کد خبر: 609589
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۱۷:۳۶:۲۰
| |

پکیج یا موتورخانه کدام هزینه کمتری دارد ؟

یکی از دغدغه های صاحبین ساختمان ها این است که موتورخانه بهتر است یا پکیج دیواری و کدام را به عنوان سیستم گرمایشی خود انتخاب کنند. البته کاربری ساختمان و بودجه عامل اصلی انتخاب بین این دو سیستم گرمایشی است.

پکیج یا موتورخانه کدام هزینه کمتری دارد ؟
کد خبر: 609589
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۱۷:۳۶:۲۰

اگر قصد نصب و راه اندازی موتورخانه یا خرید پکیج را دارید و میان این دو نمی دانید موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج و انتخاب کدام برای شما هزینه کمتری به همراه دارد؛ به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله از سامیار سرویس، نمایندگی تعمیر پکیج بوتان را از دست ندهید!

پکیج و کارکرد پکیج

پکیج یک نوع سیستم مرکزی است که‌ علاوه بر گرمایش رادیاتورها، کار تامین آب گرم را هم انجام می دهند. آب وارد پکیج می شود و بعد از گرم شدن، به دو بخش مختلف خانه فرستاده می شود. یکی آب گرم را به داخل لوله های آب گرم بهداشتی و دیگری به وسیله لوله کشی که از قبل انجام شده، جهت گرمایش به سمت رادیاتورها هدایت می شود. به این ترتیب پکیج آب و محیط را همزمان گرم می کند.

2

موتورخانه و کارکرد آن

موتورخانه یک نوع سیستم گرمایشی است که با همراهی سیستم های مانند مشعل، بویلر، چیلر، کلکتور، لوله و اتصالات دیگر شوفاژهای داخل ساختمان را گرم می کند.

در موتورخانه آب داخل دیگ های موتورخانه و توسط مشعل گرم و از طریق سیستم های تبادل حرارت و لوله و اتصالات موتورخانه به خانه ها منتقل می شود و شوفاژها را گرم می کند.

3

مقایسه پکیج و موتورخانه

برای محیط هایی چون کارخانه، بیمارستان فروشگاه، محیط های آموزشی بهتر است از موتورخانه استفاده کنید اما برای گرمایش محیط های کوچک چون خانه، مغازه و اداره های کوچک پکیج دیواری بهترین انتخاب است. حالا چرا می گوییم پکیج برای خانه بهتر و کم هزینه است. جواب این سوال را زمانی پیدا می کنید که مقایسه پکیج و موتورخانه را انجام دهید:

  • پکیج قابلیت نصب به صورت جداگانه برای هر واحد مسکونی را دارد. پکیج برای هر کدام از واحدهای ساختمان به صورت مستقل کار می کند و دردسرهای مشترک شدن موتورخانه را ندارد.
  • پکیج در مقایسه با موتورخانه جای کمی را اشغال می کند.
  • پکیج کارکرد آرامی دارد و میزان سر و صدای پکیج نسبت به موتورخانه بسیار کمتر است.
  • پکیج نسبت به موتورخانه هزینه های کمتری به همراه دارد.

تا این جای مقاله فهمیدید که بین موتورخانه یا پکیج ، پکیج مزایای بیشتری دارد. در ادامه به دلایل کم هزینه بودن پکیج نسبت به موتورخانه از دی سامیار سرویس ، نمایندگی تعمیر پکیج ایران رادیاتور می پردازیم:

  • مصرف سوخت کمتر

اصلی ترین دلیلی که افراد پکیج را انتخاب می کنند، مصرف سوخت کمتر این سیستم گرمایشی است. موتورخانه به وسیله دستگاه های داخل چون بویلر، چیلر، و دستگاه های پر مصرف دیگر، سوخت بیشتری نسبت به پکیج که مستقل کار می کند، مصرف می کند. برای همین در مقایسه با پکیج هزینه مصرفی سرسام آور دارد.

  • امکان کنترل مصرف سوخت در پکیج

با نصب پکیج همه صاحبین ساختمان به اندازه مصرف شان پول پرداخت می کنند. از آن جایی که موتورخانه یک سیستم گرمایشی مشترک است. خیلی از ساکنین انرژی بالاتری مصرف می کنند و اصلا هم نگران هزینه آن نیستند چون می دانندکه پول شارژ برای موتورخانه به صورت مشترک بین ساکنین تقسیم می شود. پس هر چقدر دلشان بخواهد گاز مصرف می کنند.

این مورد مصرف سوخت و در نهایت هزینه بیشتری به همراه دارد. اما با نصب پکیج ساکنین ساختمان همان بهای سوختی را پرداخت می کنند که مصرف کردند و بیشتر مراقب میزان مصرف انرژی هستند

  • پرداخت هزینه های کمتر برای راه اندازی

هزینه راه اندازی موتورخانه نسبت به پکیج اصلا قابل مقایسه نیست. برای راه اندازی موتورخانه شما به تجهیزات زیادی نیاز دارید که همه این ها هزینه های نصب و خرید دارند. در نتیجه برای راه اندازی موتورخانه باید حداقل ده برابر بیشتر از هزینه خرید و نصب پکیج پرداخت کنید.

  • هزینه تعمیر و نگهداری کمتر

زمانی که یکی از تجهیزات داخل موتورخانه خراب بشود، هزینه تعمیرات هنگفتی را به دوش ساکنین می گذارد. اما پکیج چون مستقل کار می کند پس خرابی های کمتری به همراه دارد و طبیعی است که هزینه سرویس و نگهداری آن نسبت به موتورخانه خیلی ناچیز است و اصلا قابل مقایسه نیست.

 پکیج در صورت خرابی هزینه تعمیرات کمتری دارد چون قیمت قطعات به کار رفته در پکیج به مراتب بسیار کمتر از قیمت اجزای موتورخانه است. مشعل منبع دوجداره آبگرم لوله های موتورخانه و غیره هزینه های بیشتری برای تعمیرات نیاز دارند.

  • مصرف متراژ لوله کمتر در لوله کشی پکیج

برای موتورخانه و با هدف گرمایش رادیاتورهای لوله کشی طویلی از موتورخانه خارج ساختمان تا داخل هر واحد انجام می شود. خب طبیعی است که این طول بیشتر لوله کشی و مقدار اتصالات موردنیاز هزینه بر خواهد بود. اما پکیج برای راه اندازی و نصب به لوله و اتصالات کمتر و کم هزینه تر نیاز دارد.

مراحل تبدیل موتورخانه به پکیج

حال که متوجه شدید بین موتورخانه یا پکیج ، پکیج هزینه کمتری دارد، می توانید با چند اقدام ساده پکیج را جایگزین موتورخانه هزینه بر خود کنید. مراحل تبدیل موتورخانه ها به پکیج شامل موارد زیر می شود:

  • خرید پکیج

قبل از هر اقدامی ابتدا بایستی ظرفیت پکیج را متناسب با متراژ هر واحد تعیین کنید و بودجه موقعیت ساختمان و شرایط اقلیمی را هم بسنجید و بعد پکیج مناسب را خریداری کنید

  • نصب سیستم های گرمایشی هر واحد

برای نصب پکیج بایستی محل نصب پکیج را پیدا کنید .معمولا بهترین مکان برای نصب پکیج، بالکن یا تراس ساختمان هاست. چون پکیج به دودکش اختصاصی نیاز دارد که مستقیم به سمت هوای آزاد راه داشته باشد.

  • قطع اتصال لوله کشی موتورخانه به رادیاتورها

دراین مرحله لزومی برای خارج ساختن لوله های آب ندارید بلکه کافی لوله های موتورخانه به رادیاتورها را مسدود و لوله کشی مختص پکیج را از همان نقطه انجام دهید.

  • اتصال لوله کشی پکیج به رادیاتورها

حال باید لوله کشی بین پکیج و رادیاتور انجام شود. اگر می خواهید هزینه کمتر برایتان به همراه داشته باشد، می توانید از لوله کشی روکار استفاده کنید. اما چون این روش، ظاهر چندان جالبی به خانه تان نمی دهد، می توانید با صرف هزینه بیشتر کلیه لوله کشی ها را به صورت توکار انجام دهید و ظاهر خوبی به خانه تان ببخشید.

در نهایت همه چیز برای شروع به کار پکیج در ساختمان شما آماده است. در صورت خرابی و بروز مشکلات در پکیج کافی است با تعمیرکاران سامیار سرویس تماس بگیرید تا عیب یابی و تعمیرات پکیج دیواری را با هزینه کمتر نسبت به موتورخانه برایتان انجام دهند . آن موقع است که متوجه اختلاف هزینه های که قبلا نسبت به خرابی های موتورخانه می پرداختید، خواهید شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها