کد خبر: 636835
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ ۰۶:۱۰:۰۰
| |

این کلاه سکته مغزی را تشخیص می‌دهد

دانشمندان در آمستردام یک کلاه مخصوص ساخته‌اند که می‌تواند سکته مغزی را تشخیص دهد. این کلاه که شبیه کلاه شنا است موجب صرفه‌جویی در زمان گرانبهای واکنش می‌شود، زیرا می‌توان آمبولانس را به بیمارستان درست هدایت کرد.

این کلاه سکته مغزی را تشخیص می‌دهد
کد خبر: 636835
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ ۰۶:۱۰:۰۰

یک کلاه جدید که شبیه به کلاه شنا است، می‌تواند سکته مغزی را شناسایی کند

به گزارش ایسنا، دانشمندان در آمستردام هلند یک کلاه مخصوص شناسایی امواج مغزی شبیه به کلاه شنا ساخته‌اند که می‌تواند سکته مغزی را در همان آمبولانس تشخیص دهد. این کلاه به تشخیص زودهنگام کمک می‌کند و به بیمار امکان می‌دهد درمان مناسب را سریع‌تر دریافت کند.

دانشمندان مرکز پزشکی آمستردام UMC توضیح دادند این کلاه که StrokePointer نام دارد، امکان انجام الکتروانسفالوگرام(EEG) یا نوار مغزی را فراهم می‌کند که مانند آزمایش امواج مغزی است.

این آزمایش نشان می‌دهد که آیا سکته مغزی وجود دارد یا خیر. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های مغز به دلیل انسداد خون‌رسانی به آن قسمت از مغز، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند.

سکته مغزی یا اصطلاح دقیق آن حوادث مغزی – عروقی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که در اثر اختلال خون‌رسانی به ناحیه‌ای از بافت مغز رخ می‌دهد.

کلاه جدید چگونه کار می‌کند؟

این کلاه تشخیص می‌دهد که رگ خونی مسدود شده مغز بزرگ است یا کوچک. این مهم است، زیرا گام بعدی اقدامات توسط پزشک در آمبولانس تعیین می‌شود. بدین ترتیب اگر سکته مغزی کوچک باشد، به بیمار رقیق کننده خون داده می‌شود، اما در صورت بزرگ بودن سکته، مداخله جراحی برای برداشتن لخته خون مورد نیاز است.

این کلاه موجب صرفه‌جویی در زمان گرانبهای واکنش می‌شود، زیرا می‌توان آمبولانس را به بیمارستان درست هدایت کرد.

پژوهشگران برای آزمایش کلاه امواج مغزی هوشمند خود، مطالعه‌ای را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ انجام دادند که در آن دستگاه جدید خود را در ۱۲ آمبولانس هلندی به کار گرفتند.

آنها با داده‌های جمع‌آوری‌ شده از تقریباً ۴۰۰ بیمار به این نتیجه‌گیری مطمئن رسیدند که این کلاه می‌تواند بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک بزرگ را با دقت زیادی تشخیص دهد.

دکتر کوتینیو از اعضای این گروه پژوهشی می‌گوید: زمانی که صحبت از سکته مغزی به میان می‌آید، زمان به معنای واقعی کلمه طلاست. هر چه زودتر درمان مناسب را شروع کنیم، نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر تشخیص از قبل در آمبولانس مشخص باشد، می‌توان بیمار را مستقیماً به بیمارستان مناسب هدایت کرد که باعث صرفه‌جویی در وقت ارزشمند می‌شود.

ادغام این کلاه با هوش مصنوعی

کلاه StrokePointer در حال تجاری‌سازی توسط شرکتی به نام TrainecT است که یک شرکت بیرون آمده از دل مرکز پزشکی Amsterdam UMC است.

این شرکت همچنین در حال ساخت یک سیستم هوش مصنوعی است که در آن اندازه‌گیری‌ها و سنجش‌های بیشتری جمع‌آوری می‌شود تا الگوریتمی برای بهبود تشخیص سکته مغزی ایسکمیک بزرگ در آمبولانس ایجاد کند.

در وبسایت شرکت TrainecT آمده است: الگوریتم ما با استفاده از بزرگترین پایگاه داده نوار مغزی بیمارستانی جهان برای تشخیص سکته مغزی بزرگ در بیماران مشکوک به سکته حاد به دقت آموزش داده شده است. تحقیقات پیشگامانه ما میزان دقت تشخیصی عالی بیش از ۸۰ درصدی را در شناسایی سکته‌های انسداد عروق بزرگ(LVO) در میان بیماران مشکوک به سکته مغزی حاد نشان می‌دهد.

در بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران ذکر شده است که این تحقیقات توسط بنیاد قلب هلند با چهار میلیون یورو برای درمان سریع‌تر سکته مغزی ایسکمیک تامین شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها