کد خبر: 606032
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۱۳:۵۰:۴۹
| |

اظهار نظر عجیب پیشکسوت پرسپولیس در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استقلال مدعی اصلی قهرمانی است!/ پورعلی گنجی ناراحت نشود، پروین هم به من گفت رفتی قاطی باقالی ها!

مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس در مورد برد این تیم مقابل ملوان با روزنامه اعتماد مصاحبه کرده است.

استقلال مدعی اصلی قهرمانی است!/ پورعلی گنجی ناراحت نشود، پروین هم به من گفت رفتی قاطی باقالی ها!
کد خبر: 606032
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۱۳:۵۰:۴۹

تیم فوتبال پرسپولیس در یک بازی جذاب و پرگل در مقابل ملوان با نتیجه سه بر صفر به برتری رسید تا همچنان ضلعی از مثلث مدعیان قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر باشد. شاگردان گلمحمدی در همان نیمه اول با دو گل از ملوان پیش افتادند و در نیمه دوم بیشتر به ‌اداره بازی پرداختند و با یک گل دیگر در دقایق پایانی به برتری خود قاطعیت بخشیدند. از دیگر نکات قابل توجه این بازی، عملکرد خوب ملوان بود. قوهای سپید در حضور طرفداران پرشور پرسپولیس بازی رو به جلویی را به نمایش گذاشتند. شاگردان مازیار زارع با اینکه همچنان شرایط پایداری در انتهای جدول ندارند بازی تدافعی یا تاخیری در دستور کارشان نبود و همین تفکر هم باعث شد هواداران یک بازی جذاب را تماشا کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، برای بررسی نکات فنی این بازی با مرتضی فنونی‌زاده یکی از پیشکسوتان پرسپولیس تماس گرفتیم. فنونی‌زاده که زمانی منتقد سرسخت یحیی گلمحمدی بود حالا کمی از موضعش کوتاه آمده و معتقد است اگر یحیی در تفکرات هجومی خود تغییراتی ایجاد کند، می‌تواند در پرسپولیس موفق شود‌. در ادامه گفت‌وگوی «اعتماد» با مدافع پیشکسوت ملی‌پوش سرخ‌ها را می‌خوانید.

   نظر شما در خصوص عملکرد فنی بازی پرسپولیس و ملوان چیست؟

باید توجه داشت که ملوان آمده بود تا مقابل پرسپولیس فوتبال بازی کند. اگر آنها با سیستم کی‌روش بازی می‌کردند، مطمئن باشید یا بازی مساوی می‌شد یا با اختلاف یک گل بازی را می‌باختند. تیم خوب آقای زارع آمده بود تا فوتبال بازی کند. اگر یادتان باشد ملوان در دهه‌های شصت و هفتاد دفاعی کار می‌کرد و همیشه هم در تهران و هم در انزلی پرسپولیس را اذیت می‌کرد! درباره این بازی هم فکر می‌کنم یکی از بازی‌های خوب پرسپولیس در ۴، ۵ هفته اخیر بود. گل‌های زیبا و تاکتیکی به ثمر رسید. اینها برمی‌گردد به بازی باز ملوان. باز هم کار زارع را تحسین می‌کنم. آنها با اینکه در خطر سقوط قرار دارند مردانه جنگیدند و دفاعی کار نکردند‌ . در حالت کلی پرسپولیس ۶۰ بود و ملوان ۴۰ .

  عملکرد فنی پرسپولیس در این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم پرسپولیس چهار-چهار-دو و گاهی هم چهار-یک-چهار-یک بازی کرد. گلمحمدی دیگر از دو هافبک دفاعی استفاده نکرد و با بازی دادن سروش کنار سرلک به دنبال ارایه فوتبال هجومی بود. البته وقتی پرسپولیس جلو افتاد باز هم اسدبیگی را به زمین فرستاد، اما مهم ارنج اولیه است که باید سیستم پرسپولیس هجومی‌تر باشد. عاقلانه است که پرسپولیس در شهرستان‌ها با دو هافبک دفاعی بازی کند، اما در زمانی که میزبان است باید صد درصد هجومی کار کند و در این بازی هم همین کار را کرده بود. در کل بازی با ملوان برای پرسپولیس عالی بود.

  در تحلیل ‌خود اشاره کردید که بازی رو به جلوی ملوان کمک کرد پرسپولیس به برتری برسد. پرسپولیس در بازی مقابل تیم‌هایی که اصطلاحا بسته بازی می‌کنند چطور باید به قفل دروازه‌شان برسد؟

باید در شرایط تمرین باشند و کار کنند. تا قبل از بازی ۱۰ جلسه تمرین می‌کنند و باید آنجا نقاط ضعف را پوشش دهند. در بازی پرسپولیس با هوادار دیدید که این تیم با یک سیستم دفاعی وارد شد و در نهایت زهرش را ریخت. از نظر من بچه‌های پرسپولیس در این مواقع فقط بازی مستقیم انجام می‌دهند و رقیبان هم با بستن عمق و اضافه کردن هافبک و مدافع سرزن راه را می‌بندند. باید در این‌ جور مواقع یا از کناره‌های زمین توپ‌های تند و تیز ارسال کرد یا از پشت محوطه جریمه حریفان به شوت‌زنی پرداخت. امسال هرتیمی مقابل پرسپولیس دفاعی کار کرد این تیم را با مشکل مواجه کرد. این تیم‌ها می‌دانستند مقابل پرسپولیس باز کار کنند تنبیه خواهند شد. البته حسن بازی در مقابل تیم‌های ته جدولی این است که انتحاری بازی می‌کنند و هجومی بازی کردن این تیم‌ها برای پرسپولیس خوب است.

  درباره عملکرد بعضی از بازیکنان صحبت کنیم. سعید صادقی و پریرا جزو‌ گلزنان بازی با ملوان بودند‌ .

صادقی که یک بازیکن شناخته شده است . او در سه، چهار سال اخیر یکی از بهترین پاسورهای لیگ بوده است. مصدومیت‌ صادقی باعث شد کمی از شرایط آرمانی دور باشد، اما دیدید که کارش را مقابل ملوان به خوبی انجام‌ داد. اما پریرا با مبلغ سنگینی پرسپولیسی شد و از نظر من ارزشش را ندارد. او یک شوت زد که اگر گلر ملوان شیرجه نمی‌زد راحت می‌توانست توپ را بگیرد هر چند این گلش هم حرف و حدیث داشت. پریرا در سه، چهار بازی که انجام‌ داده برای پرسپولیس کار خاصی نکرد.

  برخی می‌گفتند به نظر می‌رسید توپ کامل از خط رد شده بود.

فوتبال ما کهvar ندارد چه برسد به آن سیستمی که توپ از خط رد می‌شود. ساعت داور زنگ می‌خورد. از این خبرها توی فوتبال ‌ما نیست! داورها باید در همان‌ نگاه اول تشخیص دهند. بقیه گل‌ها سالم بود حالا برای پریرا تردید وجود دارد که چندان هم مهم نیست، چون اگر این ‌گل را هم حساب نمی‌کردند باز هم پرسپولیس دو بر هیچ برنده می‌شد.

  یکی دیگر از بازیکنانی که به نظر می‌رسد در پرسپولیس دوباره اوج گرفته مهدی ترابی است. نظر شما درباره عملکرد این بازیکن چیست؟

یک بازی که ملاک نیست. او باید در مقابل استقلال خودش را نشان دهد و بعد بگویید ترابی به دوران اوج برگشته! افت محسوس او مقابل تیم‌های استقلال و سپاهان و تراکتور بود . جلوی تیم‌های رده پایینی من هم می‌توانم خوب بازی کنم! مقابل مس رفسنجان یک‌بار دیگر بازی را ببینید آیا او خوب کار کرد؟ هر بازیکنی که پنج بازی خوب باشد، می‌شود گفت شرایطش خوب شده است نه که یک بازی خوب باشد و چهار تا بازی بد. کمال و سرلک و گولسیانی و حتی نعمتی همیشه خوب کار می‌کنند، اما مثلا اسماعیلی‌فر روز بد و خوب زیاد دارد. عمری هم خوب است و امیری همیشه متوسط رو به بالا کار می‌کند او هیچ‌وقت روز بد نداشته است.

  درباره وحید امیری صحبت کردید، انتقاداتی از جانب رحیم یوسفی نسبت به عملکرد او شده بود . انتقادات همبازی سابق خود نسبت به امیری را قبول داشتید؟

خود آقا رحیم تا ۳۵ سالگی بازی می‌کرد و باز هم ‌پیشنهاد داشت. به خودش هم گفتم کاش یک بازیکن دیگر را می‌گفتی! امیری چون تکنیکی است با تمرین کردن تا ۴۰ سالگی هم می‌تواند بازی کند. یک بازی دیدید که او دوبار متوالی اشتباه کند؟ آقای یوسفی از دوستان قدیمی من است و چون خودش خیلی دونده بود، اعتقادش این بود که چون وحید دوندگی‌اش کم شده فوتبالش را کنار بگذارد، اما من می‌گویم او و بیرانوند جزو سه، چهار بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس هستند. گلمحمدی تمام خریدش یک طرف بیرانوند هم یک طرف!

  شما یک مدافع موفق در تیم ملی بودید. صحبت‌هایی مطرح می‌شود که حق پورعلی‌گنجی بود به تیم ملی دعوت شود. نظر شما در این باره چیست؟

تیم ملی ارث پدر کسی نیست! یک روز بازیکن دعوت می‌شود و یک روز هم دعوت نمی‌شود. قلعه‌نویی مربی پارسال و امسال نیست. اینکه او رنگی نگاه می‌کند قابل قبول نیست، چون قایدی را هم دعوت نکرده. مربی سلیقه‌ای است و نظر قلعه‌نویی این بوده. پورعلی‌گنجی باید با صلابت کار کند تا باز هم دعوت شود و نباید ناراحت شود. یک روزی پروین به من گفت مرتضی، الان رضا حسن‌زاده آمده و تو باید بروی قاطی باقالی‌ها! و من هم گفتم چشم و نیمکت‌نشینی در تیم ملی هم برای من افتخار است. من هم قبلا جای یکی دیگر را گرفته بودم، تیم ملی همین است. من هم جای قلعه‌نویی بودم از زوج کنعانی و شجاع استفاده می‌کردم.

  یکی از منتقدان یحیی بودید و فصل رو به پایان است. نظر شما درباره نیمکت پرسپولیس در فصل بعد چیست؟

اگر انتقادی می‌کنم به خاطر شرایط بازی است و دلم برای این تیم می‌سوزد. خیلی از مربیان آمدند و رفتند. فوتبال همین است. در محافل عمومی به من می‌گویند چرا یحیی از دو هافبک دفاعی استفاده می‌کند؟ پرسپولیس همیشه باید رو به جلو بازی کند. درباره سوال شما هم‌، یحیی یک‌سال دیگر قرارداد دارد مگر من او را آوردم؟! او اگر تفکراتش در خط حمله را تغییر دهد و بیشتر از جوانان استفاده کند خوب است. مگر با استفاده از عمری ضرر کرد؟ نظرم این است که مثلا وقتی پرسپولیس جلوی ‌ملوان با دو گل جلو است خوب بود که بازیکن جوان به زمین بفرستد.

  به عنوان سوال آخر، مدعیان قهرمانی در این فصل مشخص هستند. به نظرتان‌ کدام ‌تیم در نهایت قهرمان ‌می‌شود؟‌

مدعی اصلی استقلال است که ‌چراغ خاموش پیش می‌رود. پرسپولیس هم ‌نوسان زیاد داشته اما همچنان شانس‌ دارد و سپاهان هم‌ روی کاغذ بازی‌های آسان‌تری دارد و ‌می‌تواند قهرمان شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها