کد خبر: 477649
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۰۸:۰۳:۱۹
| |

تغذیه ورزشکاران روزه‌دار چگونه است؟

یک متخصص تغذیه گفت: ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگی، مایعات بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت‌های بعدی از کربوهیدرات‌هایی مانند خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.

تغذیه ورزشکاران روزه‌دار چگونه است؟
کد خبر: 477649
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۰۸:۰۳:۱۹

اعتمادآنلاین| علی کشاورز افزود: بهترین فاصله بین افطار و برنامه ورزشی 45 دقیقه تا یک ساعت است، تا مراحل هضم، تخلیه معده و جذب اولیه کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش پایان یافته باشد. این امر موجب کاهش مشکلات گوارشی، نفخ و ورم معده شده و در عین حال ورزشکار به علت سطح قند خون مناسب احساس ضعف یا کاهش‌کارآیی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: مصرف افطاری سبک و کم چرب حاوی کربوهیدرات‌ها و پرهیز از مواد چرب یا شیرینی‌ها با قندهای مصنوعی برای ورزشکاران روزه‌دار توصیه می شود و همچنین این فاصله زمانی به دستگاه گوارش اجازه می‌دهد تا با جذب مایعات موجود در نوشیدنی‌ها و مواد غذایی از افت فشار خون و کاهش عملکرد ورزشکار و آسیب‌های ناشی از کم آبی در آنها جلوگیری شود.

کشاورز ادامه داد: ورزشکاران باید قبل از ورزش یک تا دو لیوان آب بنوشند و در حین فعالیت جسمانی نیز هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان مایعات مصرف کنند، مایعات دارای کافئین توصیه نمی شوند.

وی تصریح کرد: به ورزشکاران توصیه می شود علاوه بر حفظ فعالیت بدنی مناسب در ماه رمضان، استراحت کافی داشته باشند تا علاوه بر بازیافت انرژی از دست رفته، امکان ترمیم بافت‌ها فراهم آید و از گروه‌های مختلف غذایی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، مواد لبنی، میوه‌جات و سبزیجات و چربی ها استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه استفاده از چربی‌های غیر اشباع شده مثل روغن زیتون یا کنجد بر چربی های اشباع شده برتری دارد، اظهار داشت: مصرف سه تا چهار لیوان شیر یا ماست در فاصله افطار تا سحر برای ورزشکاران بویژه بانوان ورزشکار توصیه می شود.

به گفته کشاورز، میوه‌ها و سبزیجات زیاد مصرف شود، این مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد ایجادشده طی ورزش و همچنین برای رفع عطش روزه‌داری مفید هستند.

وی افزود: خرما، عسل، ماهی، روغن زیتون و انجیر از مواد غذایی مناسب برای ورزشکاران روزه دار است که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز، سرشار از مواد مغذی نیز بوده و عدم مصرف مواد غذایی در روزه ­داری و افزایش مصرف انرژی به شکل فعالیت‌های ورزشی موجب مصرف پروتیین‌­های عضلات می­ شود و بهتر است که در فاصله زمانی سحری تا افطار از انجام فعالیت ورزشی سنگین پرهیز شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف سوسیس، کالباس، غذاهای فست فود، سرخ کردنی‌ها، زولبیا بامیه، نوشابه‌های گازدار، چای پررنگ ممنوع است و باید از غذاهای سبک و زودهضم سرشار از پروتئین و کربوهیدرات استفاده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها