کد خبر: 660729
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ۱۹:۱۶:۴۲
| |

نوشتن با مداد و مزایای آن برای کودک

امروزه استفاده از انواع لپ تاپ، تبلت و تایپ کردن در کانون توجه قرار داشته و نوشتن با دست، روشی سنتی‌ و قدیمی‌تر به حساب می‌آید.

نوشتن با مداد و مزایای آن برای کودک
کد خبر: 660729
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ۱۹:۱۶:۴۲

درست است که تایپ کردن با دستگاه‌های دیجیتال برای ثبت یادداشت‌ها و داده‌ها بیشتر از قبل مورداستفاده قرار می‌گیرد اما بر اساس تحقیقات جدید مزایای نوشتن با مداد برای کودکان آنقدر فراوان است که والدین را به صرافت آموزش آن به کودکان از سنین قبل از مدرسه انداخته‌است! تقویت حافظه، کمک به رشد خلاقیت و ... باعث شده تا یادگیری نوشتن با مداد تبدیل به یک مهارت کلیدی برای کودکان شود.

چرا نوشتن با مداد به شیوه سنتی را به کودکان توصیه می‌کنند؟

مزایای نوشتن با مداد به شرح زیر است:

تقویت مهارت‌های خواندن

اکثر اوقات، اولین کلمه‌ای که کودک می‌نویسد همان کلمه‌ای است که خواندنش را آموخته‌است. با این کار درک بصری هر کلمه در ذهن کودک فعال شده که به شناسایی حروف و تمرین نوشتن کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر کودک شما می‌تواند بنویسد، قادر به خواندن کلمات هم خواهد بود.

تقویت مهارت های حرکتی

با افزایش مهارت کودک در شکل‌دهی به حروف و نوشتن با مداد، گروهی از عضلات ظریف انگشتان، کف و مچ دست درگیر شده و هماهنگی دست و چشم کودک بهبود می‌یابد. در واقع یکی از مزایای نوشتن با مداد این است که به تنهایی می‌تواند به بهبود وضعیت بدنی و ارتقای مهارت‌های حرکتی کودک کمک ‌کند اما فراموش نکنید که در زمان نوشتن به کودک بیاموزید که صاف بشیند تا عضلات مرکزی بدنش درگیر شده و مانع از خستگی عضلات دیگر شود.

از بین بردن استرس، افسردگی و اضطراب

از مزایای نوشتن با مداد یا مداد نوکی این است که نوشتن با آن‌ها باعث می‌شود مغز در حالت مدیتیشن قرار گرفته و قسمت‌های بیشتری از مغز به فعالیت وادار شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم روزانه 15 تا 30 دقیقه را به نوشتن اختصاص دهید تا از فواید آن در بهبود سلامت جسمی و روانی بهره‌مند شوید. بر اساس تحقیقات اگر بتوانید در مورد یک موقعیت استرس‌زا بنویسید می‌توانید نسبت به روش‌های درمانی دیگر راحت‌تر استرس و افکار منفی خود را کنترل کنید.

تقویت هوش هیجانی و بازتاب دادن احساسات کودک

بهتر است برای خواندن و نوشتن یک گوشه‌ی دنج و خلوت را در اختیار کودک قرار دهید. این کار باعث افزایش خلاقیت کودک در زمان نوشتن، رنگ آمیزی و نقاشی می‌شود.

برای بهبود هوش هیجانی و ارتقای ذهن کودک در بیان احساسات می‌توانید از او بخواهید که احساساتش را به صورت نوشته درآورد. اگر کودکتان نمی‌تواند بگوید دقیقا چه احساسی دارد، نوشتن آن می‌تواند به خویشتن‌آگاهی او کمک کند. نوشتن با مداد به شکل‌گیری ساختار فکری کودک کمک کرده و به ارتقای مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی بپردازد.

تقویت توانایی شناختی

بهبود توانایی شناختی از مزایای دیگر نوشتن با مداد برای کودکان است. نوشتن با مداد به کودک شما وقت می‌دهد تا عمیقا به چیزی که می‌خواهد بنویسد، فکر کند و در این راه تمرکز، حافظه و توانایی شناختی خود را ارتقا دهد.

افزایش خلاقیت و تخیل

نوشتن با مداد روی یک ورق خالی قدرت تخیل، تفکر هنرمندانه و آزادانه‌ی کودک را رها می‌سازد؛ این کار خلاقیت کودک را به نحوی شکوفا خواهد کرد که نوشتن با تبلت یا موبایل هرگز قادر به آن نخواهد بود.

حتی کوچک‌ترین خط خطی‌ها در دوران کودکی می‌تواند حاکی از شکل‌گیری یک داستان کامل در ذهن کودک باشد. سعی کنید معنای آثار هنری کودکتان را، چه به صورت نوشته باشد یا به صورت نقاشی، از آن‌ها بپرسید. این موضوع علاوه بر نزدیک‌تر شدن روابط شما با کودکتان به درک بهتر از فرآیند فکری او منجر خواهد شد و با ارتقای قدرت بیان، می‌تواند به بهبود خلاقیت گفتاری کودک هم کمک کند.

افزایش تمرکز کودک

اگر فکر می‌کنید کودکتان در حفظ تمرکز مشکل دارد یا دچار حواس‌پرتی شده‌است، از او بخواهید با مداد نقاشی بکشد یا جملاتی را بنویسد. از مزایای نوشتن با مداد می‌توان به کمک به حفظ تمرکز کودکان به ویژه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اشاره کرد. زیراحین نوشتن اطلاعات اضافی از مغز فیلتر شده و تمرکز اصلی روی عمل نوشتن گذاشته‌می‌شود.

بهبود یافتن حافظه

همانطور که اشاره شد یکی از مزایای نوشتن با مداد درگیر کردن قسمت‌های بیشتری مغز است و در زمان نوشتن کوچک‌ترین تکالیف در دفتر مشق با استفاده از لوازم‌التحریر مختلف ذهن کودک فعالیت بیشتری دارد. این موضوع در زمان مدرسه قابل لمس‌تر بود. زمانی که در درک بخشی از متن مشکل داشتیم، یادداشت‌برداری می‌کردیم تا به درک بیشتری از آن قسمت برسیم.

این روش برای کودکان نیز قابل استفاده است. در زمان نوشتن، اعصاب و ماهیچه‌ها بیشتر درگیر هستند و این موضوع بازخورد حسی پیچیده‌تری به مغز ارسال می‌کند. این نوع بازخورد باعث راحت‌تر شدن فرآیند حفظ اطلاعات برای مغز می‌شود.

چگونه کودک را به نوشتن با مداد تشویق کنیم؟

اگر دوست دارید کودکتان را به نوشتن با مداد تشویق کنید، می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

نوشتن را برای کودک به فرآیندی سرگرم کننده تبدیل کند

کودکان معمولا فعالیت‌هایی را که سرگرم‌کننده‌تر باشند بیشتر دنبال خواهند کرد. سعی کنید در میان تمرین‌های اصلی از بازی‌های نوشتنی مثل اسم فامیل یا داربازی هم کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود کودک به نوشتن به چشم یک فعالیت جذاب فکر کند و بیش از پیش از آن لذت ببرد و می‌توانید علاوه بر بهره‌بردن از مزایای نوشتن با مداد، ارتباط عاطفی عمیق‌تری با کودکتان در حین بازی برقرار کنید.

کودک را به نوشتن خاطرات تشویق کنید

می‌توانید از یک کلاه فکر برای تشویق کودک به نوشتن استفاده کنید. به او مداد، پاک کن، خودکارهای رنگی و لوازم تحریر فانتزی بدهید و او را به نوشتن افکارش تشویق کنید. اگر کودک شما هر روز 15 تا 30 دقیقه برای نوشتن خاطرات خوب یا جملات شادی‌بخش وقت بگذارد، به زودی مهارت بیشتری در بیان احساساتش خواهد یافت.

از کودک بخواهید داستان کوتاه بنویسد

برای بهبود مهارت نوشتار خلاقانه می‌توانید از کودک بخواهید داستان کوتاه بنویسد. برای شروع این کار کودک می‌تواند از عکس‌ها و شخصیت‌های مجلات استفاده کند یا از قدرت تخیل خود استفاده کرده و از کلماتی که با هم به صورت مستقیم ربطی ندارند یک داستان درست کند.

جنبه مثبت فناوری را به کودک نشان دهید

سعی کنید جنبه‌ی مثبت فناوری را هم به کودکتان معرفی کنید. برای مثال اگر می‌بینید او به بیان افکار و خاطراتش به صورت نوشتاری علاقه‌مند است، می‌توانید او را با وبلاگ‌نویسی آشنا کرده تا با راه‌اندازی وبلاگ اختصاصی خود نوشته‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

سخن پایانی

هر کلمه شکل یا خط خطی دفتر نقاشی کودک، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عمیق‌ترین افکار و احساسات کودک باشد. برای عادت دادن کودک به نوشتن از سنین پایین‌تر شروع کنید و به او کمک کنید تا نوشتن را جزئی از زندگی روزمره‌اش بداند. همانطور که اشاره شد نوشتن با مداد مزایای بی‌شماری برای سلامت و رشد فکری و جسمی کودک شما دربرخواهد داشت.

مداد از ارزان‌ترین اما باارزش‌ترین هدایایی است که می‌توانید به کودک خود بدهید تا علاوه بر بهتر شدن دست خط او، قدرت خلاقیت و تخیلش را هم پرورش دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها