کد خبر: 612385
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۱۳:۳۲:۰۸
| |

برای طراحی لوگو چه سوالاتی بپرسیم؟

کارشناسان طراحی لوگو برای اینکه بتوانند طرح بهتری را ارائه دهند، ابتدا برای آن بریف تهیه می‌کنند.

برای طراحی لوگو چه سوالاتی بپرسیم؟
کد خبر: 612385
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۱۳:۳۲:۰۸

در طرح بریف، تمامی جزئیات مربوط به شکل و رنگ لوگو مشخص می‌شود تا زمان طراحی طبق آن عمل شود. حتی طرح اولیه برای مشتری هم ارسال می‌شود تا در صورتی که آن را تایید کرد، وارد مرحله طراحی شود. اما در کنار این همه این موارد، طراحی لوگو کار ساده‌ای نیست و نباید بدون اینکه از خود و مشتری سوالاتی را بپرسید، اقدام به طراحی کنید. در اینجا قصد داریم به تمامی سوالاتی که قبل از اجرای پروژه باید به آن‌ها پاسخ داده شود، بپردازیم. تا زمانی که سوالات درست و اصولی نداشته باشید، پاسخی هم برای آن وجود ندارد و نمی‌توان انتظار طراحی یک طرح حرفه‌ای را داشت.

1. اهداف کلی کسب و کار شما چیست؟

همیشه برای کسب و کارهای مختلف، پیش‌فرض‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از طراحان و گرافیست‌ها ندانند که چطور می‌توان اهداف تجاری را با طراحی لوگو به یکدیگر پیوند زد. بسیاری از مشتریان طراحی لوگو فکر می‌کنند لوگو یک چیز سطحی است و حتی تنها دلیلشان برای طراحی، قرار دادن این طرح روی تصاویر و محتواها در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت است.

اما شما به عنوان طراح لوگو باید به این سوال پاسخ دهید که هدف کلی کسب و کار چیست و چرا به لوگو نیاز دارد. پس باید به جزئیات مزیت‌هایی که لوگو به همراه دارد، بپردازید. اما باید یک تصویر از آینده شرکت هم داشته باشید که بدانید در آینده چه سرنوشتی دارد و آیا ممکن است در آینده توسعه پیدا کند؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند براساس نیازهای خاص همان کسب و کار، لوگوی بهینه‌شده را طراحی کنید تا در آینده به تغییر و ویرایش نیاز نداشته باشد.

2. می‌خواهید این لوگو چه کاری انجام دهد؟

زمانی که مسیر کلی شرکت را بررسی کردید و اطلاعاتی را بدست آوردید، حالا باید به جزئیات لوگو و جایی که باید در آن استفاده شود، بپردازید. برای مثال برخی از کسب و کارها به منظور بهبود آگاهی از برند و جلب توجه، اقدام به طراحی لوگو می‌کنند. در حالی که شرکت‌های معتبری نیز وجود دارند که می‌خواهند با طراحی لوگوی جدید، هویت برند خود را تغییر دهند و یک بازار جدید برای خود بدست آورند.

حتی برخی از کسب و کارها نیز فقط در رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو فعالیت دارند. هدف آن‌ها از ساخت لوگو موشن یا هر نوع لوگوی دیگری، جذب مخاطب در این فضاست.

2

3. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که قبل از اقدام به طراحی و حتی تهیه بریف، باید از خود بپرسید. فراموش نکنید که Logo باید بیش از هر چیز برای مشتریان هدف جذابیت داشته باشد و حتی مدیران شرکت و شما که طراح هستید، در اولویت بعدی قرار دارید.

بنابراین باید مشتریان را خیلی خاص تصور کنید و سپس برای آن‌ها طرح اولیه لوگو را بنویسید. در بسیاری از مواقع ممکن است مخاطبان هدف دارای ویژگی‌هایی مانند «افراد جوان»، «قشر تحصیلکرده»، «افراد ثروتمند»، «کسب و کارهای کوچک» و .... باشند. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها داشته باشید، در طراحی لوگو موفق‌تر خواهید بود. اطلاعاتی از قبیل سن، مکان، درآمد، ارزش‌ها، سطح تحصیلات و .... در مورد مشتریان هدف می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ برای طراحی کمک زیادی به شما کند.

4. موفق‌ترین کانال‌های بازاریابی شما کدامند؟

این سوال به دو دلیل اهمیت زیادی دارد:

یک: در مورد نوع شرکت و حتی بازاریابی برای آن، یک بینش کلی در اختیار شما قرار می‌دهد. اینکه شرکت بیشتر با کمک بازاریابی دیجیتال کار می‌کند و یا در بازاریابی سنتی موفق است، می‌تواند چیزهای زیادی در مورد شرکت و سبک برند در اختیار شما قرار دهد.

دوم: پاسخ به این سوال به شما می‌گوید قرار است لوگو در کجا نمایش داده شود. اگر مشتری شما از لوگو برای پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می‌کند، می‌توانید جزئیات بیشتری را به لوگو اضافه کنید. اما اگر طرفدار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هستند، شاید لازم باشد لوگوی ساده‌تر و با جزئیات کمتری برای صفحه نمایش گوشی طراحی کنید.

5. می‌خواهید برند شما چطور درک شود؟

هویت برند شما چیست؟ برای بسیاری از مشتریان لوگو، عبارت‌هایی مثل «هویت برند»، «پرسونای برند» و یا «شخصیت برند» بیگانه است و هیچ اطلاعاتی در این باره ندارند. اما در هر صورت شما به عنوان طراح لوگو نباید از کنار این سوال ساده عبور کنید. تا زمانی که در مورد استراتژی برندسازی اطلاعات نداشته باشید، نمی‌دانید که این لوگو چطور در ذهن مخاطب درک خواهد شد.

کسب و کارهایی که از مفاهیم مرتبط با برندسازی اطلاعات کامل دارند، خوب می‌دانند که لوگو قرار است چطور در ذهن مخاطب جا بگیرد و چه نقشی را در بازاریابی برای آن‌ها ایفا کند. شخصیت برند می‌تواند رسمی، مدرن و یا سنتی باشد که همه این موارد بر روی ظاهر برند تاثیر دارد.

3

6. ارزش‌ها و ماموریت برند شما چیست؟

کارینو از جمله شرکت‌های طراحی لوگو است که روی ارزش‌ها و ماموریت‌های برند تاکید زیادی دارد. کسب و کارهای مختلف، ارزش‌های متفاوتی نیز دارند که البته ممکن است با گذشت زمان تغییراتی در آن‌ها ایجاد شود. برای مثال یک برند مربوط به شرکت محیط زیست ممکن است از یک برگ سبز در لوگوی خود استفاده کند که ارزش و اهمیت طبیعت را نشان داد. اما وقتی یک برند مربوط به دفتر مشاوره خانوادگی است، تصویری از یک خانواده را به نمایش می‌گذارد. هر چقدر لوگو با مدل کسب و کار و ارزش‌های آن بیشتر گره خورده باشد، بازتاب آن بهتر خواهد بود.

7. آیا موضوعی وجود دارد که بخواهید از آن اجتناب کنید؟

این سوال برای محض احتیاط پرسیده می‌شود و به اینکه خاطر است که به طور تصادفی در قلمرو عناصر ناخواسته، سرگردان نشوید. بسیاری از کسب و کارها از مسائل زیادی برای لوگوی خود اجتناب می‌کنند تا وجهه آن حفظ شود. همچنین شرکت‌های زیادی ممکن است در گذشته به دلیل برخی المان‌ها در لوگو با مشکلاتی روبرو شده باشند که اکنون نمی‌خواهند همان موارد در لوگوی جدید وجود داشته باشد. هیچ طراحی نمی‌تواند بدون پرسش، ذهن مشتری را بخواند. بنابراین لازم است قبل از اقدام برای نوشتن بریف و طراحی لوگو، ابتدا مواردی که نباید در لوگو به آن پرداخته شود، از مشتری پرسیده شود.

8. رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟

این سوال اهمیت زیادی دارد تا بدانید رقبای اصلی چه کسانی هستند چه لوگو با چه طرح و رنگی دارند. رقبا همیشه چیزی برای عرضه دارند و اگرچه نباید طرح شما از لوگوی آن‌ها کپی شود، اما با بررسی رنگ، طرح و حتی بازخورد لوگو می‌توانید بفهمید برای مشتری خود چه چیزی را طراحی کنید. حتی شما می‌توانید از او بپرسید در لوگوی رقیب چه چیزی را دوست دارد و از چه چیزی خوشش نمی‌آید.

9. فرآیند خلاقیت شما چیست؟

طراحان عادت و روال کاری منحصر به فرد خود را دارند و گاهی ممکن است دردسرساز باشد و گاهی هم به خلاقیت بینجامد. اما برای اینکه از انتظارات غیرواقعی جلوگیری شود، باید در مورد خلاقیت‌ها از خود سوال بپرسید و حتی آن‌ها را به مشتری هم نشان دهید. برای مثال وقتی یک کسب و کار در رابطه با خدمات شب است، یک جغد می‌تواند نماد خوبی از این شرکت باشد.

4

حرف آخر

در طراحی Logo باید نیازها، خواست‌ها و انتظارات مشتری از تصویر برند مشخص شود و سپس اقدام به طراحی کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها