کد خبر: 645551
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۲ ۱۶:۳۳:۳۴
| |

جشن تولد ۱۰ سالگی دو‌ج‌کوین با رشدی دورقمی

دوج‌کوین، میم‌کوینی که در سال 2013 به‌عنوان یک میم در اینترنت معروف شده بود، وارد مرحله جدیدی شده است و حالا تولد ۱۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد! این ارز دیجیتال که در لوگوی خود تصویر سگ شیبا اینو را دارد، سالگرد راه‌اندازی‌اش را با دورقمی شدن قیمت خود جشن گرفت و برای اولین بار در آوریل از مرز 0.1 دلار عبور کرد.

جشن تولد ۱۰ سالگی دو‌ج‌کوین با رشدی دورقمی
کد خبر: 645551
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۲ ۱۶:۳۳:۳۴

اگر شما هم در خرید دوج کوین مردد هستید این مطلب را بخوانید. سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی در رشد دوج‌کوین نقش داشته‌اند؟ دوج‌کوین که حالا ده‌ساله شده است، با چه چالش‌ها و فرصت‌هایی در مسیر خود روبه‌رو خواهد شد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه، عملکرد و پیش‌بینی آینده محبوب‌ترین میم‌کوین بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم. پس همراه ما باشید.

مروری کوتاه بر خاطرات محبوب‌ترین میم‌کوین از ابتدای تولد تا ده‌سالگی

در سال 2013، میم‌کوین دوج‌کوین، ابتدا به‌عنوان یک میم‌ در سراسر رسانه‌های اجتماعی شناخته شد. نماد این میم تصویر سگ شیبا اینو بود. از بنیان‌گذاران اصلی دوج‌کوین می‌توان به بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) اشاره کرد. مارکوس و پالمر قصد داشتند ارز دیجیتالی ساده و در عین حال سرگرم‌کننده ایجاد کنند تا در مقایسه با بیت‌کوین بتواند کاربران بسیار بیشتری را به خود جذب کند.  

برای این منظور، آن‌ها کد را از لایت‌کوین، آلت‌کوینی محبوب فورک کردند. سپس، عرضه کلی دوج‌کوین را به ۱۰۰ میلیارد کوین محدود کردند. Dogecoin به‌سرعت در میان علاقه‌مندان و افراد مشهور بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت پیدا کرد. یکی از این افراد سرشناس، ایلان ماسک بود که اغلب در مورد دو‌ج‌کوین توییت منتشر می‌کرد. ازاین‌رو، خود را پدر دوج‌کوین یا (Dogefather) می‌نامید.

عملکرد قیمت دوج‌کوین طی ده سال گذشته

قیمت دوج‌کوین از ابتدای راه‌اندازی تاکنون چندین بار رشد شدید داشته است. جالب است بدانید رشد دوج‌کوین در بسیاری از موارد به‌دلیل سروصدایی است که رسانه‌های اجتماعی درباره آن به‌پا می‌کردند. البته این را هم در نظر داشته باشید که تأیید دوج‌کوین از سوی افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و در پی آن احساسات بازار نیز در رشد دوج‌کوین بی‌تأثیر نبوده‌اند.

بیشترین رشدی که دوج‌کوین در یک بازه زمانی تجربه کرد، مربوط به آوریل ۲۰۲۱ می‌شد که طی آن دوج‌کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 0.74 دلار رسیده بود. باورنکردنی است اما دوج‌کوین از ابتدای سال تا آوریل ۲۰۲۱ توانست ۱۴۰۰۰ درصد رشد کند!

رشد آن نیز با صحبت‌های ایلان ماسک آغاز شد که به‌شوخی از دوج‌کوین به‌عنوان «هیاهو» عنوان کرد. با‌این‌حال، داستان دوج‌کوین همواره شیرین نبوده است، چراکه با نوسانات، رقابت پروژه‌های مشابه و عدم قطعیت در مسائل نظارتی روبه‌رو است. همین عوامل باعث شد که اندکی بعد از رشد قیمتی، افت شدیدی را در قیمت خود تجربه کند.

به‌هرحال، ناگفته نماند که قیمت دوج‌کوین در جشن تولد ده‌سالگی‌اش، طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت و به 0.1 دلار رسید. این موضوع بدان معنا است که عملکرد بهتری را نسبت به سایر میم‌کوین‌ها ازجمله شیبا اینو و پپه از خود نشان داد. ممکن است بپرسید چه عواملی باعث رشد قیمت دوج‌کوین در جشن تولد ده‌سالگی‌اش شدند؟

ازجمله این عوامل می‌توان به احساسات برانگیخته‌شده جامعه طرفداران DOGE به‌دلیل جشن تولد ده‌سالگی آن، رشد بیت‌کوین و افزایش حجم معاملات اشاره کرد.

دوج‌کوین چگونه می‌تواند به قیمت رؤیایی خود، یعنی 1 دلار دست یابد؟

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رشد قیمت دوج‌کوین، جامعه وفادار و پرشور آن است که از طنز، الگوهای رفتاری و رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ میم‌کوین محبوب خود استفاده می‌کند. Dogecoin همچنین از حمایت و تأیید افراد مشهور، به‌ویژه ایلان ماسک برخوردار است. توییت‌هایی که ایلان ماسک در مورد دوج‌کوین منتشر می‌کند می‌تواند عاملی برای رشد قیمت دوج‌کوین محسوب شود.

علاوه‌براین، از دوج‌کوین می‌توان به‌عنوان یک سیستم پرداختی نیز استفاده کرد، چراکه کارمزد تراکنش پایین و سرعت پردازش بالایی دارد. همچنین، دوج‌کوین مشغول توسعه پروژه‌ای جدید به نام لیب‌دوج‌کوین (Libdogecoin) است که کتابخانه‌ زبان برنامه‌نویسی C است که از بلوک‌های سازنده شبکه تشکیل می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از این پروژه راحت‌تر می‌توانند محصولات و خدمات سازگار با Dogecoin را ارائه دهند؛ بدون این‌که نگران مسائل فنی بازار ارزهای دیجیتال باشند.

با‌این‌حال، دوج‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال با چالش‌های بسیاری مانند نوسانات بالا، کاربرد کم و رقابت با سایر ارزهای دیجیتال مواجه است. این ارز دیجیتال هیچ نقشه‌راه مشخص، تیم توسعه فعال و ویژگی‌ منحصر‌به‌فردی ندارد که آن را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز کند.

افزون‌براین، این ارز دیجیتال عرضه نامحدودی دارد. این امر بدان معنا است که نرخ تورم آن نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال بالاتر است. همچنین، دوج‌کوین تحت‌نظر برخی نهادها قرار دارد، چراکه برخی از مقامات آن را به‌عنوان ابزاری مناسب برای پول‌شویی، فرار مالیاتی و کلاه‌برداری تلقی می‌کنند.

با توجه به نکات مثبت و منفی که در مورد دوج‌کوین مطرح کردیم، باید گفت که دوج‌کوین آینده‌ای مبهم دارد، چراکه بدون تلاش‌ها و توییت‌های ایلان ماسک بعید به‌نظر می‌رسد که عوامل اساسی دیگری باعث رشد این ارز دیجیتال شوند. بنابراین، در حالت عادی، دست‌یابی به قیمت رؤیایی ۱ دلار و حتی عبور از آن کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، Dogecoin ارزی دیجیتال است که از طرفدارانی پرشور و رهبری قدرتمند برخوردار است. همچنین، جوی مهیج و سرگرم‌کننده را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. علاوه‌براین، دوج‌کوین می‌تواند به‌عنوان سیستم پرداختی نیز خدمت ارائه کند و به بستری برای نوآوری تبدیل شود.

با‌این‌حال، اگر بخواهیم دوج‌کوین را برای حفظ ارزش دارایی خود در نظر بگیریم، ریسک سرمایه‌گذاری در آن را نیز باید پذیرا باشیم؛ چراکه مشخص نیست آیا دوج‌کوین محبوبیت و رشد خود را می‌تواند در طولانی‌مدت نیز حفظ کند یا خیر. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم پیش از خرید دوج‌کوین و سرمایه‌گذاری در آن، از خطرات و مزایای خرید و نگه‌داری آن باخبر شوید. در ضمن، برای بررسی و پیش‌بینی قیمت دوج‌کوین کلیک کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها