کد خبر: 610678
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۱۹:۳۲:۰۳
| |

مراقبت‌های بعد از عمل تنگی کانال نخاعی کمر

جراحی تنگی کانال نخاعی به عملی گفته می‌شود که هدف از آن کاهش میزان فشار وارد شده بر روی نخاع و اعصاب به دلیل باریک شدن کانال نخاعی است.

مراقبت‌های بعد از عمل تنگی کانال نخاعی کمر
کد خبر: 610678
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۱۹:۳۲:۰۳

تنگی کانال نخاعی ممکن است عوارضی همچون کمردرد، پا درد و ضعف را ایجاد کرده و کیفیت زندگی فرد را تا میزان بالایی تحت تاثیر قرار دهد. کیفیت عمل جراحی تنگی نخاع و همچنین مراقبت‌های بعد از آن در میزان موفقیت آمیز بودن عمل و همچنین کاهش عوارض پس از آن بسیار دارای اهمیت است.

دوره ریکاوری

دوره ریکاوری شامل:

روز ۱-۳

روز عمل جراحی و همچنین روز پس از آن، باید استراحت مطلق داشته باشید. طی این دو روز پرستار شما علائم حیاتی، کنترل حرکتی و گردش خون شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از ۲۴ ساعت، با کمک پرستار یا فیزیوتراپیست راه رفتن را آغاز می‌کنید. با گذشت زمان و طی سه روز اول، فعالیت شما افزایش خواهد یافت و خواهید توانست تا مسافت کوتاه را تحت نظر پزشک پیاده‌روی کنید. می‌توانید برای کاهش درد از مسکن استفاده کنید، برخی اوقات دستگاه کنترل درد توسط بیمار یا همان  PCA، در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید هر زمان که احساس درد داشتید، دکمه‌ای را فشار داده تا دوز مسکن به اندازه نیاز به شما تزریق شود.

می‌توانید بلافاصله پس از جراحی، خوردن را آغاز کنید. با این وجود، اما فعالیت سیستم گوارش شما پس از بیهوشی و به دلیل داروهای مسکن ممکن است کند شود، به همین دلیل ممکن است اشتهای شما کاهش یابد و یا دچار یبوست شوید.

در صورتی که جراحی شما شامل فیوژن ستون فقرات شود، ممکن است لازم باشد تا از بریس استفاده ‌کنید تا گردن شما در روند بهبودی اختلال ایجاد نکند. اینکه لازم باشد پس از یک تا دو روز بیمارستان را ترک کنید و یا بیشتر باقی بمانید کاملا به میزان جراحی و وضعیت اعصاب شما بستگی دارد.

روز ۴-۷

طی چند روز اول پس از ترخیص، ممکن است درد داشته باشید. به همین خاطر مسکن خوراکی برای شما تجویز می‌شود. شما می‌توانید در روز چهارم دوش بگیرید، البته در صورتی که زخم جراحی خود را طبق دستور پزشک محافظت کنید. البته برای احتیاط بیشتر، بهتر است که دوست یا یکی از اعضای خانواده طی هفته اول مراقب شما باشند.

طی روزهای ذکر شده شما می‌توانید طبق صلاحدید پزشک، دوره فیزیوتراپی سبک را آغاز کنید. طی این جلسات، تمریناتی به منظور افزایش تحرک برای استقلال سریع‌تر به شما ارائه می‌شود، به عنوان مثال تنفس عمیق برای افزایش ظرفیت ریه و پیاده روی منظم جزو این تمرینات است.

هفته ۲-۴

طی چند هفته اول پس از عمل، معمولا تحرک افزایش یافته و همچنین میزان درد و تورم شما نیز کاهش می‌یابد. پس از دو تا چهار هفته، می‌توانید به محل کار یا مدرسه خود باز گردید و دیگر نیازی به داروی مسکن نیز نخواهید داشت. با این وجود، شما باید مراقب حرکات خود باشید و در صورتی که دچار درد شدید، آن را جدی بگیرید. کارهای خاصی نظیر رانندگی، خم شدن، پیچیدن و بلند کردن را کاهش دهید.

علاوه بر آن شما باید از نشستن طولانی مدت بپرهیزید. به طور کلی فعالیت بیش از حد و یا خیلی کم می‌تواند به ستون فقرات شما آسیب وارد کند. پزشک شما برنامه‌ای دقیق برای دوران نقاهت شما ارائه می‌دهد تا این دوران بدون هرگونه آسیبی سپری کنید.

ماه ۲-۶

بهبودی کامل شما معمولا دو تا شش ماه پس از جراحی انجام می‌‌شود. البته دوره بهبودی کاملا وابسته به این است که آیا شما تحت عمل همجوشی استخوان قرار گرفته باشید یا خیر. بهبودی عمل پس از رفع فشار از روی نخاع انجام می‌گیرد و در صورتی که عمل همجوشی استخوان نیز انجام گرفته باشد این دوره طولانی‌تر می‌شود به گونه‌ای که ممکن است یک سال طول بکشد تا پیوند استخوان به درستی جوش بخورد.

ماه ۶-۲۴

ماه‌های ششم تا بیست و چهارم برای افرادی که تحت عمل تثبیت استخوان قرار گرفته‌اند، دارای اهمیت است. طی دوران نقاهت، پزشک توسط اشعه ایکس، میزان پیشرفت همجوشی استخوان شما را کنترل می‌کند. معمولا روند درمانی تا یک سال پس از عمل کامل می‌شود، اما ممکن است پزشک شما این بررسی را بیشتر ادامه دهد تا اطمینان یابد ستون فقرات در وضعیت خوبی قرار گرفته باشد. فیوژن ستون فقرات بعد از ۶ تا ۱۸ ماه کامل شده و بهبود عصبی ناشی از رفع فشار نخاع می‌تواند تا دو سال ادامه یابد.

نکات مراقبتی بعد از عمل تنگی کانال نخاعی کمر

2

با رعایت مراقبت‌های لازم بعد از عمل تنگی کانال نخاعی می‌توانید دوران نقاهت خود را به خوبی طی کنید.

مدیریت درد

کنترل درد عاملی بسیار مهم در مراقبت پس از عمل تنگی ستون فقرات است. افراد معمولا پس از جراحی درجات مختلفی از درد را تجربه می‌کنند که میزان آن از خفیف تا شدید متغیر است. قبل از جراحی در خصوص روش‌های مدیریت درد با پزشک صحبت کنید تا طی یک برنامه‌ریزی دقیق، بهترین روش برای کاهش درد بیمار تعیین شود.

پس از عمل، داروی ضد درد به منظور کنترل درد پس از عمل تجویز می‌شود. داروی تجویز شده وابسته به شدت درد و سابقه پزشکی بیمار است. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن را می‌توان به منظور مدیریت درد خفیف استفاده کرد و مسکن‌های قوی‌تر نظیر اپیوئیدها ممکن است برای دردهای شدیدتر تجویز شوند. بهتر است که حتما رژیم دارویی تجویز شده را مورد استفاده قرار دهید و بدون مشورت با پزشک، هیچ داروی ضد درد اضافی را مصرف نکنید.

مراقبت از زخم

احتمال دارد که در ناحیه کمر، درد و ناراحتی زیادی تجربه کنید. به همین دلیل پزشک به منظور کاهش عوارض پس از جراحی برای شما داروهای ضد درد تجویز می‌کند. استفاده از یخ در محل زخم به منظور کاهش درد و التهاب بسیار کمک کننده است.

شما می‌توانید چند روز پس از جراحی دوش بگیرید، اما در صورتی که می‌خواهید این کار را انجام دهید، حتما باید محل زخم شما پوشیده و خشک بماند. این زخم باید معمولا تا پنج روز پوشیده بماند. پزشک باید دستورالعمل‌های خاصی را در مورد مدت زمان نگه‌داشتن باند روی محل جراحی به شما ارائه ‌دهد. پس از برداشتن پانسمان، باید اطراف محل برش را به آرامی شسته و خشک کنید.

زخم شما نباید در آب غوطه‌ور شده و یا خیس شود، بنابراین از ماندن بیش از حد در حمام، استخر و وان طی روزهای اول بهبودی بپرهیزید و از باز کردن آن جلوگیری کنید. علاوه بر آن شما باید مصرف لوسیون، کرم و پمادها را به تعویق بیاندازید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

فیزیوتراپی

با توجه به وسعت جراحی و عوارض پس از عمل، پزشک شما ممکن است برای شما جلسات فیزیوتراپی تجویز کند. شما می‌توانید دوره فیزیوتراپی خود را در مطب خصوصی یا توانبخشی سرپایی بیمارستان بگذرانید.

ممکن است در صورت لزوم و قبل از ترخیص به مرکز توانبخشی اعزام شوید، طی اقامت خود در مرکز توانبخشی، دوره فیزیوتراپی را خواهید گذراند. شما می‌توانید خدمات فیزیوتراپی را نیز در خانه دریافت کنید. این نوع فیزیوتراپی معمولا برای بیمارانی در دسترس است که برای خارج شدن از خانه به صورت ایمن دارای محدودیت هستند.

فیزیوتراپیست وضعیت شما را ارزیابی کرده و با توجه به آن برنامه مراقبتی برای شما می‌چیند تا میزان درد شما را کنترل، دامنه حرکتی ستون فقرات، قدرت و توانایی شما را در راه رفتن بهبود دهد. این برنامه وضعیت شما را تغییر داده و موجب می‌شود هرچه سریع‌تر تعادل خود را حفظ کنید.

محدودیت‌های فعالیت

پس از جراحی، معمولا به بیماران توصیه می‌شود تا فعالیت‌های خود را کاهش دهند تا بهبودی سریع تر انجام  گیرد. افراد باید از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، چرخاندن یا انجام هرگونه فعالیتی که ممکن است کمر را تحت فشار قرار دهد، بپرهیزند. علاوه بر آن ممکن است به بیماران توصیه شود که تا چند هفته پس از جراحی از رانندگی و انجام فعالیت‌هایی که نیاز به نشستن یا ایستادن طولانی مدت دارد بپرهیزند.

نکات دیگر برای افزایش روند درمان

3

برای اینکه بیماران روند بهبود خود را پس از جراحی تنگی نخاع افزایش دهند، باید چندین کار را انجام دهند. در ادامه چند نکته برای کمک به افزایش روند بهبودی آورده شده است:

  1. از دستورات پزشک پیروی کنید: بیماران باید تحت دستورالعمل پزشک عمل کنند و در خصوص درد، مراقبت از زخم، فیزیوتراپی و محدودیت‌های حرکتی اطلاعات کامل داشته و عمل کنند. رعایت این کار می‌تواند از عوارض جلوگیری کرده و روند بهبود را افزایش دهد.
  2. فعال بمانید: بیماران معمولا پس از جراحی باید میزان فعالیت‌های خود را محدود کنند، اما باید تا حد لازم فعال باقی بمانند. پیاده روی سبک فعالیتی است که موجب تقویت گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود.
  3. پیرو تغذیه خوب باشید: رعایت تغذیه مناسب برای افزایش بهبود بسیار حیاتی است. بیماران باید پیرو رژیم غذایی سالم،  متعادل و غنی از پروتئین، میوه و سبزیجات به منظور افزایش سرعت بهبودی باشند.
  4. استراحت کافی داشته باشید: استراحت برای افزایش بهبودی این عمل بسیار ضروری است. بیماران باید استراحت کافی داشته و از فعالیت بیش از حد بپرهیزند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها