کد خبر: 404797
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ۰۸:۳۶:۰۰
| |

ویروس کرونا| قوانین جدید فیفا دائمی می‌شوند؟

اولین تأثیر بر فوتبال پس از کرونا چند روز پیش به صورت رسمی تأیید شد. بورد بین‌المللی فوتبال IFAB  پیشنهاد فیفا را پذیرفت و با از سرگیری رقابت‌های فوتبال در سرتاسر دنیا قرار است این رقابت‌ها با 5 تعویض همراه باشد.

ویروس کرونا| قوانین جدید فیفا دائمی می‌شوند؟
کد خبر: 404797
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ۰۸:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اولین تأثیر بر فوتبال پس از کرونا چند روز پیش به صورت رسمی تأیید شد. بورد بین‌المللی فوتبال IFAB پیشنهاد فیفا را پذیرفت و با از سرگیری رقابت‌های فوتبال در سرتاسر دنیا قرار است این رقابت‌ها با 5 تعویض همراه باشد. مهم‌ترین دلیلش تلاش برای حفظ سلامت بازیکنان فوتبال در دوران کرونا است. علاوه بر این تیم‌ها مدت‌هاست که به دلیل محدودیت‌های بهداشتی لحاظ شده تمرین ندارند و از آمادگی کافی برخوردار نیستند و این مسأله به آنها کمک میکند تا رقابت‌ها را در شرایط کمی بهتری شروع کنند. کم و بیش در مناطق مختلف دنیا هم یکی یکی چراغ رقابت‌های فوتبال در حال روشن شدن است و این حرکت آرام از این پس با در نظر گرفتن پنج تعویض در یک بازی همراه خواهد بود. اگرچه در شرایط ابلاغ این قانون اشاره شده که قانونی موقتی و تنها در جهت کمک به تیم‌ها در دوران پس از کرونا است ولی احتمالاً تا جام جهانی قطر این قانون اجرا شود و با بازخوردهای ثبت شده از آن در خصوص نهایی کردن یا نکردن آن تصمیم گرفته شود.


فیفا تأکید کرده که این تصمیم را برای حفظ سلامت بازیکنان گرفته است اما مشخص است که اجرای این قانون تأثیر شگرفی بر بعد فنی بازی‌های فوتبال در سرتاسر دنیا دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های فوتبال از بعد فنی تعویض‌هایی است که در اختیار سرمربی قرار دارد؛ هر گاه نقشه‌هایش به بن‌بست بخورد یا اوضاع آنچنان که پیش‌بینی کرده بود پیش نرود، سعی میکند با تعویض‌هایی ورق بازی را برگرداند. در واقع تعویض در کنار تغییر پست‌های احتمالی در حین بازی مهم‌ترین بخش تغییراتی است که یک سرمربی برای تیم‌اش در نظر گرفته و به مدد آن سعی میکند ورق را برگرداند. از این رو نباید خیلی انتظار داشت بازیکنان ذیل این قانون و آنچنان که فیفا بیان کرده تنها برای حفظ سلامتیشان تعویض شوند بلکه این قانون دست مربیان را برای تغییرات گسترده تاکتیکی در طول بازی به درستی باز میکند و رنگ و بوی دیگری به نیمه‌ای که به نیمه مربی‌ها معروف شده، می‌دهد. ضمن اینکه افزایش تعداد تعویض‌ها می‌تواند تنگناهایی که در اثر حوادث غیرمترقبه‌ای مانند مصدومیت یا اخراج برای تیم‌ها پدید می‌آمد را پوشش دهد و همچنان دست مربی را برای انجام تعویض‌ها باز بگذارد.


اگرچه فیفا تأکید کرده که اجرای این قانون موقتی است ولی احتمالاً می‌توان حدس زد با تأثیری که این قانون بر بعد فنی و تاکتیکی فوتبال دارد به سرعت با استقبال تیم‌ها و هواداران مواجه شود و بنابراین باید خودمان را برای ماندگار شدن پنج تعویض در فوتبال آماده کنیم.

منبع: ایران ورزشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها