کد خبر: 454540
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۸:۰۴:۰۰
| |

فصل دوم آکادمی کیا آغاز شد

آکادمی کیا یکی از معدود تیم‌هایی است که براساس علم روز فوتبال دنیا در ایران تاسیس شده و در حال طی کردن مدارج موفقیت است. آنها در رده‌های پایه به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند و طبق گفته مهدوی‌کیا 11 تا از بازیکنان تیم ملی نوجوانان پیراهن آکادمی کیا را بر تن دارند.

فصل دوم آکادمی کیا آغاز شد
کد خبر: 454540
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۸:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «در برنامه 5 ساله دوم قصد داشتیم با همین بچه‌هایی که خودمان تربیت کردیم به رده بزرگسالان وارد شویم. الان آنها شرایط 16، 17 سال را دارند. ما از دسته 3 کشور شروع می‌کنیم. مدل تیم‌هایی مثل هوفنهایم یا لایپزیش که از دسته سوم شروع کردند و حالا به دسته اول فوتبال آلمان و فوتبال اروپا وارد شده‌اند. ما همین روش را در پیش گرفته‌ایم و در حال اجرا هستیم. از دسته سوم با محصولات آکادمی خودمان شروع خواهیم کرد و تیم الان تشکیل شده است. این بچه‌ها الان چند بازی دوستانه با تیم‌های دسته دوم و سوم انجام داده‌اند. با تیم‌‎های لیگ یک هم بازی کرده‌ایم و شرایط بسیار خوبی داریم. در برنامه 5 سال دوم این هدف را داریم که به سطح اول فوتبال ایران برسیم که همان لیگ برتر است.»


اینها بخشی از اظهارات مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و رییس آکادمی کیا است که چند ماه پیش بر زبان آورد. آمادگی کیا از همان موقع به دنبال خرید یک سهمیه در دسته سوم باشگاه‌های ایران بود که این کار با خرید سهمیه تیم دریای بابل انجام شد. البته این خرید بدون حاشیه هم نبود و برخی طرفداران تیم دریا نسبت به فروش سهمیه شهرستان بابل و احتمالا خارج شدنش از استان اعتراض داشتند. به هر ترتیب آکادمی کیا نام خودش را به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در لیگ دسته سه مطرح کرد و در قرعه‌کشی مسابقات در گروه سوم در کنار تیم‌های نیکان مهر تهران، نفت ایرانیان تهران، عقاب تبریز، ستارگان آژند آذربایجان، کانیاو اشنویه، کاویان نقده، شهدای گروس بیجار، خورشید مهر قروه، جام‌جم بیله‌سوار، ذوب‌آهن اردبیل و گرین کشاورز نهاوند قرار گرفت تا پروژه 5 ساله دوم کیا رسما آغاز شود.


آکادمی کیا یکی از معدود تیم‌هایی است که براساس علم روز فوتبال دنیا در ایران تاسیس شده و در حال طی کردن مدارج موفقیت است. آنها در رده‌های پایه به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند و طبق گفته مهدوی‌کیا 11 تا از بازیکنان تیم ملی نوجوانان پیراهن آکادمی کیا را بر تن دارند. حالا آنها باید تلاش کنند در یک مسیر متفاوت و در مواجهه با تیم‌های بزرگسال و در رقابت‌های لیگ، خودشان را نشان بدهند. کاری که بسیار سخت و پر پیچ‌وخم به نظر می‌رسد، چراکه شرایط حاکم بر لیگ‌های دسته پایین فوتبال ایران به هیچ عنوان از قواعد مرسوم فوتبال پیروی نمی‌کند.


مهدی مهدوی‌کیا تاکید زیادی روی ساختار و استفاده از علم فوتبال دارد. با این حال او باید تیمش را در مسابقاتی به میدان بفرستد که اتفاقات در آن حرف اول را می‌زند. هیچ‌کس در حال حاضر نمی‌تواند منکر وجود مسائل عجیب و غریب از قبیل شرط‌بندی و جادوگری و این‌جور مسائل در لیگ‌های دسته پایین شود. در کنار این مسائل نبود زمین‌های باکیفیت و امکانات نامناسب از دیگر دلایلی است که لیگ‌های دسته سه تا یک ایران را از سطح کیفی مطلوب دور و دورتر می‌کند. سوال اینجاست که آیا بچه‌های آکادمی کیا می‌توانند از روش‌های اصولی خود در فوتبالی نااصولی استفاده کنند؟ آیا آنها می‌توانند بر شرایط غلبه کنند یا شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که مهدوی‌کیا بی‌خیال می‌شود و کنار می‌کشد؟


بیایید امیدوار باشیم که آنها بتوانند این کار را بکنند. امیدوار باشیم که کاپیتان سابق تیم ملی و موشک هامبورگ همان‌طورکه در زمان بازی کردنش هیچ‌وقت پا پس نکشید، این‌بار هم تحت هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شود. با احترام به همه تیم‌های لیگ دسته سه و آرزوی موفقیت برای تک‌تک‌شان می‌توانیم ادعا کنیم موفقیت آکادمی کیا تنها موفقیت یک تیم نیست بلکه موفقیت یک آلترناتیو برای فوتبال بی‌ در و پیکر فعلی ایران است. حتما می‌دانید که سال‌هاست کارشناسان فوتبال از بزرگ و کوچک هر بار در مورد مشکلات فوتبال ایران اظهارنظر کرده‌اند گریزی هم به تیم‌های پایه و سرمایه‌گذاری روی تیم‌های رده‌های سنی زده‌اند. همه متفق‌القول هستند که یکی از راه‌حل‌های مشکلات فوتبال ایران ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری روی تیم‌های پایه و بهره بردن از متدهای جدید روز دنیاست؛ کاری که در ایران تعداد کمی از افراد در حال انجامش هستند و معروف‌ترینش آکادمی کیاست.


اگر برنامه 5 ساله دوم کاپیتان سابق تیم ملی با موفقیت و با اصرار بر اصول فوتبال به موفقیت ختم شود ما را جری می‌کند که آکادمی کیا را تبدیل به چماقی بر سر کسانی کنیم که نمی‌خواهند بپذیرند کار اصولی در فوتبال ایران جواب می‌دهد. تبدیل شدن آکادمی کیا به لایپزیش ایران نقطه قوتی است برای هر کسی که ادعا دارد کار کردن روی تیم‌های پایه و سرمایه‌گذاری روی کودکان در یک پروژه چندساله هم به موفقیت فوتبالی منتج می‌شود و هم سود مالی به بار می‌آورد. تصور کنید وقتی از همین حالا برخی تیم‌های مطرح ایران دنبال تور کردن ستار‌ه‌های تیم مهدوی‌کیا هستند، هنگامی که آنها به سنین بزرگسالی برسند و در لیگ برتر پا به توپ بشوند چه مشتری‌هایی پیدا خواهند کرد.


از آن طرف اگر خدای نکرده برنامه‌های مهدوی‌کیا به نتیجه نرسد تنها یک معنی دارد: کار اصولی در فوتبال ایران جواب نمی‌دهد. آن روز، روز عید مدیران فوتبال نابلدی است که معلوم نیست با چه رابطه‌ای وارد فوتبال شده‌اند. روز عید کارچاق‌کن‌ها و دلال‌ها و جادوگران و بازی‌ دربیارهاست. آنها احتمالا بادی به غبغب خواهند انداخت و در حالی که سرشان را تکان می‌دهند، می‌گویند: «آقا مهدوی‌کیا چش ماست ولی این سوسول‌بازیا توی فوتبال ایران جواب نمیده. اگه آقا مهدی میومد سراغ خودم کمک می‌خواست واسش یه تیم می‌بستم سر دو سال بره لیگ برتر.» آن وقت همه اهالی واقعی فوتبال باید سکوت پیشه کنند و مستطیل سبز را بسپارند دست اهل فنش! باید قید فوتبال پایه و سرمایه‌گذاری و پشتوانه‌سازی را بزنند. باید بپذیرند که بهترین شیوه اداره فوتبال همین شیوه‌ای است که امروز در جریان است.


مهدی مهدوی‌کیا می‌گوید، از 5 سال پیش استعدادیابی در مناطق محروم فوتبال ایران را آغاز و در این راه هزاران نفر را استعدادیابی کرده است. آکادمی کیا در این 5 سال به هزاران کودک و نوجوان که موفقیت را تنها از طریق رابطه، شانس یا داشتن استعداد خیلی خیلی واضح قابل دسترسی می‌دیدند فرصت دیده شدن داده است. مهدوی‌کیا در این راه بدون داشتن اسپانسر و تنها از طریق منابع مالی خودش این بچه‌ها را تا اروپا هم برده و به تیم‌های ملی رده‌های سنی ایران رسانده است. موفقیت این بچه‌ها به نوعی می‌تواند همه کودکان و استعدادهای آینده فوتبال ایران را امیدوار کند. امید به اینکه آکادمی‌های دیگری در ایران با الگوبرداری از آکادمی کیا شکل خواهد گرفت و این یعنی فرصت برابر برای همه. امید به اینکه دیگر کسی در سن 30 سالگی نمی‌گوید اگر من توی اروپا به دنیا می‌آمدم الان فوتبالیست موفقی شده بودم. امید به اینکه هر کس به میزان استعدادش چهره می‌شود. امید به اینکه فوتبال ایران کم‌کم از شکل سنتی خود خارج و به سمت حرفه‌ای شدن حرکت می‌کند. پس به خاطر همه اینها و به خاطر همان بچه‌های محروم ولی امیدوار و به خاطر فوتبال ایران لطفا موفق شوید آقای مهدوی‌کیا.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها