کد خبر: 345608
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۲:۲۰:۲۰
| |

داود عزیزی، مدیر کل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان:

تنها ماده لایحه جامع ورزش کشور فردا در مجلس بررسی می‌شود

داود عزیزی، مدیر کل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان، اعلام کرد که با تصویب ماده پنج لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان به عنوان نخستین قانون جامع ورزش پس از انقلاب، لایحه مذکور فردا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی و به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

تنها ماده لایحه جامع ورزش کشور فردا در مجلس بررسی می‌شود
کد خبر: 345608
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۲:۲۰:۲۰

اعتمادآنلاین| داود عزیزی، مدیر کل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان، گفت: این لایحه هشت ماده‌ای است که پیش‌تر هفت ماده آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و ماده پنج آن با موضوع وظایف و ترکیب شورای عالی ورزش و تربیت بدنی فردا (یکشنبه) در نوبت نخست مجلس برای تصویب در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این لایحه در سال 95 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و خردادماه امسال در صحن علنی مجلس و در چند نوبت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و تنها ماده پنج به دلیل ایرادات به کمیسیون فرهنگی مراعا شد و پس از اصلاحات فردا در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.

مدیر کل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: بعد از سال 1350 که قانون تأسیس سازمان تربیت بدنی به تصویب نمایندگان وقت رسیده بود، این نخستین قانون جامع ورزش در 2 بخش ورزش و جوانان است که هفت ماده آن به تصویب بهارستانی‌ها رسید و این لایحه در بیش از 40 نشست در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بررسی و از نظرات کارشناسان خبره ورزش و جوانان هم استفاده شد. لایحه‌ای که به صورت کامل تهیه و تدوین شده است.

ماده یک به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش ورزش و امور جوانان کشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و ماده 2 این لایحه هم درباره تعاریف ورزش در زمینه تربیتی، همگانی، قهرمانی، حرفه‌ای، تربیت بدنی، باشگاه ورزشی، اتحادیه باشگاه‌های ورزشی، شایستگی فنی حرفه‌ای، منش پهلوانی، خیرین ورزش یار، جوان، خانه‌های جوان و امور جوانان است.

همچنین ماده سه این لایحه در بخش ورزش به توسعه و تعمیم ورزش همگانی، توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی، ساماندهی و گسترش ورزش حرفه‌ای، حمایت و تقویت ورزش تربیتی، توسعه و تقویت ورزش بانوان، تحکیم و تقویت معنویت و ارزشهای اخلاقی و منش پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی، ارتقا و ترویج شایستگی‌های فنی - حرفه‌ای در جامعه ورزش اختصاص دارد و در بخش جوانان هم به ارتقای هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان، ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، هویت و مشارکت همه‌جانبه جوانان، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزشهای اسلامی - ایرانی، توسعه مشارکت داوطلبانه مردمی در امور جوانان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان پرداخته شده است.

در ماده چهار این لایحه وزارت به‌عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات را در تحقق مفاد ماده (3) این قانون عهده‌دار بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت تمامی قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه‌های مروبط به 2 حوزه ورزش و جوانان هستند.

ماده ششم این لایحه به تکریم و حمایت از قهرمانان، پیشکسوتان، نابینایان و ناشنوایان ورزشی دارای عناوین قهرمانی، المپیکی و پارالمپیکی، جهانی، آسیایی، پاراآسیایی و ملی غیرشاغل و فاقد درآمد مستمر و مشخص، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی که با شخصیت مستقل وابسته به وزارت با استفاده از منابع و امکانات موجود ادامه فعالیت می‌دهد، اصلاح شرایط و مقررات فعالیت، وظایف و اختیارات و ترکیب هیأت امنا و هیأت عامل موجود اختصاص دارد که در اساسنامه ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و وزارت هم مکلف است گزارش عملکرد سالانه صندوق را با ذکر منابع و مصارف مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

در ماده هفت هم وزارت ورزش مکلف است ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون، ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را تهیه کرده و به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند.

ماده هشت نیز درباره آیین‌نامه اجرایی این قانون است که ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجراءشدن باید توسط وزارت تهیه و به‌ تصویب هیات وزیران برسد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها