کد خبر: 630499
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۵:۲۹
| |

انتقاد جلال چراغپور از لیست امیر قلعه نویی در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تعداد بازیکنانی که مصلحتی انتخاب شدند خیلی زیاد است!/ دعوت از سرلک کار خوبی بود

کارشناس فوتبال کشورمان می گوید امیر قلعه نویی آنقدر دستیار دارد که مدیریت همین دستیارها خودش یک شغل تمام وقت است!

تعداد بازیکنانی که مصلحتی انتخاب شدند خیلی زیاد است!/ دعوت از سرلک کار خوبی بود
کد خبر: 630499
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۵:۲۹

 اسامی بازیکنان تیم ‌ملی برای انجام دو بازی دوستانه اعلام شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، جلال چراغپور یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال در خصوص بازیکنان دعوت‌شده به خبرنگار اعتماد گفت: از چند منظر می‌شود به این لیست نگاه کرد: منظر اول این است که بگوییم تمام موجودی ممکن دعوت شدند و ظاهر و باطن همین است که داریم. یعنی همین قدر فوتبالیست داریم که اندازه‌های‌شان برای تیم ملی تعریف می‌شود و سرمربی تیم ملی با توجه به اندازه‌ها آنچه موجود بوده دعوت کرده است.

 این قابل بحث و صحبت است اما منظر دوم این است که نه خیر! این همه ظرفیت نیست! ممکن است سوال شود پس این لیست براساس چه منطقی تهیه شده؟ این لیست براساس این منطق است که هیچ جریانی دلخور نشود و همه باشند! در این رهگذر چون تعداد کادر تقریبا شش، هفت نفر شدند، می‌شود تقریبا همین قدر. یعنی هر کدام ۴ یا پنج نظر بدهند حالا از جهات مختلف؛ یک عده بگویند ‌اینها هنوز به درد می‌خوردند یک‌ عده بگویند این جوانان آماده شدند برای تیم ‌ملی و... هر گروه نظر خودشان را دارند و در نتیجه می‌شود حضور افرادی که هنوز مقداری از فوتبال‌شان برای تیم ملی مناسب است.

 یک عده که در لیگ ما بهترین هستند یک عده هم در خارج به‌طور کج‌دار و مریز در حال بازی هستند و چون خارج هستند پس آنها را هم دعوت کنیم یا بگوییم در تیم ‌امید بازیکنانی هستند که ممکن است در آینده فوتبالیست شوند آنها را هم دعوت کنیم. در نتیجه یک مجموعه‌ای می‌شود از هر دری یک سخن! 

چراغپور در ادامه گفت: اما نگرش سوم اینطور است که همه را دعوت کنیم از این دو تا بازی تدارکاتی استفاده کنیم و ببینیم نتیجه چی می‌شود. اما سه نسل به تیم ملی دعوت شده. اما آنقدر فشردگی و‌ تنوع سه نسل زیاد است که فکر نمی‌کنم با ۲ تا که نه ۶ تا بازی هم از آن یک تیم‌ ملی در بیاید! به‌طور خلاصه می‌توان گفت کار را مشکل کردند. گروهی مثل حاج صفی و قدوس که سال‌هاست بازی آنها را دیدیم، گروهی دیگر در حال حاضر درون تیم ملی هستند اما می‌دانیم فوتبال‌شان تقریبا تمام شده است و گروهی دیگر ابتدای فوتبال‌شان هستند و اصلا پتانسیل فشار جام ملت‌ها را نخواهند داشت. به این ترتیب هرسه نگرش این را به ما می‌گوید که روزهای سختی در پیش داریم.

به جلال چراغپور گفتیم بعضی از منتقدان می‌گویند برخی از بازیکنان همیشه ‌دعوت می‌شوند حتی اگر ‌آمادگی لازم را نداشته باشند و از او سوال کردیم نظر شما در این باره چیست؟ چراغپور در این رابطه توضیح داد: این سوال فنی نیست. من مورد فنی آن را جواب دادم. گفتم در سه نگرش که یکی از این ‌نگرش‌ها شامل سوال شما هم می‌شود اگر به اسم اشاره نکنیم بهتر است اما کلان موضوع این است که سه نسل دعوت شدند. نسلی که از آنها گذشته است و قدیمی هستند و فوتبال را سنتی بازی می‌کنند و ‌عمر عضلات‌شان به سر آمده که حدود ۹ تا ۱۰ نفر هستند.

جلال چراغپور

 یک نسل که همین‌ الان درون فوتبال هستند اما اندازه‌های‌شان ملی را تعریف نمی‌کند و یک نسلی هم بچه‌هایی هستند که در تیم ‌ملی امید و زیر نظر عنایتی کار می‌کنند. آنها که خیلی زود است برای‌شان ‌که بخواهند در جام‌ ملت‌ها بازی کنند. هر سه گروه در تیم‌ ملی هستند و به نظر من سرمربی‌ محترم ‌تیم ‌ملی سر خودش را شلوغ کرده و تعداد افرادی که ‌بنا به مصالح دعوت کرده خیلی زیاد است و ‌تعداد کادرشان‌ هم ‌خیلی زیاد شده و هر چقدر تعداد کادر می‌رود بالا تعداد انتخاب‌ها هم بالا می‌رود. چون وقتی ۷ نفر باشد و نفری ۳، ۴ تا نظر بدهند، می‌شود همین‌ لیستی که الان هست. چراغپور در ادامه در خصوص تعداد زیاد اعضای کادرفنی تیم ملی گفت: هر فردی که در کنار تیم ملی است باید یک تخصصی داشته باشد. بعضی وقت‌ها افرادی هستند که مجموع چند تخصص را دارند. مثلا در مورد آمادگی جسمانی می‌توانند نظر بدهند و نظر فنی می‌توانند بدهند و نظر اصلاحی و ‌تخصصی درباره پست‌های مختلف می‌توانند بدهند. اما الان ‌برای هر کدام از این نظرها یک‌ نفر کنار تیم ‌ملی قرار دارد. 

کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه افزود: یعنی مثلا برای آمادگی جسمی یا فقر عضلانی یا سنتی شدن فوتبال یا تخصصی بودن در یک خط برای هرکدام از اینها یک دستیار آوردند. اگر تمام این تخصص‌ها در یک یا دو نفر خلاصه می‌شد از نظر من جمع کردن نظرات خیلی مثبت‌تر می‌شد و‌ باز هم نظر شخصی من این است‌که بالا رفتن تعداد کمک‌های سرمربی تیم ملی به نفع ‌تیم ‌ملی نخواهد شد و باعث‌ حتی یک‌گونه‌ای از ضعف می‌شود و ‌بعد تشدد آرا به ‌وجود می‌آید و بعد اتفاقی بیفتد، می‌آیند مصاحبه می‌کنند می‌گویند مقصر نبودم و هر کی یک‌ چیز را می‌گوید. قبلا ‌در تیم ملی در زمان استانکو این ‌اتفاق افتاد که کادر زیر دست استانکو‌ یکی‌یکی گفتند‌ ما گفتیم گوش نکرد!

چراغپور تصریح کرد: وقتی تعداد بالا می‌رود بعد جمع کردن آرا با یک مجموعه خیلی مشکل می‌شود. یعنی سرمربی تیم‌ ملی به جز بازیکنان، یک تیم ملی کوچینگ دارد و آنها را هم باید مدیریت کند ‌چون در جلسات نظر می‌دهند و بحث می‌کنند و جمع کردن آنها خودش یک شغل است و جمع کردن ‌تیم ‌ملی هم می‌شود یک شغل و در کل می‌شود دو شغل! من نظر موافقی روی این قضیه ‌ندارم و می‌گویم این‌ نمی‌تواند باعث ‌قدرتمندی موضوع شود و بیشتر باعث ‌ضعف موضوع می‌شود.

یکی از چالش‌هایی که پیش روی کادرفنی بود دعوت یا عدم دعوت از سرلک بود. همچنین کادر فنی تیم از نام کنعانی‌زادگان عبور کردند و ‌علت را‌ غیرفنی توصیف کردند. مربی اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرنگار اعتماد گفت: گفتند غیرفنی کنعانی‌زادگان را دعوت نکردند و من چون اطلاعاتی در این خصوص ندارم هیچ‌گونه اظهارنظری نمی‌توانم داشته باشم. 

درباره سرلک‌ هم کادرفنی نظر بدهند اما اگر یک بازیکن برای تیم ملی کشورش مفید است و بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های یک قاره قرار است اتفاق بیفتد و موقعیت و آبروی ملی در تیم ملی خلاصه می‌شود اگر بازی آن بازیکن برای تیم ملی لازم است باید تمام برنامه‌ها را انجام بدهند تا او برای تیم ملی کشورش بازی کند و این را باید در اولویت اول بگذارند که تیم‌ ملی یک کشور است و اگر دعوت می‌کنند و می‌دانند که مثبت است و می‌خواهند از او استفاده کنند این اتفاق بیفتد. چون تیم ملی است و‌ مهم‌ترین حادثه فوتبالی قاره در حال اتفاق افتادن است و ما همسایه‌های‌مان را می‌بینیم که چطور تجهیز می‌شوند برای جام ‌ملت‌ها. چراغپور در پایان تاکید کرد: بهتر بود که سرلک دعوت شود که گویا شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها