم رمق

اگر چه هنوز تابستان به پایان نرسیده و در این فصل گیشه سینماها باید شاهد فروش قابل توجهی باشند، اما بر خلاف تصور فروش تابستان فیلم‌ها با وجود نقش‌آفرینی ستارگان و بازیگران مطرح در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افت داشته است. تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی روی پرده و سینماداران نگران این موضوع‌اند که اگر این کاهش مخاطب، نتیجه شرایط ناخوشایند اقتصادی جامعه باشد این افت در پاییز نیز استمرار پیدا کند. بر اساس آمار منتشر شده در سامانه سینما شهر، در پنج ماه نخست امسال تاکنون، حدود 30 اثر سینمایی در ژانر‌ها و موضوع‌های متفاوت به روی پرده رفته‌اند. البته فیلم‌هایی که بین گونه‌های اجتماعی و کمدی جای می‌گیرند، فرصت چندانی به اکران فیلم‌هایی با مضامین دیگر نداده‌اند. همچنین براساس این آمار، سینمای ایران در پنج ماه نخست سال در مجموع 168,991,446,000 تومان فروش کرده است.

در میان آثار اکران شده، فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی صدرنشین اکران در سینما‌های کشور است و رکورد پرفروش‌‌ترین فیلم غیر کمدی را از آن خود کرده است. با وجود فروش چشمگیر فیلم‌های اجتماعی «متری شش ونیم»، «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» کفه ترازوی گیشه باز هم به سود آثار کمدی سنگینی می‌کند، به گونه‌ای که هفت فیلم از ده اثر پرفروش امسال، در اختیار سینمای کمدی بوده است. فیلم‌های «تگزاس2»، «رحمان 1400»، «ما همه با هم هستیم»، «سامورایی در برلین»، «زهرمار» و «ایکس لارج» و... از جمله این آثار هستند. مقایسه تعداد مخاطبان و میزان فروش سینما در پنج ماه نخست امسال، نشانگر این نکته است که گیشه‌ها نسبت به سال گذشته، در ماه‌های فروردین، خرداد و تیر فروش بیشتری داشته و اردیبهشت و مرداد کم رمقی را پشت سر گذاشته‌اند.

یک شهریور رنگ پریده

آمار فروش ماهیانه که سامانه سینما شهر منتشر کرده، موید این موضوع است که گیشه سینمای ایران پس از فروش قابل توجه 57 میلیاردی در فروردین، به اردیبهشت 26،6 میلیارد تومانی رسید. در حالی که آمار فروش اردیبهشت سال گذشته 27,1 میلیارد تومان است. گیشه‌های سینمای ایران در خرداد و تیر امسال با 29,5 و 29,4 میلیارد تومان تا حدی رشد داشت اما با آغاز مرداد 23,9 میلیارد تومان شد که نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود 4,5 میلیارد تومان کاهش داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری محرم، شهریور رنگ پریده نیز روی چندان خوشی به گیشه نشان ندهد.

ستارگانی که چاره‌ساز نیستند

جدول فروش هفتگی فیلم‌ها تا پنجم شهریور 98؛ نشانگر این است که فیلم‌های در حال اکران با وجود نقش‌آفرینی ستارگان و چهره‌های مطرح سینما چون بهرام رادان، مریلا زارعی، علی مصفا، هانیه توسلی، طناز طباطبایی، لادن مستوفی، حمید فرخ نژاد، مهناز افشار، حسن پورشیرازی، مهران احمدی، سعید آقاخانی، پژمان جمشیدی، بهنوش بختیاری، مهرداد صدیقیان و... می‌توانست خود را به مرز 2 میلیارد برساند.

براساس جدیدترین آمار فروش فیلم‌های در حال اکران، فیلم‌های کمدی از ابتدای محرم تا پایان دهه اول فروش خود را متوقف کردند و به همین سبب فیلم‌های جدی باید از فروش بهتری برخودار باشند. اما این امتیاز نصیب فیلم‌های اکران محرم از جمله «صدای منو می‌شنوید؟» «چاقی» و «برمودا» نشد و فقط «سرخپوست» «شبی که ماه کامل شد» و «ایده اصلی» که از ماه‌های قبل در حال اکران هستند از این امتیاز بهره‌مند شدند.

هزینه‌های کمرشکن پردیس‌های سینمایی

در حالی که فروش فیلم‌های سینمایی در تابستان امسال به شکل قابل توجهی کم شده، سایت «آی سینما» خبر داده است گروهی از مدیران پردیس‌های سینمایی از جمله ایران مال، کوروش، زندگی و مگامال، باغ کتاب، هنر شهرآفتاب و گلستان شیراز، اکو مال کرج و ویلاژ توریست مشهد هشدار دادند ادامه این وضعیت سبب تعطیلی این پردیس‌ها خواهد شد. این مدیران در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند: «ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران، باعث فرار سرمایه‌گذاران ساخت سینماها و توقف فعالیت پردیس‌های سینمایی ایران و تعطیلی آنان خواهد شد».

در ادامه بیانیه مشترک این مدیران پردیس‌های سینمایی آمده است: «افزایش روزانه و بی‌رویه هزینه‌های بخش‌های مهم سینمایی (تولید، توزیع و نمایش) و به ویژه هزینه‌های کمرشکن پردیس‌های سینمایی باعث نگرانی شدید این پردیس‌ها است که در صورت ادامه این روند، خطر تعطیلی سینماهای ایران و کاهش شدید امنیت شغلی دست اندرکاران این گلوگاه‌های اصلی و مهم سینمای ایران را به همراه خواهد داشت.

پردیس‌های مهم سینمایی ایران ضمن اظهار نگرانی شدید و هشدار بابت ادامه رکود سینماها در ماه‌های آتی، از مدیران محترم دولتی و صنفی سینما درخواست دارند، ضمن جلوگیری از ادامه این رکود نسبت به اتخاذ تصمیم‌های عاجل و راهگشا در راستای رونق سینمای ایران اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند».

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها