کد خبر: 632421
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۲۰:۲۱
| |

افشاگری عجیب از وضعیت فوتبال پایتخت؛ در فوتبال تهران شرط‌بندی زیاد داریم و بازیکنان با پرداخت پول وارد تیم‌ها می شوند

پیشکسوت فوتبال تهران در مورد وضعیت پایتخت کشور در فوتبال اظهارات عجیب و جالبی به زبان آورده است.

افشاگری عجیب از وضعیت فوتبال پایتخت؛ در فوتبال تهران شرط‌بندی زیاد داریم و بازیکنان با پرداخت پول وارد تیم‌ها می شوند
کد خبر: 632421
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۲۰:۲۱

هیات فوتبال تهران بعد از استعفای حبیب‌الله شیرازی که 16 سال ریاست این هیات را برعهده داشت در آستانه تغییر و تحول قرار گرفته.

به گزارش روزنامه اعتماد، انتخابات این هیات که یکی از مهم‌ترین هیات‌های فوتبال کشور به حساب می‌آید مثل دوران اداره‌اش پرحاشیه بوده. در حالی که فرآیند انتخابات از 16 شهریور آغاز شد، اما تازه چند روز پیش نام 12 کاندیدای تایید صلاحیت شده منتشر شد و قرار بود دیروز یکشنبه در مورد زمان برگزاری انتخابات شفاف‌سازی صورت بگیرد تا زمان نگارش این متن خبری در این زمینه اعلام نشد.

میثم فلاحت‌پیشه، مربی و مدیر فوتبال که سال‌هاست در فوتبال تهران مشغول به کار بوده در مورد دلایل افول فوتبال تهران به «اعتماد» گفت: «باید فلش‌بک بزنیم به گذشته هیات فوتبال. اینکه چه شد به اینجا رسیدیم، چون در نهایت با زور و دلسوزی برخی دوستان رسانه‌ای بالاخره آن شخص کنار رفت. دوستانی که بودند اجازه دادند افراد غیر متخصص از جمله ساختمان‌ساز و کارمند و...  وارد فوتبال شوند. تیمداری کردند. مدیریت کردند. مربیگری کردند، اما بی‌هیچ تجربه‌ای. حتی در ساختمان هیات فوتبال هم از اینها استفاده شد. اینها در نهایت مثل موریانه‌ای که می‌افتد به جان کشتی این اتفاق برای هیات فوتبال ما رخ داد. به این شکل  آینده  بچه‌های  مردم خراب  شد.» 

مربی سابق تیم جوانان استقلال ادامه داد: «من از سال 78 در فوتبال تهران بودم. با تمام وجودم این مشکلات را دیدم و لمس کردم. هیچ کاری برای استعدادیابی و مربیان نشد. برگزاری مسابقه و پول گرفتن و افزایش تعداد تیم‌ها برای درآمد بیشتر تنها کاری بود که در این مدت صورت گرفت.» او تصریح کرد: «نهادهای ذی‌ربط باید ببینند این پول‌ها کجا رفت. من خودم به رییس سابق گفتم در این چند سال که شما بودید از لحاظ ساختار فیزیکی برای فوتبال تهران چه کردید؟ کجا رایزنی کردید برای افزایش زمین؟ به جای اینکه بازی را ساعت 8 صبح برگزار کنید دو  تا  زمین اضافه  می‌کردید  که  بچه‌ها  آسیب  نبینند.» 

وی با اشاره به انتخابات پیش روی هیات فوتبال اظهار داشت: «اگر رییسی بخواهد بیاید باید برنامه‌محور باشد. اگر این برنامه را به مربیان و تیمداران و افراد حاضر در فوتبال تهران ارایه دادیم، خوب است. در دوره قبلی فوتبال تهران کلا برای غیرفوتبالی‌ها بود. در انتخاباتی هم که برگزار شد غیرفوتبالی‌ها خوش‌خوشان‌شان بود که این افراد بیایند. انتخابات فعلی را اگر شخص‌محور ببینیم و قرار نباشد تغییری در ساختار هیات فوتبال رخ بدهد هیچ تغییری صورت نخواهد گرفت. پس هر کدام از این عزیزان که کاندیدا شدند، بیایند و برنامه‌محور عمل کنند. صرف اینکه پول داشته باشیم و بخواهیم فوتبال تهران را مدیریت کنیم، کافی نیست. از آن طرف صرفا با سبقه فوتبالی هم نمی‌شود این کار را کرد. هر کس می‌آید باید ارگان‌های مختلف را پای کار بیاورد و رایزنی کند و برای فوتبال یک کار مثبتی انجام بدهد. اگر صرفا بحث برنامه ریختن برای مسابقات باشد که 30 سال پیش این کار صورت  می‌گرفت.»  فلاحت‌پیشه در ادامه به خالی شدن تهران از استعدادهای جدید پرداخت و گفت: «50، 60 درصد فوتبال تهران بازیکنانی هستند که از شهرهای دیگر آمدند، چون تهران دیگر بازیکنی ندارد. حتی کار به جایی رسیده که تیمدارهای تهران که در امید و جوانان کار می‌کنند از شهرستان‌های دیگر آمدند، چون ما چیزی برای فوتبالی‌های تهران نگذاشتیم. امیدوارم با آمدن یکی از دو، سه نفری که مدنظر اهالی فوتبال هستند تغییراتی به  وجود  بیاوریم.»

میثم فلاحت پیشه

از ایشان سوال کردیم آیا وضعیت تهران به عنوان پایتخت از لحاظ زیرساخت و امکانات ورزشی مناسب است، او پاسخ داد: «می‌دانید سرانه ورزشی در پایتخت برای هر نفر چقدر است؟ 37 سانتی‌متر! این عدد برای کشور 78 سانتی‌متر. سرانه متوسط فضای ورزش در تهران از کل کشور کمتر است. ما امکاناتی در تهران نداریم. ما چند تا زمین داریم که بتوانیم در اختیار فوتبال پایه بگذاریم؟ ورزشگاه شهدای سرداران شمیرانات 4 سال است با یک چمن مصنوعی نامناسب فرش شده و مسابقات برگزار می‌شود. ما در تهران فقر امکانات داریم. مسبب این هم اداره کل ورزش و شخص وزیر ورزش و رییس هیات فوتبال تهران است. اگر رییس هیات نتواند با شهرداری یک رایزنی انجام بدهد که زمین‌های این ارگان را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهند و آنها یک چمن درست و حسابی بسازند به چه دردی می‌خورد؟ در این شرایط چطور می‌شود به رشد فوتبال کشور کمک کنیم؟» 

فلاحت‌پیشه که در کارنامه‌اش نایب‌رییسی باشگاه ماشین‌سازی به چشم می‌خورد در مورد وضعیت استعدادیابی در فوتبال تهران و تاثیر پیشرفت فوتبال در این استان بر فوتبال کشور گفت: «ساختار استعدادیابی هم یک شکل مشخص در جهان دارد و ما عکس آن عمل می‌کنیم. فوتبال تهران می‌تواند به فوتبال کشور کمک کند ولی تا الان آن‌طور که باید نتوانسته. اینکه صرفا یک استعدادیاب را بفرستیم سر زمین با کیفیت چمن مناسب که بازیکنان را ببیند، فایده ندارد. استعدادیاب باید هزینه زندگی‌اش تامین شود، وقت بگذارد برود دانه دانه مدارس را ببیند. بسیاری از استعدادهای ما در مدارس از بین رفته‌اند. حتی مربیان تیم ملی به عنوان استعدادیاب آمدند بازی چند تا تیم مهم را نگاه کردند. چرا نرفتند بازی دو تیم ضعیف که بازیکن مستعد دارند را نگاه کنند؟ بعد اینکه چرا این استعدادها را پخش نکردید؟ چرا کشور را بخش‌بندی نکردید؟ ما کشور کوچکی نیستیم که بگوییم 20 بازیکن مستعد داریم. باید کشور به چند قسمت تقسیم شود و برای هر بخش 40، 50 استعدادیاب بگذاریم و اینها بروند در مرکز فوتبال آن بخش و از بین آنها گلچین شده‌ها را بفرستیم مرکز ملی فوتبال. باید این کار در تهران توسط هیات فوتبال صورت می‌گرفت. از مدارس و جاهای مختلف باید بازیکنان می‌آمدند تا اتفاق خوبی برای فوتبال  تهران  و کشور  بیفتد.» 

فلاحت‌پیشه در ادامه به دو معضل بزرگ در فوتبال تهران اشاره کرد: بازیکنانی که با پول وارد تیم‌ها می‌شوند و شرط‌بندی! او در این رابطه گفت: «فوتبال ما در تهران به سمت لوکس شدن می‌رود. هر کس که پول دارد، می‌تواند بچه‌اش را بفرستد در تیم. یک دوره‌ای افراد متمول می‌آمدند تیمداری می‌کردند برای اینکه بچه‌شان بتواند بازی کند. الان خیلی بدتر شده. آن موقع می‌گفتیم حداقل آن خانواده می‌آید به خاطر بچه خودش یک تیم درست می‌کند و در کنار آن شخص چند بچه دیگر هم بازی می‌کردند. الان در یک تیم که 25 نفر بازیکن لیست می‌دهد، می‌بینیم 10 الی 15 نفر پولی آمدند. می‌آیند یازده نفر به عنوان تیم اصلی را اوکی می‌کنند و مابقی برای حل مسائل مالی می‌روند بازیکنان مالی می‌گیرند. چرا؟ چون ما چیزی در اختیارشان نگذاشتیم. هیات فوتبال نیامد بگوید ما مسابقات برگزار می‌کنیم، زمین در اختیار قرار می‌دهیم، آمبولانس می‌آوریم و شما فقط بازی کنید. ولی این شکلی نیست. تیم میزبان باید حق زمین و پول داور و آمبولانس و پزشک و سایر عوامل را بدهد. پس مسبب اصلی چنین وضعی هیات فوتبال است. در لیگ‌های پایه وضعیت بدتر است. اگر ما در بحث بازاریابی درست رفتار کرده بودیم این شکلی نمی‌شد. من یک‌بار هم به رییس قبلی هیات گفتم شما در این سال‌ها برای این تیم‌ها چه کردید؟ آیا رفتید با ارگان‌ها و شرکت‌ها صحبت کنید که بیایند هر کدام اسپانسر یک تیم بشوند و در عوض اسم شرکت‌شان 90 دقیقه از تلویزیون پخش شود؟ انجام ندادند. اینها ضعف‌های هیات فوتبال است. در لیگ دو و حوزه اکثر بازیکنان پولی شدند. یعنی شهریه برای‌شان می‌بندند و می‌گویند ماهانه اینقدر بدهید و بازی کنید!»

او در پایان گفت: «متاسفانه تا همتی نباشد چیزی عوض نمی‌شود. ما بحث شرط‌بندی را خیلی جدی داریم. در رده امید چندین سال است که این مساله هست. به خاطر مسائلی نظیر پرداخت حق‌الزحمه داوران و نبود نظارت کافی و عدم توجه به مربیانی که وارد می‌شوند شرط‌بندی خیلی زیاد شده است. این شرط‌بندی واقعا به فوتبال ما آسیب می‌زند.» 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها