کد خبر: 125947
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

ظریف در جمع منتخبین لیست امید:

از مجلس انتظار نقد و تذکر داریم البته نه به اندازه مجلس قبل

ما نیاز داریم از شما نقد منصفانه بشنویم و نیاز داریم تذکرات جناح‌ها به سوی ما سرازیر شود البته نه به اندازه مجلس قبل/ اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام نه صد است و نه صفر/برجام تهدید بزرگی را از این کشور را دور کرد/جازه ندهیم مجددا ایران‌هراسی شکل بگیرد

از مجلس انتظار نقد و تذکر داریم البته نه به اندازه مجلس قبل
کد خبر: 125947
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین- وزیر امور خارجه سیاست خارجی را نیازمند درک عمیق از شرایط بین‌المللی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های ملی عنوان کرد.

محمدجواد ظریف در نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به قدمت دوستی که با محمد رضا عارف دارد گفت: چهل سال است توفیق ارادت به برادرم دکتر عارف را دارم.

وی اظهار کرد: مسأله هسته‌ای مشکلی بود که مانع پیشرفت کشور بود و بر سیاست داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی کشور سایه افکنده بود و باعث می‌شد دشمنان ما اقدام علیه ایران را در قالب آن توجیه کنند.

او خطاب به نمایندگان و منتخبان مجلس دهم گفت: از همه شما بزرگواران برای حمایت از سیاست خارجی و به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای قدردانی می‌کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سیاست خارجی نیازمند درک از شرایط بین‌المللی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های ملی است و نیازمند درک این واقعیت است که مجموعه‌ای از امکانات و نه نگاه‌ها می‌تواند امنیت ملی را تامین و تضمین کند.

ظریف در ادامه بیان کرد: در دنیای کنونی اشتباه در محاسبه می‌تواند آثار بسیار خطرناک و وخیمی در پی داشته باشد و بر عکس آن محاسبات درست باعث قدرت بین‌المللی خواهد شد. شاید بهترین نمونه در زمینه، محاسبه درست جمهوری اسلامی ایران است که با تکیه بر آموزه‌های امام (ره) و بر مبنای خودباوری و رهنمودهای مقام معظم رهبری توانسته قدرت بی‌نظیر را در این منطقه حساس رقم بزند. نمونه‌های شکست به خاطر محاسبات غلط را از صدام و غزافی تا میلوشویچ دیده‌ایم.

وی با بیان این که هوشمندی از درک بین‌المللی برای کاهش آسیب‌پذیری ضروری است افزود:‌ در شرایط حساس منطقه امروز به لطف خدا، برکت حضور مردم، خون شهدا و پیام اصیل انقلاب اسلامی تنها کشور امن در این منطقه پرتلاطم ایران است به همین دلیل نیازمندیم که حساب شده از شرایط استفاده کنیم تا وضع کنونی خود را تقویت کنیم و معضلاتی که از گذشته ایجاد شده را برداریم.

وزیر امور خارجه با اشاره به برجام یادآور شد: هدف برجام استفاده از شرایط برای برداشتن مشکلاتی که مانع پیشرفت کشور بود، است. مشکلاتی که هر اقدامی علیه ایران را در سایه آن توجیه می‌کردند. بی‌دلیل نیست که شما می‌بینید رژیم غاصب صهیونیستی یا برخی دولت‌های پوشالی منطقه بیش‌ترین نگرانی را از توفیق این مذاکره داشته‌اند تا آن فضاسازی را که با پول در منطقه ایجاد کرده بودند به هم نریزد.

او ادامه داد: تلاش‌های زیادی توسط معاندان ما صورت می‌گیرد که ایران را هنوز ناامن و محیط سرمایه‌گذاری ایران را غیرقابل اطمینان نشان دهند. به همین دلیل مهم‌ترین اولویت ما ضمن تاکید بر حقوق کشور این است که فضای آرامش، امنیت و اطمینان از سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم. البته ما نمی‌خواهیم کشور را به بازار کالاهای مصرفی بی‌فایده تبدیل کنیم و نمی‌خواهیم مجددا درهای کشور را به واردات بی‌رویه باز کنیم.

ظریف در ادامه تاکید کرد:‌ برای سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت و روابط اقتصادی مفید و فن‌آوری نیاز است که شریکان خارجی ما احساس کنند می‌توانند با اطمینان در ایران سرمایه‌گذاری و دانش فنی خود را منتقل کنند. اگر این اطمینان حاصل نشود، تنها فایده برجام واردات بی‌رویه خواهد بود.

وی هم‌چنین تصریح کرد: نتیجه این همه مقاومت مردم و حضور شکوهمند در انتخابات 92 و مجددا در انتخابات 94 و اردیبهشت 95 نباید صرفا برای واردات کالا باشد و برای این که چنین هدفی حاصل شود سرمایه‌گذاران خارجی باید مطمئن شوند که ایران شریکی امن و دراز مدت است به همین دلیل ما نیازمندیم شرایط را بشناسیم و آب به آسیاب دشمنان نریزیم. نباید شعارهای صهیونیست‌ها را تکرار کنیم. خدا نکند حرف‌هایی که برخی‌ها در جهت جلوگیری از ایران هسته‌ای می‌زنند، دانسته یا نادانسته از زبان برخی دوستان خارج شود.
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایران هیچ‌گاه از ابتدای انقلاب جنگی علیه کسی شروع نکرده و نخواهد کرد افزود: اجازه ندهیم آن‌ها که می‌خواهند ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی ایجاد کنند در کار خود موفق شوند. امروز بدخواهان این کشور نظام و انقلاب تمام تلاش خود را به خرج می‌دهند تا در منطقه تنش و تشنج ایجاد شود.

وی در ادامه عنوان کرد: یقین دارم با مجلسی خوبی که با حضور مردم ساخته شده قوه مقننه در کنار دولت خواهد بود و ما به کمک،‌ همدلی و انتقادات سازنده دل بسته‌ایم. ما نیاز داریم از شما نقد منصفانه بشنویم و نیاز داریم تذکرات جناح‌ها به سوی ما سرازیر شود البته نه به اندازه مجلس قبل.

وزیر امور خارجه در ادامه با بیان این که شرایط منطقه بسیار حساس است، خاطرنشان کرد: منطقه ما با چند واقعیت روبه‌رو شده که می‌تواند از برجام و مسأله هسته‌ای برای امنیت ملی ما مهم‌تر و خطیرتر باشد. نخستین واقعیت ناکارآمدی نظام سیاسی موجود در منطقه برای برطرف کردن نیازهای مردم منطقه است البته ما در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نمی‌کنیم و هدف من هم تحلیل شرایط است تا فارغ از احساسات تصمیماتی بگیریم که منافع ملی ما، جبهه مقاومت و جهان اسلام را پیش ببرد.

او اضافه کرد: نظام منطقه ما در حل معضلات جهان عرب و اسلام ناکارآمد بوده که مهم‌ترین دلیل آن باقی ماندن غده سرطانی رژیم صهیونیستی است و این که کشورهای عربی - اسلامی در طول هفتاد سال نتوانستند این معضل را حل کنند و توان پاسخ دادن به مردم‌شان را در این زمینه ندارند. این پاسخگو نبودن و البته حضور خارجی‌ها ناگزیر به افراطی‌گری می‌انجامد. یادم است که یک بار آقای خاتمی بعد از یازده سپتامبر گفت تروریسم روی دیگر استفاده از زور توسط قدرت‌های بزرگ است.

وی در ادامه بیان کرد: در این شرایط چون نظام دولت محور عربی خاورمیانه نتوانسته معضلات را به درستی حل کند حرکتی به دلیل حضور خارجی‌ها در منطقه ایجاد شده که تندروانه و ضد دینی به نام اسلام است و در قالب خشونت و وحشی‌گری است که خودشان به آن می‌گویند مدیریت توحش. مبنای فکری داعش و القاعده مدیریت توحش است. و توحش را ابزاری را برای پاسخ به نیازهای فروخفته و سرکوب شده در منطقه برگزیدند.

وزیر امور خارجه هم‌چنین تصریح کرد: این‌ها تلاش می‌کنند که حجم این خطر را به سمت ایران،‌ شیعه و جمهوری اسلامی سوق دهند و چون ایران توانسته پرده‌های ایران هراسی و ایران ستیزی ناشی از مسأله هسته‌ای را کنار بزند به دنبال این موضوع هستند.

وزیر امور خارجه با بیان این که افراط منطقه مرز و جغرافیا نمی‌شناسد و حد و مرزی ندارد افزود: این خطر قبل از هر چیزی و قبل از این که خطری برای ما باشد یک نگرانی برای جهان است چون به حمد الله به یمن انقلاب، مردم ایران خواسته تغییر خود را به جای گردن زدن از صندوق رای پیگیری می‌کنند. نگرانی دیگری که برای افراطیون وجود دارد این است که ایران بیرون آمده از قالب بی‌معنای تهدید انگاری به یک بازیگر آزاد بین‌المللی تبدیل شده که در منطقه تاثیرگذار است. به همین دلایل برای اختلاف افکنی تلاش می‌کنند تا با دعواهای تازه بین عرب و عجب یا شیعه و سنی ایران را مورد هدف قرار دهند. در این موضوع هم حرکت احساسی که ایران را به عنوان تهدید یا خطر یا دولت فرقه‌گرا نشان دهد آب را به آسیاب دشمنان انقلاب و کشور ریختن است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مبانی سیاست خارجی ایران، یادآور شد: مبنای سیاست خارجی ما در جهان بر این اساس که ابعاد بازیگری تغییر کرده بر اساس هماهنگی، همکاری و حضور عزتمند، معتدل و روشنگر است. بنابراین نیازمندیم که سیاست خارجی‌مان در یک بستر ملی و فراتر از درگیری‌های جناحی باشد و سیاست خارجی موضوع دعواهای داخلی نباشد.

ظریف در ادامه تاکید کرد:‌ اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام نه صد است و نه صفر. اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام یک تلاش عزتمندانه است برای این که بیش‌تر امکانات را در ظرف واقعیات در مقابل شش قدرت دنیا به دست بیاوریم و یک توان و امکانی را برای کشور فراهم کنیم.

وی اضافه کرد:‌ به جای دعوای صفر و صدی در برجام و اینکه بگوییم برجام همه چیز را بر باد یا همه چیز آفرید، توافق کنیم برجام تهدید بزرگی را از این کشور را دور کرد. و فرصتی برای کشور فراهم کرد که وظیفه ما استفاده از این فرصت است . باید هر قدر امکانات داریم از این فرصت استفاده کنیم و کشور را بسازیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وزیر اقتصاد که در جلسه حضور داشت، گفت:‌ به قول آقای طیب‌نیا که به برجام برنامه جامع اقتصاد مقاومتی می‌گوید ما هم باید این مسیر را دنبال کنیم. اگر همین طور که چند ماه گذشته را به کشمکش برای نمره دادن به برجام قرار دادیم پیش برویم از برجام فضایی که برای پیشرفت ایجاد کرده چیزی باقی نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه در پایان تصریح کرد: دشمنان ما میلیون‌ها دلار با موسسات روابط عمومی قرارداد بستند و پول‌هایش هم پرداخت شده که فضا را به همان دوران ایران هراسی برگردانند. پس رسالت دولت و مجلس این است که از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم مجددا ایران‌هراسی شکل بگیرد و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس بتوانیم به نتیجه مناسبی برسیم.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها