کد خبر: 593072
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۱:۵۱
| |

بیمه اتومبیل اجباری است یا اختیاری؟

بیمه اتومبیل دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را تحت پوشش دارد که برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از تصادف‌ها و حوادث رانندگی طراحی شده‌اند.

بیمه اتومبیل اجباری است یا اختیاری؟
کد خبر: 593072
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۹:۰۱:۵۱

با افزایش استفاده از وسایل نقلیه زمینی بهتر است که هر دو بیمه نامه را در کنار هم و به طور همزمان استفاده کرد تا در صورت بروز حادثه بتوانید خطرات بیشتری را به بیمه‌گر منتقل کنید. تنها نکته مهمی‌ که باید بدانید این است که در بیمه نامه اتومبیل، بیمه شخص ثالث به صورت اجباری بوده و بیمه بدنه را می‌توان به صورت اختیاری تهیه کرد. برای اینکه بتوانید بیشترین خدمات را از شرکت‌های بیمه‌ای دریافت کنید نیاز است که با پوشش‌ها و شرایط بیمه اتومبیل بیشتر آشنا شوید. تا انتهای متن همراه ما باشید تا توضیحاتی درباره انواع بیمه نامه اتومبیل ارائه کنیم.

بیمه اتومبیل چیست؟

بسیاری از افراد می‌دانند که بیمه اتومبیل یکی دیگر از نام‌های بیمه شخص ثالث است و  با پرداخت حق بیمه می‌توان در برابر خطر‌های مالی و جانی در نظر گرفته شده در این بیمه نامه، تحت پوشش قرار گرفت. در این بیمه نامه خسارت‌هایی که برای اشخاص ثالث رخ می‌دهند تا سقف تعهدات قابل جبران خواهند بود و می‌توان از شرکت‌های بیمه غرامت دریافت کرد.

پوشش جانی و بدنی برای اشخاص ثالث هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه را برای خسارت‌های فوت، هزینه‌های درمانی و نقص عضو جبران می‌کند. در حقیقت در این پوشش می‌توان هزینه‌های ایجاد شده ناشی از صدمات بدنی را هم تا سقف تعهدات جبران خسارت کرد. خسارت‌های بدنی عبارتند از:

  • شکستگی
  •  نقص عضو
  • ازکارافتادگی جزئی یا کلی
  • ازکارافتادگی موقت یا دائم

پوشش مالی برای اشخاص ثالث یکی دیگر از پوشش‌های بیمه اتومبیل است که به جبران هزینه‌های وارد شده به اموال منقول یا غیر منقول اشخاص ثالث حادثه می‌پردازد. حداقل سقف تعهدات در سال 1401 برای این پوشش مبلغ 20 میلیون تومان است.

پوشش خسارت جانی برای راننده مقصر هم از دیگر مزیت‌های بیمه اتومبیل است که برای جبران هزینه‌های جانی وارد شده به راننده مقصر می‌پردازد. همچنین برای جبران هزینه‌های مالی وارد شده به راننده مقصر نیاز است که از بیمه بدنه در بیمه نامه اتومبیل استفاده کرد.

مزیت‌های استفاده از بیمه بدنه

بیمه بدنه یکی از بیمه‌های اختیاری در بیمه اتومبیل است که با توجه به نیاز بیمه‌گزار طراحی شده است. در حقیقت این بیمه نامه مکمل بیمه شخص ثالث بوده و به جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه رانندگی می‌پردازد. استفاده از پوشش‌های مالی که در این بیمه نامه برای راننده مقصر حادثه یا راننده زیان دیده در نظر گرفته شده است، این بیمه نامه را با استقبال زیادی روبه رو کرده است.

پوشش‌های بیمه بدنه دو نوع اصلی و اضافی است که با پرداخت حق بیمه مشمول پوشش‌های اصلی و با پرداخت حق بیمه بیشتر مشمول پوشش‌های اضافی خواهید شد. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • واژگونی، آتش سوزی، سقوط یا انفجار خودرو
  • خسارت وارد شده هنگام انتقال خودرو به تعمیرگاه یا پارکینگ
  • برخورد خودرو با جسمی‌ ثابت یا متحرک
  • سرقت کلی خودرو یا سرقت تجهیزات جانبی
  • هزینه خسارت نجات خودرو در حین انتقال
  • خسارت وارد شده به لاستیک‌ها و باتری
  • هزینه‌های متعارف برای نجات یا انتقال خودرو به تعمیرگاه
  • شکسته شدن شیشه‌های خودرو به هر دلیلی غیر از خطرات اصلی
  •  خسارات ناشی از بروز حوادث طبیعی مانند: زلزله، سیل و آتش فشان
  • غرامت ناشی از عدم استفاده از خودرو در زمان تعمیرات پس از حادثه رخ داده
  • خسارات ناشی از حوادثی مانند: پاشیده شدن مواد شیمیایی (رنگ و اسید به بدنه خودرو)
  • خسارات ناشی از دزدیده شدن لوازم خودرو شامل: رادیو پخش، آینه‌ها، رینگ و لاستیک بدون سرقت کلی خودرو

2

بیمه بدنه خسارات وارد بر بدنه خودرو را پوشش می دهد

این پوشش‌ها با توجه به نیاز بیمه‌گزار در اختیار وی قرار خواهد گرفت و نیازی نیست که به صورت حضوری خرید بیمه نامه را انجام دهید. بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین بیمه است که شرایط استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه را فراهم کرده تا به راحتی و بدون صرف انرژی و زمان از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوید. کافی است که به صفحه اصلی بیمه دات کام  مراجعه کنید و در بخش محصولات بیمه اتومبیل را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن پوشش‌ها انتخابی، بهترین بیمه اتومبیل را با قیمت مناسب  از  https://bimeh.com/ تهیه کنید. شرکت‌های بیمه تقریبا قیمت‌های یکسانی برای بیمه شخص ثالث ارائه می‌کنند. اما قیمت، به تنهایی نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده در خرید بهترین بیمه شخص ثالث باشد. در انتخاب و خرید بیمه شخص ثالث باید عوامل مختلفی نظیر: توانگری شرکت بیمه، میزان پوشش مالی ارائه شده، کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب، سهم از بازار و... مدنظر قرار گیرند. شما می‌توانید برای استعلام بیمه شخص ثالث از شرکت‌های مختلف به سایت bimeh.com مراجعه کنید. سپس آنها را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب و پروسه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خود را پیش ببرید.

محاسبه بیمه اتومبیل

برای اینکه بتوانید قیمت بیمه اتومبیل و بیمه شخص ثالث را مشخص کرد نیاز است که یکسری عوامل و فاکتورها را بررسی کرده تا میزان حداقل و حداکثری قیمت بیمه نامه مشخص شود. بیمه مرکزی برای خودروهای مختلف، حق بیمه پایه مختلفی را هم در نظر گرفته است. در حقیقت قیمت نهایی بیمه نامه را می‌توان به عوامل مختلفی مانند: انتخاب میزان مبلغ پوشش‌های مالی ربط داد. هر چند که تمام فاکتورها باید بررسی شوند تا قیمت نهایی بیمه اتومبیل مشخص شود. به ‌‌طور کلی عوامل اصلی تعیین ‌کننده نرخ بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • تعداد سیلندر
  • میزان پوشش‌های مالی و جانی
  • نوع کاربری خودرو
  • دیه اعلام شده در ابتدای هر سال
  • مقدار جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه
  • درصد تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه قبلی
  • مدت اعتبار بیمه شخص ثالث

در حقیقت بین عوامل گفته شده می‌توان دیه را به عنوان مهم‌ترین عامل و فاکتور تاثیر گزار در قیمت و نحوه محاسبه حق پایه بیمه اتومبیل دانست. بدین صورت که قوه قضاییه در سال 1401 مبلغ دیه اعلام شده را به بیمه مرکزی اعلام می‌کند و تمام شرکت‌های بیمه موظف به اجرای آن هستند. از این رو نرخ دیه انسان کامل در ماه‌های عادی و ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) معادل 600 و 800 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین سقف تعهدات در بیمه شخص ثالث اتومبیل با دیه مشخص شده بررسی خواهد شد.

نرخ بیمه اتومبیل در سال 1401 چقدر است؟

تمام فاکتورهای گفته شده برای تعیین نرخ حق بیمه با توجه به میزان حق بیمه پایه‌ای که از سوی بیمه مرکزی اعلام می‌شود در نظر گرفته خواهد شد. جدول نرخ بیمه خودرو سواری در سال 1401 مطابق با مبالغ زیر است.

تعداد سیلندر

نرخ بیمه

کمتر از چهار سیلندر

2.344.000 تومان

پیکان، پراید و سپند

2.776.000  تومان

چهار سیلندر

3.263.000 تومان

بالاتر از چهار سیلندر

3.652.000 تومان

استیشن، ون با ظرفیت 7 نفر

6.722.000 تومان

استیشن، ون با ظرفیت 9 نفر

6.916.000 تومان

ون با ظرفیت 10 نفر

6.993.000 تومان

مینی ‌‌بوس با ظرفیت 16 نفر

8.598.000 تومان

مینی ‌‌بوس با ظرفیت 21 نفر

8.931.000 تومان

اتوبوس با ظرفیت 27 نفر

13.169.000 تومان

اتوبوس با ظرفیت 40 نفر

16.569.000 تومان

اتوبوس با ظرفیت 44 نفر

17.584.000 تومان

 

چرا بیمه اتومبیل را بخریم؟

با توجه به توضیحاتی که درباره بیمه نامه اتومبیل و انواع آن ارائه کردیم، باید بدانید که تهیه بیمه اتومبیل می‌تواند بیمه‌گزار را در برابر جبران هزینه‌های حادثه‌های رانندگی پشتیبانی و حمایت کند. همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت قطعات خودرو، نیاز است که یک پشتوانه مالی داشت تا در صورت بروز حادثه نگرانی برای جبران خسارت‌ها کاهش پیدا کند. به طور حتم علت اصلی خرید بیمه ثالث و بیمه بدنه برای خطرات تحت پوشش آن‌ها خواهد بود. از این رو باید هنگام عقد قرارداد بیمه با دقت زیادی سقف تعهدات برای پوشش‌های جانی و مالی بیمه شخص ثالث و پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه در نظر گرفت.

3

داشتن بیمه برای همه ضروری است

همچنین تمدید به موقع بیمه اتومبیل باعث می‌شود که مشمول تخفیفات بیمه‌ای شده و از جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه هم جلوگیری کرد. عوامل تاثیر گزار در میزان جریمه تمدید بیمه نامه عبارتند از:

  • شرکت بیمه‌گر انتخابی
  • نوع خودرو (سواری شخصی، تاکسی، آتش نشانی و اورژانس)
  • تعداد سیلندر
  • ظرفیت بار ماشین

همچنین جدول مبلغ در نظر گرفته شده برای جریمه تمدید بیمه نامه به صورت روزشمار به شرح زیر است.

نوع وسیله نقلیه

مبلغ (تومان)

سواری کمتر از چهار سیلندر

6,422

سواری پیکان، پراید و سپند

7,605

سواری سایر چهار سیلندرها

8,940

سواری بیش از چهار سیلندرها

10,005

موتورسیکلت گازی

1,595

موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر

1,948

موتورسیکلت دو سیلندر به بالا

2,140

موتورسیکلت سه چرخ

2,301

بارکش تا 1 تن

7,868

بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن

9,474

بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن

11,992

بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن

15,364

بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن

17,879

بارکش بیش از 20 تن

18,948

 

به طور کلی اهمیت خرید و تمدید بیمه اتومبیل را نباید فراموش کرد، زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه رانندگی می‌توانید از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوید و نگرانی برای جبران هزینه‌های ایجاد شده نداشته باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها